Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

En hverdag med konkurranseutsetting og privatisering Omstilling og brukervalg – og et blikk på bestiller-utførermodell.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "En hverdag med konkurranseutsetting og privatisering Omstilling og brukervalg – og et blikk på bestiller-utførermodell."— Utskrift av presentasjonen:

1 En hverdag med konkurranseutsetting og privatisering Omstilling og brukervalg – og et blikk på bestiller-utførermodell

2 Omstilling En tredjedel av alle yrkesaktive har opplevd omorganisering som har påvirket deres arbeidssituasjon de siste tre årene. En tredjedel av alle yrkesaktive har opplevd omorganisering som har påvirket deres arbeidssituasjon de siste tre årene. Yrker innenfor helse og tjenesteyting mest utsatt for psykososiale og organisatoriske arbeidsmiljøbelastninger. Yrker innenfor helse og tjenesteyting mest utsatt for psykososiale og organisatoriske arbeidsmiljøbelastninger. Det er funnet klar sammenheng mellom omorganiseringer og plager som søvnvansker og mer fysisk utmattelse. Det er funnet klar sammenheng mellom omorganiseringer og plager som søvnvansker og mer fysisk utmattelse.

3 Utbredt konsekvens: Økt usikkerhet Konkurranseutsetting, privatisering og brukervalgsordninger som politisk ideologi. Konkurranseutsetting, privatisering og brukervalgsordninger som politisk ideologi. Manglende risikovurderinger og konsekvensanalyser. Manglende risikovurderinger og konsekvensanalyser. Vedtak fattet uten eller med minimal medvirkning fra ansattes representanter. Vedtak fattet uten eller med minimal medvirkning fra ansattes representanter. Dårligere lønns- og arbeidsforhold. Dårligere lønns- og arbeidsforhold.

4 Høyt tidspress i hjemmetjenesten Det største problemet og den viktigste arbeidsmiljøutfordringen. Det største problemet og den viktigste arbeidsmiljøutfordringen. Ikke samsvar mellom ressurser og oppgaver. Ikke samsvar mellom ressurser og oppgaver. ”Ansatte blir sittende med ansvaret for å møte befolkningens høye forventninger, skapt av politikere”. ”Ansatte blir sittende med ansvaret for å møte befolkningens høye forventninger, skapt av politikere”. Løsninger vanskeliggjøres av brukervalg og bestiller-utførerorganisering. Løsninger vanskeliggjøres av brukervalg og bestiller-utførerorganisering.

5 Brukervalg Utfordring å finne riktig bemanning. Utfordring å finne riktig bemanning. Administreres av bestillerkontoret. Administreres av bestillerkontoret. Merkbar økning i byråkrati og papirarbeid – selv med en andel på under 10 %. Merkbar økning i byråkrati og papirarbeid – selv med en andel på under 10 %. Dyr ordning. Dyr ordning. Omstendelig prosess for hver nye bruker. Omstendelig prosess for hver nye bruker.

6 Bestiller-utfører Arbeidsmiljøkonsekvenser av organisering og praktisering av bestiller-utførermodellen er ikke risikovurdert. Arbeidsmiljøkonsekvenser av organisering og praktisering av bestiller-utførermodellen er ikke risikovurdert. Arbeidsmiljøet til den enkelte ansatte er relatert til at tjenesteytingen fungerer godt, noe som betinger samarbeid mellom bestiller og utfører. Arbeidsmiljøet til den enkelte ansatte er relatert til at tjenesteytingen fungerer godt, noe som betinger samarbeid mellom bestiller og utfører. Utvikling i Oslo: Tettere organisatorisk tilhørighet og tettere samarbeid mellom bestillerkontor og hjemmetjeneste. Utvikling i Oslo: Tettere organisatorisk tilhørighet og tettere samarbeid mellom bestillerkontor og hjemmetjeneste.

7 De 15 bydelene Samarbeid mellom bestiller og utfører om vedtak: Samarbeid mellom bestiller og utfører om vedtak: –8 bydeler tar ikke hensyn. –3 bydeler tar noe hensyn. –4 bydeler tar mye hensyn.

8 Samsvar mellom ansvar og myndighet i HMS-arbeidet Det synes som om bestillerne har fått et ansvar som de verken har formell myndighet til eller praktisk mulighet for å ivareta. Det synes som om bestillerne har fått et ansvar som de verken har formell myndighet til eller praktisk mulighet for å ivareta. Et tydelig skille mellom bestiller og utfører utgjør åpenbart et problem med tanke på ivaretakelse av arbeidsmiljø. Et tydelig skille mellom bestiller og utfører utgjør åpenbart et problem med tanke på ivaretakelse av arbeidsmiljø.

9 Anbefalinger til Oslo kommune Arbeide for å skape balanse mellom ressurser og arbeidsmengde, inkludert kapasitet og befolkningens forventninger. Arbeide for å skape balanse mellom ressurser og arbeidsmengde, inkludert kapasitet og befolkningens forventninger. Tydeliggjøre ledernes HMS-ansvar. Tydeliggjøre ledernes HMS-ansvar. Tett samarbeid mellom bestiller og utfører. Tett samarbeid mellom bestiller og utfører. Legge arbeid i å identifisere og definere risikofaktorer, spesielt psykososiale arbeidsforhold. Legge arbeid i å identifisere og definere risikofaktorer, spesielt psykososiale arbeidsforhold. Foreta en risikovurdering før brukervalg i hjemmesykepleie innføres i bydelene. Foreta en risikovurdering før brukervalg i hjemmesykepleie innføres i bydelene.


Laste ned ppt "En hverdag med konkurranseutsetting og privatisering Omstilling og brukervalg – og et blikk på bestiller-utførermodell."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google