Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertSigrid Dale Endret for 9 år siden
1
Ved et veiskille? Landskonferansen 2003 Studieforbundet natur og miljø
2
Kompetansereformen ”Et menneske som ikke fungerer godt på den arenaen, fungerer ofte heller ikke så godt på de andre. Derfor må kompetanse og kompetanseutvikling ses i relasjon til hele mennesket og ikke bare deler av den” Sitert fra reformens 5. kapittel.
3
Betydningen av vårt arbeid i et samfunnsperspektiv Studievirksomheten bidrar bl.a. til : å rekruttere barn og ungdom til et aktivt friluftsliv øke folks bevissthet i naturbruk øke folks miljøbevissthet og få innsikt i miljøspørsmål sikre allmennhetens interesser i forhold til natur- og friluftsliv demokratiopplæring å drive helseforebyggende aktiviteter å gi folk en meningsfylt hverdag
4
Utdrag fra kap. 1: ”Voksnes opplæringsbehov spenner vidt. Tilbudene må derfor være varierte og tilgjengelige dersom en skal nå målet om å trekke alle voksne med i livslang læring. I denne sammenheng er det brede engasjement i arbeidsliv, utdanningssystem, organisasjoner og nærmiljø en helt sentral verdi å bygge på og føre videre i en helhetlig reform” Kompetansereformen
5
To støtteordninger Formalkompetanse- givende opplæring Støtte til alle aktører som driver denne form for opplæring. Studieforbund konkurrerer med offentlig utdanningsinstitusjoner om potten Formal- kompetanse Kompetansegivende kurs innen grunn-, vidregående- og høyere utdanning Real- kompetanse Kompetanse ervervet i jobb, på fritid, etterutdanning Realkompetansegivende opplæring Særskilt tilskudd til Studieforbund slik vi har i dag.
6
Ulike modeller til ny tilskuddsordning A. Tilskudd fordeles som en ramme til sentralleddet i organisasjonen på grunnlag av organisasjonens egenart og formål B. Tilskudd fordeles som en ramme via sentralleddet i organisasjonen på grunnlag av rapportert gjennomført aktivitet (ligner den vi har i dag) C. Tilskudd fordeles lokal fra kommunene til de lokal organisasjoner D. Tilskudd fordeles til sentralleddet i organisasjonen med en del på grunnlag av formål, og en del på grunnlag av aktivitet ( a og b) E. Tilskudd fordeles direkte til deltakere ved gjennomført aktivitet.
7
Hovedutfordringer Finne egnet tilskuddsordning eller jobbe for den vi har Få departementet til å se vår betydning Tilpasse oss ny tilskuddsordning Hva vil vi med studieforbundet?
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.