Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Fleksibel læring for straffedømte IKT som verktøy, læringsmiljø og sosialiseringsfaktor i utdanning av straffedømte Foreløpig evaluering Leikny Øgrim Høgskolen.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Fleksibel læring for straffedømte IKT som verktøy, læringsmiljø og sosialiseringsfaktor i utdanning av straffedømte Foreløpig evaluering Leikny Øgrim Høgskolen."— Utskrift av presentasjonen:

1 Fleksibel læring for straffedømte IKT som verktøy, læringsmiljø og sosialiseringsfaktor i utdanning av straffedømte Foreløpig evaluering Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo

2 Grønland voksenopplæringssenter avdeling Grorud, Bredtveit kvinnefengsel

3 Metode dokumentstudier observasjon intervjuer med lærerne, betjenter, innsatte, andre interessenter

4 Vurdering på tre nivåer Generelle erfaringer med IT i fengselsundervisningen Erfaringer fra hvert enkelt prosjekt Erfaringer med prosjektarbeidet: planlegging, organisering og gjennomføring

5 Vurdering på tre områder Fengselsundervisning i forhold til ordinært skoletilbud Fengselsundervisning som tilbud til innsatte IKT som verktøy for organisasjonsendringer

6 Verktøy: Læremateriell, fysisk eller teoretisk Subjekt: De lærende Regler: Innenfor hvilke regler foregår læringa Objekt: Hva virksomheten dreier seg om, området for læring Resultat: Kunnskaper og ferdigheter Samfunn: Omgivelsene for læring Arbeidsdeling: Hvilke roller har deltakerne i læringssamarbeidet En ramme for vurdering

7 Egenskaper ved teknologien edb: lager, ”puggemaskin” IT: skrivemaskin, teknisk og kreativt verktøy (regnskap, DAK/DAP, PP, bilder, tekst), informasjonslager (internett) IKT: kommunikasjon (internett), samarbeid

8 Verktøy: PC, programvare, internett Subjekt: Eleven Regler: Bruk av PC og internett Objekt: IT som fag, IT i fag Resultat: Kunnskap, ferdigheter Samfunn: Fengslet, skolen Arbeidsdeling: lærer, betjenter, elever Læringsprosessen

9 Generell læreplan Individualitet Tema og prosjekt Samarbeid

10 Sikkerhet Internett Fjernundervisning

11 Verktøy: PC, programvare, internett Subjekt: Eleven Regler: Bruk av PC og internett Objekt: IT som fag, IT i fag Resultat: Kunnskap, ferdigheter Samfunn: Fengslet, skolen Arbeidsdeling: lærer, betjenter, elever Læringsprosessen

12 Verktøy: PC, programvare, internett Subjekt: Lærere, elever, betjenter Regler: Planer, sikkerhetsregler, pensum Objekt:PC som fag, PC i fag Resultat: Endringer i organisering, erfaringer, kunnskap Samfunn: Skolen, fengslet, prosjektet Arbeidsdeling: Prosjektledelse, skole, fengsel, elever Organisasjonsendringer?

13 Verktøy: PC, programvare, internett Subjekt: Prosjektdeltakerne Regler: Prosjektmandat, fengselssystemet Objekt: Organisering og gjennomføring av fengselsundervisning med PC Resultat: Erfaringer Samfunn: Prosjektet, de lokale fengsler og skoler Arbeidsdeling: Prosjektledelse, delprosjekter, veileder, evaluator Prosjektstyring

14 Noen lærdommer IT gir store muligheter for individuell opplæring Samarbeid må planlegges IT kan være sosialiseringsverktøy IT kan være veldig motiverende IT kan bedre livskvaliteten


Laste ned ppt "Fleksibel læring for straffedømte IKT som verktøy, læringsmiljø og sosialiseringsfaktor i utdanning av straffedømte Foreløpig evaluering Leikny Øgrim Høgskolen."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google