Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertChristian Lindberg Endret for 9 år siden
1
VELKOMMEN TIL ZEVS TUR TIL KØBENHAVN Oslo-København-Oslo 6.-8. mai 2013 Oslo kommune Sykehjemsetaten
2
Livsutfoldelse i trygge omgivelser
3
Mandag 6. mai Kl. 13.10-16.30 Kunnskapsbasert praksis –Brukerkunnskap og brukermedvirkning –Forskningsbasert kunnskap –Erfaringsbasert kunnskap Pårørendesamarbeid Kl. 16.30-17.30 Enkel mat og innsjekking Kl. 17.30-19.30 Work shop Kl. 20.30 Middag
4
Tirsdag 7. mai Buss fra sentrum tilbake til båten kl 14.00, linje 20 Kl. 15.00-19.00 Fagutviklingssykepleiere, fokus på rollen og nettverket Work shop Oppsummering Kl. 20.30 Middag
5
7 mål for turen Vi …. har tilegnet oss mer kunnskap om pårørendesamarbeid er blitt klokere når det gjelder å arbeide kunnskapsbasert har en åpen kommunikasjon, ingen spørsmål er dumme spørsmål har delt egne erfaringer og bidratt inn i gruppediskusjonene tar med minst 2 nye ting ”hjem” til eget sykehjem og videreformidler til ansatte/kollegaer har videreutviklet nettverket har hatt det hyggelig og gøy
6
Fra SYE sin Strategisk plan Utvide samarbeidet med pårørende og frivillige Styrke samarbeidet med utdanningsinstitusjoner og etablere kunnskapsbasert praksis i sykehjemmene
7
Sagt om pårørendesamarbeid: Pårørende er krevende Det er så mange krav… …som å gå Besseggen… Pårørende en ressurs Ressurssterke pårørende
8
Vi har tilegnet oss mer kunnskap om pårørendesamarbeid Etatsdirektør har etablert en arbeidsgruppe med fokus på pårørendesamarbeid; lage standard og ”idekasse” –ZEVS bidrar inn i dette arbeidet Opplæringsprogram i regi av Utviklingssenteret Pårørendes rolle styrkes (PBRL, NOU) Å investere i pårørendesamarbeid er lurt! –Likeverdighet og felles mål – unngå konflikt –Formaliseres allerede ved innkomst –God kommunikasjon, dele informasjon, skape tillit/trygghet, ha forståelse, vise empati, ha kontaktperson som koordinerer Utfordringer i en hektisk hverdag, pårørende tilstede kveld/ helg etc.
9
Vi er blitt klokere når det gjelder å arbeide kunnskapsbasert KBP - Bruk av 3 kunnskapskilder i en gitt situasjon/ kontekst KBP skjer i møtet mellom pasient og pleier Prosedyrer må utvikles; faglig standard suppleres med egne erfaringer og ved å etterspørre hva pasienten ønsker og mener En prosedyre lever ikke evig, må evalueres og endres; det som var riktig for 10 år siden kan være feil i dag Bruk Helsebiblioteket, McMaster, pyramidesøk! Ta nettkurset! Kunnskapssenteret
10
Vi har en åpen kommunikasjon, ingen spørsmål er dumme spørsmål 17 spørsmål dag 1 Vi har delt egne erfaringer og bidratt inn i gruppediskusjonene Ingen henvendelser til rom 5607
11
Vi tar med minst 2 nye ting ”hjem” til eget sykehjem og videreformidler til ansatte/kollegaer 1.Prosedyre Innkomstsamtalen; samkjøre med Samarbeidssamtalen 2.Kjøpe til KKU-biblioteket og lese boka til Siri; Å forså pårørende med demens 3.KKU kan arbeide mer kunnskapsbasert 4.Bør SYE ha målsetting for svarprosenten ved pårørendeundersøkelsen? 5.Navnelappen er genial! Skal henge på et lurt sted Andre eksempler:….
12
Vi har videreutviklet nettverket har hatt det hyggelig og gøy Fra 2008 ble jobbet hardt for å opprette stilling som fagutviklingssykepleier i alle kommunale sykehjem ZEVS er SYEs eldste nettverk Modell for øvrige nettverk i etaten Dere blir sett og hørt og lyttet til - bruk den posisjonen dere har konstruktivt og kreativt! KBP var tidlig et tema i nettverket – fortsatt tema, på helt annet kunnskapsnivå ZEVS – fortsatt et nettverk i utvikling – bruk navnelappen
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.