Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Barnesamtalen i barnevernet Styrket barneperspektiv på barnevernsarbeid En dialogisk samtalemetode med barn.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Barnesamtalen i barnevernet Styrket barneperspektiv på barnevernsarbeid En dialogisk samtalemetode med barn."— Utskrift av presentasjonen:

1

2 Barnesamtalen i barnevernet Styrket barneperspektiv på barnevernsarbeid En dialogisk samtalemetode med barn

3 Program 22.nov 2013

4 Teoretisk innhold

5 Oversikt opplæring i DCM

6 Voksnes kommunikasjonskompetanse

7 Barn forteller ikke lett om stressfylte opplevelser

8 Læringsbetingelser for praksisendring

9 Barns rett til å bli hørt Barns egne menneskerettigheter

10 Barnevernloven

11 Barneperspektivet Tiller ( )

12 Barneperspektiv i praksis Anne-Lill Nilsen

13 Medvirker barnet i praksis?

14

15 Teoretisk grunnlag for DCM

16 Hva er Barnesamtalen ?

17 Barnesamtalens mål

18 Hva er fri fortelling ?

19 Fri fortelling oppstår utfra tre ulike mønstre: «trakten»

20 Hvorfor er fri fortelling viktig ?

21 Når bruker vi DCM ?

22 Ulike samtalesituasjoner

23 Barnesamtalens hovedområder

24 Væremåte gjenspeiler holdninger

25 Væremåte

26 Fysiske rammebetingelser

27 Innredning

28 Kommunikasjonsprinsipper

29 Fremmende Hemmende Lukkede formuleringer A: Ja/nei – spørsmål B: Årsaksorientert form C: Vid og genrell form

30 Fremmende

31 Fremmende Hemmende Ledende A: Ledende spørsmål til forventet svar B: Valg spørsmål C: Projisering D: Selektiv bekreftelse

32 Fremmende:

33 Fremmende Hemmende

34

35 Nonverbal kommunikasjon

36 Øvelse i aktiv lytting

37 Fase inndeling:

38 Fase 1: forberedende fase

39 Sentrale spørsmål i forberedelsen

40 Egen forberedelse

41 Saksopplysninger

42 Snakk med din kursnabo:

43 Fase 2: kontaktetablering

44 Kontaktetablering

45 Snakk med en kursnabo:

46 Fase 3: Innledende prosedyrer

47 Snakk med din kursnabo:

48 Fase 4: Introduksjon til tema

49

50 Kriterier for introduksjon til tema

51 Eksempel

52 Snakk med din kursnabo:

53 Fase 5: Fri fortelling

54 Kriterier for fri fortelling:

55 Kriterier fortsetter …..

56 Snakk med din kursnabo:

57 Fase 6: Sonderende fase

58 Kriterier for sonderende fase:

59 Barnet:

60 Illustrasjon av lagene: Indre lag: Opplevelse Mellomste lag: handling Ytre lag: Kontekst

61 Sondering innen handling:

62 Sondering innen kontekst:

63 Sondering innen opplevelse:

64

65 Utforsking av barnets refleksjoner og løsningsforslag:

66 Tematisk brudd

67 Målet i sonderende fase er også fri fortelling

68 Snakk med din kursnabo:

69 Fase 7: Avslutning

70 Kriterier for avslutningsfasen:

71

72 Fase 8: Oppfølgende fase

73 Fase 8: Oppfølgingsfasen

74 Kvaliteter i kommunikasjonen – oppfølgende fase

75 Å ta barn på alvor – hva fører det til ?

76

77


Laste ned ppt "Barnesamtalen i barnevernet Styrket barneperspektiv på barnevernsarbeid En dialogisk samtalemetode med barn."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google