Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Prognosesenteret November 2012 Trender i sosiale medier som kan forandre byggenæringen. - Janne Arnet Clausen Perspektiver for byggemarkedene mot 2020.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Prognosesenteret November 2012 Trender i sosiale medier som kan forandre byggenæringen. - Janne Arnet Clausen Perspektiver for byggemarkedene mot 2020."— Utskrift av presentasjonen:

1 Prognosesenteret November 2012 Trender i sosiale medier som kan forandre byggenæringen. - Janne Arnet Clausen Perspektiver for byggemarkedene mot Kjell Senneset

2 Byggenæringen henger etter.... «Dagens ledere kan ikke behandle sosiale medier som en isolert aktivitet knyttet til PR/marketing...». «Alle bedrifter har en profil på sosiale medier - eller vil få det, selv om de ikke gjør noe selv..…» McKinsey,

3 1. Økt merkevarefokus via sosiale medier: - merkevarebygging via forum og engasjement - prispress øker behov for merkevarebygging 2. Enkeltaktører vil rammes hardt og økonomisk: - review sites rangerer aktører, ingen regelverk - brukere gir feedback og konflikter løftes offentlig 3. Kundepleie i alle kanaler - stadig vanskeligere og dyrere: - unik mulighet til å engasjere - de nye mektige kundene 4. Kunder = de nye ekspertene : - forum skaper kunnskap og innsikt 5. Anbudstorg og gruppekjøp, presser marginene: - hele kjøpsprosessen via sosiale medier - hva skal man betale «bestemmes» av kundene 5 trender som vil forandre byggenæringen:

4 Hvilken vei skal man gå…….? Man må forholde seg til sosiale medier.

5 Når private statusoppdateringer blir selskapets tweets:

6 Perspektiver for byggemarkedene mot 2020 Sånn kanskje…?Eller…

7 7 Verdensøkonomien……..

8 Vekst i verdensøkonomien mot 2017 Source: IMF/PS Euro Area

9 9 Brutto statsgjeld i prosent av BNP i utvalgte land Anslag for 2012 Over dette blir det trøbbel Kilde: IMF/PS

10 Fortsatt TROLIG grei vekst Norge Kilde: SSB/PS

11 © PROGNOSESENTERET Befolkningsutviklingen har bidratt til gode tider

12 © PROGNOSESENTERET  Hvor mye vil befolkningen vokse fram mot 2020? Middels alternativ -> gjennomsnittlig årlig befolkningsvekst: 1,4 % Høyt alternativ -> gjennomsnittlig årlig befolkningsvekst: 1,6 % Gjennomsnittsvekst siste 60 år: 0,7 %  Hovedårsaken er trolig de to utvidelsene av EU i 2004 og millioner nye potensielle innflyttere.  Nettoinnvandringen ventes å avta, mens fødselsoverskuddet øker. Og vil fortsette å bidra

13 Boligbygging og «boligbehov»

14 Beregnet «boligbehov» Eller: Beregning av befolkningsvekstens betydning for boligetterspørselen f i = frekvens for befolkningsgruppe i (i=1……..z, hvor 1 er alle par mens resten er enslige) P i = antall par eller personer i befolkningsgruppe i B i = f i * P i = antall boliger som bebos av befolkningsgruppe i. ∑ B i = ∑ f i* P i = f par* P par + ∑ f i* P i (i=2 - enslige menn år; i=3 - enslige kvinner år; i=3 - enslige menn år ………..)

15 Fasiten litt tydeligere – og litt om transformering av næringsbygg til boliger ??

16 Andre bygg

17 Det skal etter hvert bygges mye private næringsbygg: Konsekvenser for samlet etterspørselen etter private næringsbygg på lang sikt, av en økonomisk vekst på 3,5 % i året.

18 Og også mye offentlige bygg etter hvert som det blir stadig flere eldre og yngre Kilde: SSB/PS

19 Renovering og ombygging av boliger og yrkesbygg vil preges av……

20 Vekst i bygningsmassen (1-3 % pr år) Inntektsutvikling til husholdninger og bedrifter Fokus på hjemmet (husholdningene) Fokus på tidsmessighet (det offentlige) Fokus på tidsmessighet og beliggenhet (næringslivet) Strukturelle endringer i næringslivet Trolig økende reparasjonsbehov etter naturskader Energikrav i eksisterende bygningsmasse Renovering av Regjeringskvartalet

21 Men klarer byggenæringen å produsere alt som etterspørres?? DN 26/11-12: Omtrentlig planlegging. Dårlig kvalitet, feil, surr og sommel på byggeplassen. Byggherrer som kjøper tjenester uten å vite egentlig hva de vil ha. Og leverandører som ikke helt vet hva de – og andre – skal levere. Resultatet er kok, kaos og svindyre byggeprosjekter, overskridelser og forsinkelser. (Halvard Kilde, Metier)


Laste ned ppt "Prognosesenteret November 2012 Trender i sosiale medier som kan forandre byggenæringen. - Janne Arnet Clausen Perspektiver for byggemarkedene mot 2020."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google