Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertStig Pettersen Endret for 9 år siden
1
I folkets tjeneste http://ivarjohansen.no
2
Hvem er jeg? Bystyremedlem i Oslo siden 1987 (minus vara 4 år) Hovedstyremedlem i KS siden 2003 Ombudsmannsnemnda for Forsvaret siden 1990 (minus 4 år) Lang kamp mot hemmelighold og for åpenhet (Listesak/Ikkevold-sak). Derfor også fengselserfaring Kontorsjef i Gyldendal Norsk Forlag
3
I folkets tjeneste, betyr … Dialog med de jeg skal representere, og særlig de som ikke selv melder seg på banen Innhente info/uttalelser fra de som berøres av en sak som er til behandling: berørte innbyggere, fagmiljøer m.v. Drive folkeopplysning Ombudsrolle: ta i mot og ivareta innbyggernes interesser i enkeltsaker
4
Viktigste verktøy: Database med mailadresser 36.000 personer/organisasjoner/institusjoner
5
Organisert rundt 50 temaer, f.eks.: Barnevern: 1.100 Rusomsorg: 1.400 Eldreomsorg:1.300 Funksjonshemmede:1.200 Pressefolk:1.400 Tillitsvalgte ansatte Oslo kom 1.400 Tillitsvalgte ans øvrige Oslo1.200
6
Minst et oppslag pr. dag Info om saker til behandling i bystyret, KS osv Reiser egne saker Presenterer henvendelser, innspill mottatt fra andre Deler kunnskap (mediaoppslag, rapporter m.v) Mobiliserer miljøer til å ta kontakt med folkevalgte
8
Interaktivt Daglig infomail selektert til relevant målgruppe. Ber om kommentarer/innspill Gir respons direkte til meg, eller mer utadrettet direkte på nettsiden Ligger ute 3.600 kommentarer for hittil i år (10 måneder)
9
Hvor mange følger? 18.000 direkte besøk siste 4 uker
10
Automatisk ut på andre nettsteder Indymedia.no, Blogglisten.no, Bloggurat.net, Valgprat.no, Bloggoversikten.com Facebook 4.300 venner Origo.no 290 følgere Linkedin 280 kontakter Twitter 900 følgere Fri Fagbevegelse (LOs nettsted) Henvisninger fra andre blogger
13
Facebook …. Medlem i 300 grupper, og 350 sider 4.300 venner Disse får automatisk nyheter fra hovednettsiden min opp på sin forside Jeg deler i tillegg relevant info fra media Alle kan gi respons/egne kommentarer
15
Osloombudet Todelt: borgerne får vurdert sin sak, jeg får avdekket om regelverket har mangler eller fungerer etter forutsetningene I denne rollen fått rundt 150 saker Gir mulighet til second opinion Gir råd om sakens mulighet Kan gi grunnlag for politiske initiativ
17
Folkevalgtbasen Folkevalgte skal være tilgjengelige for innbyggerne Kontaktinfo som mailadresser og telefonnummer Regjeringen, Stortinget, ordførere, folkevalgte i storbyene m.fl. Nesten 1.000 oppføringer Primærbrukere: Pressefolk, interesseorganisasjoner
19
Gjenbruk Eksempel: Forslag i Oslo bystyre om et omstillingsprosjekt Tekster: skriftlig begrunnet forslag, og skriftlig innlegg i bystyret Grunnlag for infomail til 2.500 tillitsvalgte i kommunesektoren, oppslag på egen nettside, kronikk i Fagbladet (opplag 300.000)
21
Sette dagsorden De kjappe, korte, utspillene De gjennomarbeidede kronikker i for eksempel Aftenposten eller Dagbladet Alle de siste har gitt mulighet for oppfølgingsdebatt i for eksempel Dagsnytt 18 i NRK eller Politisk kvarter i NRK P 2
22
Riktig tidspunkt Riktig sted/adressat Riktig form
23
Eksempler Sykehjemsnedleggelse St. Hanshaugen Byrådsleder Lae trakk seg Forlik om reklametårn
27
Utenomparlamentarisk arbeid Forutsetning for å lykkes: kombinasjon av parlamentarisk og utenomparlamentarisk arbeid. Politisk initiativ i folkevalgt organ, kombinert med utenomparlamentarisk mobilisering.
28
Eksempler Underskriftsaksjoner Mediaoppslag: nyhetsoppslag og debattartikler Mobilisering av faglige miljøer Allianse med andre organisasjoner Symbolske markeringer Lobbyvirksomhet mot folkevalgte
34
Bypolitiker i folkets tjeneste http://ivarjohansen.no Mobil 906 61 520
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.