Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

KIP-AF YPU EMNE 3 2007-08 1 Sputnik II Petter Mortensen, Sogn VGS Jan Steffensen, Sogn VGS Geir Efjestad, Bjørnholt skole Dag Arne Midtland, Hellerud.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "KIP-AF YPU EMNE 3 2007-08 1 Sputnik II Petter Mortensen, Sogn VGS Jan Steffensen, Sogn VGS Geir Efjestad, Bjørnholt skole Dag Arne Midtland, Hellerud."— Utskrift av presentasjonen:

1

2 KIP-AF YPU EMNE Sputnik II Petter Mortensen, Sogn VGS Jan Steffensen, Sogn VGS Geir Efjestad, Bjørnholt skole Dag Arne Midtland, Hellerud VGS Petter Høglund, Hellerud VGS Glenn Johnsrud, Hellerud VGS Hvordan tilrettelegge undervisningen i PTF (Prosjekt Til Fordypning) innenfor Vg1BA ved samarbeid mellom Sogn VGS, Hellerud VGS og Bjørnholt skole?

3 KIP-AF YPU EMNE Bakgrunn for valg av oppgave Yrkesveiledning eller yrkesopplæring? Ulik fagbakgrunn og kompetanse blant lærerne på de ulike skolen Ulike verkstedlokaler og Vg2 yrkesfaglige studieprogram på de ulike skolen Ikke organisert og satt i system innenfor BA i Oslo-skolen tidligere

4 KIP-AF YPU EMNE Metode for gjennomføring gode relevante oppgaver som gir mening og relevans  Utveksle elever og lærere mellom våre tre skoler for å utnytte den enkelte skoles kompetanse innen et eller flere fagområder. Gjennomføres i løpet av en skoleuke, 35 skoletimer

5 KIP-AF YPU EMNE Formål med Sputnik II Gode relevante oppgaver Utvikling av læreres kompetanse Kunnskapsdeling

6 KIP-AF YPU EMNE Organisering Sogn: Har ansvar for gjennomføring av øvelser i fag som rekrutterer til Vg2 KEM Bjørnholt: Har ansvar for gjennomføring av øvelser som rekrutterer til murer faget Hellerud: Har ansvar for øvelser som rekrutterer til betongfagene

7 KIP-AF YPU EMNE Visjon Utvikle den enkeltes skoles kompetanse slik at elevene får en bedre opplæring innen bestemte fagområder i Bygg og Anleggsteknikk.

8 KIP-AF YPU EMNE Slik kan elevene drive en god kunnskapsdeling på tvers av skoler og fylker Dokumentasjon og Kunnskapsdeling Fiff skal benyttes for dokumentasjon av arbeidsoppgavene. Det er opprettet en egen gruppe kalt: PTF Vg1BA Oslo Elevene kan dele arbeidet sitt med resten av gruppen veileder/lærer kan i samråd med elever legge noen arbeider i ”Bransjens arbeider” slik at alle med tilgang til fiff/byggfag kan lese elevenes arbeider

9 KIP-AF YPU EMNE Forskalingsøvelse, Hellerud VGS: Pedagogisk opplegg © Jonas Haugane

10 KIP-AF YPU EMNE Matematikk: ”Det blir viktig at eleven opplever å mestre regneoppgaver, Og at dette kan motivere til å forstå nødvendigheten av å kunne anvende matematikken i byggfagene." ”Under praktisk arbeid i bygghallen skal eleven kunne lese og tolke byggtegninger og dra nytte av matematikken i eget arbeid”

11 KIP-AF YPU EMNE Regn ut: Volum av den mengde betong som går med til å støpe veggen. a). I kubikkmeter, m3 (Tips: Gjør først om fra mm til cm, og fra cm til m) b). I liter. (Tips: liter = kvadratdesimeter dm3, gjør derfor først om til dm.) Matematikkoppgaver knyttet til praktisk arbeid med forskalingsøvelsen Pedagogisk opplegg 1. Regn ut: a). Areal av veggen med ventil og dør. Svar i kvadratmeter. Areal = l x b b). Areal av ventil og døråpning. Svar i kvadratcentimeter. (Tips: Gjør først om fra mm til cm, og fra cm til m) c). Areal av betongveggen. Svar i kvadratmeter.

12 KIP-AF YPU EMNE Murerøvelse, Bjørnholt skole Pedagogisk opplegg © Magnus Ruud

13 KIP-AF YPU EMNE Pedagogisk opplegg 2. Regn ut: Volumet av hele veggen Volum = l x b x h b = bredden på teglsteinen a). I kubikkmeter, m 3.(Tips: Gjør først om fra mm til cm, og fra cm til m) b). I liter. dm 3.(Tips: liter = kvadratdesimeter, dm 3, gjør derfor først om til dm.) Matematikkoppgaver knyttet til praktisk arbeid med murerøvelsen. 1. Regn ut: a). Arealet av ”utvendige” vegger (to kortvegger og en langvegg). Svar i kvadratmeter. m2.Areal = l x b (Tips: Gjør først om fra mm til cm, og fra cm til m) 3. Regn ut: Kan du ved å kombinere svaret i 2.b). med målene på teglsteinen beregne volumet på mørtelen du trenger for å mure 20 skift. (Tips: bruk dm. som enhet).

14 KIP-AF YPU EMNE Rør oppgave, Sogn VGS Pedagogisk opplegg

15 KIP-AF YPU EMNE Elevmedvirkning Lærere som arbeider mot samme mål Utvikle en lærende organisasjon Dra fellesfagene enda tettere inn i yrkesfaget Ledelse Organisering som gir muligheter for:

16 KIP-AF YPU EMNE Ressursskolen Sogn, ved rektor går inn for at ressursskolen dekker utgifter til vikarer og materialer som går med til prosjektet. Økonomiske rammer

17 KIP-AF YPU EMNE Videre arbeid Gjennomføring neste år Involvering av Vg2

18 KIP-AF YPU EMNE Takk for oppmerksomheten


Laste ned ppt "KIP-AF YPU EMNE 3 2007-08 1 Sputnik II Petter Mortensen, Sogn VGS Jan Steffensen, Sogn VGS Geir Efjestad, Bjørnholt skole Dag Arne Midtland, Hellerud."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google