Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
KVALITET I HØYERE UTDANNING
“DET ER IKKE LETT Å TREKKE VIRKELIGHETEN UT AV ET ABSTRAKT BEGREP SOM KVALITET. JO MER MAN TENKER PÅ DET RENE BEGREPET, DESTO TOMMERE BLIR MAN I HODET.” (Trond Berg Eriksen I: Lindøe,1996 s.88)
2
Kvalitet i utdanningen- noen begreper
Rammekvalitet Inntakskvalitet Programkvalitet Resultatkvalitet (Handal-utvalget, 1990) Undervisningskvalitet Styringskvalitet Relevans (Norgesnettrådet, 2001)
3
Nyere forståelse av kvalitets -begrepet
Kvalitet som det unike og/eller fremragende Kvalitet som realisering av bestemte standarder som bør overholdes Kvalitet som relevans Kvalitet som økonomi Kvalitet som forandring, endring og utvikling NoU 2000: 14 ”Frihet med ansvar. Om høgre utdanning og forskning i Norge.”
4
Prinsipper for kvalitetsarbeid
Brukerfokus Klar ledelse Kontinuerlig forbedring Beslutninger basert på fakta Deltagelse av alle ansatte – ”den lærende organisasjon” Prosessorientering – å gjøre de riktige tingene første gang.
5
To aspekter ved et kvalitets- system
A: System, rutiner, prosedyrer B: Verdier, holdninger, kultur
6
Hva er et kvalitetssystem?
“…et helhetlig system som koordinerer aktiviteter (…) for å rettlede og styre en organisasjon når det gjelder kvalitet.” ISO 9000 s.6
7
Hvorfor skal vi ha et kvalitets-system?
Skaper ”orden i eget hus” Inngir tillit hos samarbeidspartnere Krav fra NOKUT
8
Hvem har ansvaret for kvaliteten i utdanningen?
Alle! I en lærende organsisasjon vil kvalitetsarbeid inngå som en naturlig del av den ordinære virksomheten. => De som har ansvaret for arbeidsoppgaver har dermed i stor grad ansvar for det praktiske kvalitetsarbeidet.
9
To dimensjoner ved kvalitets-arbeid
Før studiestart Underveis i studiet Avslutningen av studiet
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.