Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

NORDISKE LOGISTIKKLØSNINGER. Posten Norden er en fusjon mellom Post Danmark og Svenske Post, og den første postfusjonen i verden. Daglig service til 4,5.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "NORDISKE LOGISTIKKLØSNINGER. Posten Norden er en fusjon mellom Post Danmark og Svenske Post, og den første postfusjonen i verden. Daglig service til 4,5."— Utskrift av presentasjonen:

1 NORDISKE LOGISTIKKLØSNINGER

2 Posten Norden er en fusjon mellom Post Danmark og Svenske Post, og den første postfusjonen i verden. Daglig service til 4,5 mill. husholdninger og bedrifter Omsetning SEK 45 mrd og ansatte Eies av den svenske og danske staten Posten Norden

3 Stordriftsfordeler Liberalisering Regionalisering Stadig viktigere med økende konkurranse Skaper muligheter for konkurransedyktige priser og ressurser for å utvikle produkter, ekspertise og miljøeffektivitet. Regioner er viktigere enn land Kunder etterspør grenseoverskridende løsninger Øke internasjonal attraktivitet i logistikk Markeder i Europa vil bli liberalisert og deregulert Muligheter for aktører som har plattform for vekst i Europa. Fusjonen

4 Posten Norden leverer kommunikasjons- og logistikkløsninger i verdensklasse til fornøyde kunder Visjon

5 5 Brev distribusjon Denmark Ledende nasjonal brev distribusjon til private og næringsdrivende Nordiske logistikkløsninger Ledende i effektiv logistikkløsningen til, fra og innad i den Nordiske region. Pan-Europeiske informasjonsløsninger. Ledende tilbyder av informasjonsløsninger for effektiv kundekommunikasjon. 5 Brev distribusjon i Sverige Ledende nasjonal brev distribusjon til private og næringsdrivende

6 25 millioner innbyggere 1,8 millioner virksomheter Stor etterspørsel etter grenseoversikridende distribusjon...krever nordisk logistikkløsninger Et nordisk logistikkmarked

7 Nordisk logistikkorganisasjon Norge: Omsetning 2,5 mrd. NOK og 900 ansatte 29 terminaler og 600 utleveringssteder pakker og paller hver dag Sverige: Omsetning 9,2 mrd. NOK og 5000 ansatte 8 terminaler, 134 senter og 1600 utleveringssteder pakker og 8000 paller hver dag Danmark: Omsetning 2,4 mrd. NOK og 800 ansatte 300 distribusjonssentre og 615 postshops pakker og paller hver dag Finland: Omsetning 0,5 mrd. NOK og 70 ansatte 2 HUB, 30 terminaler og 1200 utleveringssteder pakker og 1000 paller hver dag –0

8 Organisasjonen i Posten Norden Logistikk er inndelt felles i konsernfunksjoner og forretningsområder Forretningsområdene er inndelt i ulike geografiske områder ( land ) Danmark Sveige Norge Danmark Finland Sentral Europa Nordisk logistikkorganisasjon

9 Strategi Strategi for utvikling av nordiske logistikkløsninger er relatert til fire fokusområder: Uslåelig nordisk infrastruktur av terminaler, trafikker og IT systemer Attraktivitet for kunder med unike kundeløsninger til høy kvalitet Volum gjennom kundeorientert organisasjon og tett kundedialog Lave enhetskostnader gjennom stordriftsfordeler av volum i nordisk infrastruktur

10 Tjenester Standardiserte nordisk tjenester med høy kvalitet til konkurransedyktige betingelser. Standardiserte tjenester for levering til private og næringsdrivende innen: Pakker Paller Ekspress

11 Nordiske transportløsninger

12 Felles nordisk standard for EDI –Harmonisert elektronisk datautveksling av sendingsinformasjon Felles strekkode for alle typer produkter –Felles standard for strekkodeetiketter som understøtter alle produkter for å produsere uten stopp for ommerking Nordisk strekkode og EDI

13 Alle kolli registreres i sanntid inn og ut av bil og terminal, samt signatur ved levering. Informasjonen umiddelbart tilgjengelig på Muliggjør en rekke informasjon tjenester –Sendingsstatus (track & trace) –Aktive elektroniske tilbakemeldinger ved avvik –Elektronisk advisering / meldinger –Transportoptimering –Statistikker Informasjonstjenester

14 Felles nordisk ruteplan for alle tjenester og postnummer i Norden for levering innen kl. 16:00: –Dag 1 ( mørk blå ) –Dag 2 ( blå ) –Dag 3 eller mer ( lys blå ) Ruteplan oppdateres og forbedres hvert kvartal for å sikre konkurransedyktige leveringstider nasjonalt og nordisk Transporttider

15 Enkel prisstruktur for alle produktene i Norden og Europa: –Pakke B2B –Pakke B2C –Pall B2B Nettopriser innenfor et begrenset antall soner og vektintervaller Dette gjør det enkelt å holde oversikt over forventet totale transportkostnader Prisstruktur Prisliste for eksport av pakker til Europa

16 Kundeservice Utland ( ) gir deg svar på dine henvendelser for forsendelser til utland Web-service med mulighet for å legge henvendelser på nett med prioritert løsningstid. VIP-service for kunder med større og mer kompliserte driftsløsninger. Kundeservice

17 For avtaler som inkluderer transport i to eller flere nordiske land tilbys en nordisk avtale. En nordisk avtale vil være en overbygging over de nasjonale transportavtalene. De totale volumer i Norden legges til grunn for betingelsene. Dette gir en mer helhetlig løsning og bedre betingelser for deg som kunde. Nordisk avtale

18 Leveransemål For nordiske avtaler er det forpliktende nordiske leveransemål Leveransemålene er fordelt innenfor krav til leverings-, informasjons- og servicekvalitet i avtaleperioden Leveransemålene blir målt, evaluert og fulgt opp i forhold til fast møtestruktur

19 Nordisk kundeportal som viser månedlige resultater i forhold til avtalt leveranse mål innen: Leveringskvalitet Informasjonskvalitet Mengder Kostnader Enhetskostnader Kundeportal

20 For alle nordiske avtaler vil det være en nordisk kontaktperson i det land hvor kundens nordiske kontaktperson sitter. I tillegg vil det være nasjonale kundekontakter i de representative land. Det vil være en nordisk koordinering for å sikre gode driftsløsninger med høy kvalitet til konkurransedyktige betingelser. Nordisk kundekontakt

21 Vi tilbyr fremtidsorienterte nordiske transportløsninger med høy kvalitet til konkurransedyktige betingelser Dette understøttes av en uslåelig nordisk infrastruktur, unike tjenester og forpliktende samarbeid med deg som vår kunde. Dette sikrer din bedrift økt konkurransekraft gjennom bedre leveringsservice og lavere leveringskostnader s a m a r b e i d Din nordiske logistikkpartner


Laste ned ppt "NORDISKE LOGISTIKKLØSNINGER. Posten Norden er en fusjon mellom Post Danmark og Svenske Post, og den første postfusjonen i verden. Daglig service til 4,5."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google