Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Sjangere på Internett Nettsider som sjanger Hypertekst som sjanger Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonenIKT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning og internasjonale.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Sjangere på Internett Nettsider som sjanger Hypertekst som sjanger Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonenIKT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning og internasjonale."— Utskrift av presentasjonen:

1 Sjangere på Internett Nettsider som sjanger Hypertekst som sjanger Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonenIKT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier, Høgskolen i Oslo Forelesningen er utviklet av materiale fra Fred-Arne Ødegård og Vibeke Bjarnø A07 – våren 2009

2 Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier Homo sapiens eller homo zappiens?

3 Mål for forelesningen Bidra til bedre forståelse av –Hva Internett og nettsider erInternetter –Hvordan nettet fungerer fungerer –Hva som er godt og dårlig (eller se her)godt og dårligher –Forstå litt av dynamikken i utviklingen av Internett utviklingen Kunne utnytte Internetts muligheter i læring, og spesielt hyperstrukturer (Ex)Ex

4 FAØ/VB LUI/HiO #3 UCSB PDP #2 SRI #4 UTAH #1 UCLA Sigma 7 The Original ARPANET Dec 1969

5 FAØ/VB LUI/HiO 2009 First Three-Network Test of Internet November 22, 1977

6 FAØ/VB LU/HiO 2007 Internet 1999

7 FAØ/VB LUI/HiO 2009 Hvorfor denne forelesningen? Dere skal selv lage nettsiderlage nettsider Dere skal bruke internettbruke Dere trenger å gå litt under overflaten for å forstå nettets egenart Internett er mer og mer sentralt som læremiddel og vi må lære oss å vurdere kvalitet Vi trenger å bevisstgjøres på kildekritikk

8 FAØ/VB LUI/HiO 2009 Sjangre (i) Alle kunstarter forsøkes forstått gjennom sjangerinndelinger –MusikkMusikk –Maleri/bildende kunstMaleri –LitteraturLitteratur –Sjangre handler om å dele inn/kategorisere dele inn/kategorisere Handler både om: Innhold, situasjon, form Forventninger – vi møter bestemte sjangere med bestemte forventninger

9 FAØ/VB LUI/HiO 2009 Sjangre (ii) Eksempel – litteratur –Sakprosa/fakta – fiksjon –Fiksjon: Drama, fortelling (roman, novelle, eventyr), lyrikk –Sakprosa (eller her)Sakprosaeller her Artikkel, referat, rapport, avhandling, forelesning, intervju, notis, manual, bruksanvisning –I grenseland Essay, nekrolog, dagbok,reiseskildring, reklametekst

10 FAØ/VB LUI/HiO 2009 Sjangre (iii) Wikipedia: Genre is originally a French word meaning "kind", "sort" or "type".French In general there are three types of genre: Those of setting, such as westerns or science fiction;settingwesternsscience fiction Those of mood, such as comedy or horror;moodcomedyhorror Those of format, such as musicals or non-fiction.musicalsnon-fiction Genres are often divided into sub-genres. In literature, for instance, can be organized according to the "poetic genres" and the "prose genres". Poetry might be subdivided into epic, lyric, and dramatic, while prose might be subdivided into fiction and non-fiction. Further subdivisions of dramatic poetry, for instance, might include comedy, tragedy, melodrama, and so forth. This parsing into subgenres can continue: "comedy" has its own genres, for example, including farce, comedy of manners, burlesque, and satire. literature Poetryepiclyric dramaticprose fictionnon-fiction comedytragedymelodramafarce comedy of mannersburlesquesatire

11 FAØ/VB LUI/HiO 2009 En skisse til oversikt over nettsjangre Nettsteder Portaler e-post Nyhetsgrupper og konferanserNyhetsgrupper Aviser Startsider Leksika/oppslagsverkerLeksikaoppslagsverker Søkemotorer (og denne)Søkemotorerdenne Chat Blogs (eller Wired)BlogsWired Fagstoff Utdanning og læring på nett Litteratur og fortellinger på nett (se også her)Litteraturfortellingerher Nettspill Fildeling/Peer-to-peer/BitTorrent

12 FAØ/VB LUI/HiO 2009 Leksika og oppslagsverker Kampen om norsk leksikon på nett Encyclopedia Britannica (www.britannica.com)www.britannica.com Fenomentet Wikipedia (www.wikipedia.com)www.wikipedia.com

13 FAØ/VB LUI/HiO 2009 Om nettsteder og portaler Det klassiske informasjonsstedet Home Page (Wikipedia): The site an internet browser first visits when openedinternet browser Portal (Wikipedia): Portals typically provide personalized capabilities to their visitors.

14 FAØ/VB LUI/HiO 2009 Om e-post Vår tids korrespondanse? De fleste av oss skriver færre tradisjonelle brev, men vi skriver epost – eller hva? Hvordan skriver vi e-post Hvem skriver e-post Fenomenet SPAM Moderne e-post-problemer: Hva får lese hva i din postkasse? Foretrekker ungdommen SMS og chat? Donald Knuth: I have been a happy man ever since January 1, 1990, when I no longer had an address. I’d used since about 1975, and it seems to me that 15 years of is plenty for one lifetime. Computing Reviews April 2004 (http://www-cs- faculty.stanford.edu/~knuth/em ail.html)

15 FAØ/VB LUI/HiO 2009 Om nyhetsgrupper Hva er ”news”? Verktøy/alternativer for Internett/programmer/ Nyhetsgrupper etc For eksempel: news.online.no eller nntp-oslo.uninett.no En spesiell og ofte glemt verden av nyhetsgrupper

16 FAØ/VB LUI/HiO 2009 Om aviser og nyhetsmedier Se for eksempel : om/ eller eller eller eller alle de norske avisene om/www.bbc.co.uk Hva betyr denne nettilgangen? Papirutgavene får reduserte opplagstall? Kommunikasjonen med leserne er ofte overveldende

17 FAØ/VB LUI/HiO 2009 Om startsider Se for eksempel Eller mepage.com som et helt nytt fenomen mepage.com Dynamiske startsider, iGoogle iGoogle

18 Søkemotorer Fenomentet Google (www.google.com)www.google.com Hva betyr det å ”google” – fremfor å slå opp/legge inn adresser selv? Det norske Fast!

19 FAØ/VB LU/HiO 2007 Om Chat mIRC – chat’ens mor MSN – Når Microsoft kom inn Og ”alle” aviser har det

20 FAØ/VB LU/HiO 2007 Blogs Hva er blogging? Erik Newth om blogging blogging

21 FAØ/VB LU/HiO 2007 Fagstoff

22 Utdanning og læring på nett

23 Litteratur og fortellinger på nett Se her, for eksempel: Eller her:

24 Nettspill Her? Eller her? Eller her?

25 FAØ/VB LUI/HiO 2009 Flerkanalstrategi Ikke bare PC: –Mobilen – Internett er i ferd med å få konkurranse –TV – behovet for mer stabile driftsomgivelser Nettkonvergens – ulike nett ”smelter sammen” og kan brukes på tvers

26

27

28

29

30 FAØ/VB LUI/HiO 2009 På vei mot nye bruksmønstre - De nye nettfenomenene Blogs (1 ny hvert sekund) Wikipedia (1,5 mill artikler) Flickr (1 mrd bilder!) YouTube (100 mill nedlastinger pr dag, oppl., solgt for 1, 65 mrd $) Facebook MySpace ( nye hver dag) Second Life (i USA i ferd med å bli sentral læringsarena) Mer enn ”gutteroms-IT”

31 FAØ/VB LUI/HiO 2009 Web 2.0 fenomener Podcast (iTunes)Podcast RSS

32 FAØ/VB LUI/HiO 2009 Nye trekk ved Internett Wikinomics (Tapscott/Williams) Openness-åpenhet Peering-likeverdig samarbeid Sharing-delingskultur Acting globally-hele verden som perspektiv

33 FAØ/VB LUI/HiO 2009 Er amatørenes inntog ødeleggende for kulturen? Bloggerne er blitt en vesentlig politisk kraft Wikipedia er en ”trussel” for Encyclopedia Britannica Truer amatør- journalistene de ”virkelige” fagfolkene?

34 FAØ/VB LUI/HiO 2009 De nye nettfenomenene inn i utdanningen Decision makers (from politicians to teachers) see the world from a very different perspective to the young people who do not remember life without the instant answers of internet and mobile phones It is the decision makers who shape the way digital technologies are used in the system and who set them up to limit their use and role in everyday life

35 FAØ/VB LUI/HiO 2009 The current young people will reinvent the workplace and the society they live in – networks, collaboration, co-production, participation Most people over school age are uncomfortable with the growing presence of digital technologies New net phenomena as a destabilising weapon in the armory of youth culture We cannot afford to make the mistake of trying to prepare children for today’s jobs Focus on the kinds of skills that enable people to thrive in a changing environment and come to terms with and adapt to change in creative ways

36 FAØ/VB LUI/HiO 2009 Change needed in schools: …they need to find ways to recognise and value the learning that goes on outside the classroom …they need … develop it so students can recognise and transfer those skills in new situations and contexts.

37 FAØ/VB LUI/HiO 2009 Hva er de viktigste karakteristika ved nettet? Hyperstrukturer Tilfanget – ”information at your fingertips” Personlig publisering – alle kan være leverandører Universell tilgang Forretningsmodell: Det store ”spleiselaget”

38 Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier Nettsider som sjanger – hvilke signaler? Tekst Grafisk uttrykk Noe mer………..

39 Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier Sjangertrekk i hypertekst Hyper = over. Hypersturktur = over-struktur ”en struktur som ligger over biter av informasjon, binder den sammen og ordner den på flere forskjellige måter slik at den blir tilgjengelig og forståelig for de som skal bruke den” Øgrim Mangelfull info på Wikipedia:

40 DidIKTikk (s. 52, 53, 65) Hypertekst knyttes til å skrive for Internett = mange ulike sjangre –Alt fra blogg til seriøse artikler, Nettprat, E- post –Sammensatte tekster med bilder, lyd og video gjerne da lenket sammen som en hypertekst Hver av ”nettsjangrene” ≠ å skrive på papir –Muligheter og begrensinger Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier

41 Hypertekst i andre medier (programmer) Tidslinje i regneark –Fordel: Et regneark er i prinsippet uendelig, godt egna til tidslinjer Eventyrproduksjon i en tekstbehandler –Fordel: Tryggere for elever i noen tilfeller, ikke på Internett? Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning

42 Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier Hypertekstfortellinger på nett Hvor er professor Wang? 22.html 22.html Jenter! En roman som stadig slutter - eller ikke i det hele tatt.

43 Refleksjons- og drøftingsoppgave Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier På hvilke måte kan eventyrstafett være en egnet metode for tilpassa opplæring? Hvilke verktøy ville du benytta til eventyrstafett, hvordan og hvorfor?

44 Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier Begreper relatert til hypertekst Hypertekst = en samling tekstbiter som er knytta sammen med hyperlenker Hyperstruktur = en samling informasjon som er knytta sammen med hyperlenker Hyperlenke = lenke = peker (= engelsk link) = lenkene som binder sammen bitene i en hyperstruktur Hypermedia = hypertekst + multimedia = hyperstruktur Multimedia = edb-systemer som inneholder f eks tekst, lyd, bilde, video, animasjon.

45 FAØ/VB LUI/HiO 2009 Om å forstå hyperstrukturer i undervisningen Behaviourisme (Skinner) – stimuli og respons Konstruktivisme (Piaget) – stimulering og valg Sosial konstruktivisme (Vygotsky) – veiledning og valg Ulike hyperstrukturer – ulike læringssyn? En kan sammenlikne hypermedia med tradisjonelle måter å organisere læring og kunnskaper på.

46 Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier Hypermedia - Typisk struktur

47 Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier Hypermedia - Lineær struktur:

48 Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier Hypermedia - klassisk feedback:

49 Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier Hypermedia - LCPP:

50 Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning Design av digitale læringsressurser med hypermedia til undervisning Grunnleggende spørsmål: For hvem lager vi digitale læringsressurser? Hva skal brukeren oppnå med bruk av nettsidene? Hvorfor hyperstruktur? Hvordan benytte den digitale læringsressursen?

51 Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier Frihetsgrader i en hyperstruktur Hva veier tyngst – stor eller liten frihet? Bruken/konteksten, målgruppa etc. avgjør

52 Å skrive for nett Kortfattet Mulighet for å ”skanne” teksten Del opp i flere sider ved hjelp av hypertekst For mer, se Jakob Nielsen (1997): "How Users Read on the Web“ Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier

53 FAØ/VB LUI/HiO 2009 Kvalitetskrav – hva karakteriserer gode nettsteder? Kildekritikk –Produsent? –Oppdatert? Forhold til målgruppe Universell tilgang Skolens rolle i forhold til kvalitetsvurdering og kildekritikk (kan skolen supplere ”gutteromskompetansen”?) Poeng: Det er helt avgjørende at det er mulig å vurdere kvaliteten og at leseren vet hvordan kvalitet kan vurderes

54 Kvalitetssjekke nettsider (s. 69 DidIKTikk) Er innholdet på sidene troverdig? Hvem er forfatter? Kan du nå nettstedets ansvarlige via e- post? Hvem står bak nettstedet? Hvorfor er det laget? Er nettstedet fritt for reklame? Er nettstedet privat eller offentlig? Er lenkene relevante ressurssider for elevene? Gir lenkene tydelig informasjon om hvor de fører hen? Er det mye reklame på sidene elevene kommer til? Når ble nettstedet sist oppdatert? Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier

55 Få elevene til å… Bruke kjente portaler som utgangspunkt for søk Undersøke flere kilder Vurdere nettadressen Sjekke domenenavn og eventuelt hvem som eier domenet –Whois-tjenesten for norske nettsteder –Check domain for internasjonale nettsteder Evt. bruke skjema for planlegging av internettsøk (eksempel s. 69) Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier

56 Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning Litteratur for utdypning og pensum  Tale - skrift - digital skrift Om digitalisering og språklige funksjoner:  Når vilkårene for læring endres:  Tekst og hypertekst- om hvordan mediet preger budskapet  Leikny Øgrim: Hypertekster, lenker og hyperstrukturer  Ellers se på Hildegunn Otnes – gjort mye på dette – gjør et søk  DidIKTikk pensumskapitler som utdyper forelesningen:  “Å kunne uttrykke seg skriftlig”  “Å kunne lese”  “Produsent på Internett”


Laste ned ppt "Sjangere på Internett Nettsider som sjanger Hypertekst som sjanger Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonenIKT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning og internasjonale."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google