Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Sputnik II Hvordan tilrettelegge undervisningen i PTF (Prosjekt Til Fordypning) innenfor Vg1BA ved samarbeid mellom Sogn VGS, Hellerud VGS og Bjørnholt.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Sputnik II Hvordan tilrettelegge undervisningen i PTF (Prosjekt Til Fordypning) innenfor Vg1BA ved samarbeid mellom Sogn VGS, Hellerud VGS og Bjørnholt."— Utskrift av presentasjonen:

1 Sputnik II Hvordan tilrettelegge undervisningen i PTF (Prosjekt Til Fordypning) innenfor Vg1BA ved samarbeid mellom Sogn VGS, Hellerud VGS og Bjørnholt skole? Petter Mortensen, Sogn VGS Jan Steffensen, Sogn VGS Geir Efjestad, Bjørnholt skole Dag Arne Midtland, Hellerud VGS Petter Høglund, Hellerud VGS Glenn Johnsrud, Hellerud VGS

2 Yrkesveiledning eller yrkesopplæring?
Bakgrunn for valg av oppgave Yrkesveiledning eller yrkesopplæring? Ulik fagbakgrunn og kompetanse blant lærerne på de ulike skolen Ulike verkstedlokaler og Vg2 yrkesfaglige studieprogram på de ulike skolen Ikke organisert og satt i system innenfor BA i Oslo-skolen tidligere

3 gode relevante oppgaver som gir mening
Metode for gjennomføring Utveksle elever og lærere mellom våre tre skoler for å utnytte den enkelte skoles kompetanse innen et eller flere fagområder. gode relevante oppgaver som gir mening og relevans Gjennomføres i løpet av en skoleuke, 35 skoletimer

4 Formål med Sputnik II Gode relevante oppgaver
Utvikling av læreres kompetanse Kunnskapsdeling

5 Organisering Sogn: Har ansvar for gjennomføring av øvelser i fag som rekrutterer til Vg2 KEM Bjørnholt: Har ansvar for gjennomføring av øvelser som rekrutterer til murer faget Hellerud: Har ansvar for øvelser som rekrutterer til betongfagene

6 Visjon Utvikle den enkeltes skoles kompetanse slik at elevene får en bedre opplæring innen bestemte fagområder i Bygg og Anleggsteknikk.

7 Dokumentasjon og Kunnskapsdeling
Fiff skal benyttes for dokumentasjon av arbeidsoppgavene. Det er opprettet en egen gruppe kalt: PTF Vg1BA Oslo Elevene kan dele arbeidet sitt med resten av gruppen veileder/lærer kan i samråd med elever legge noen arbeider i ”Bransjens arbeider” slik at alle med tilgang til fiff/byggfag kan lese elevenes arbeider Slik kan elevene drive en god kunnskapsdeling på tvers av skoler og fylker

8 Forskalingsøvelse, Hellerud VGS:
Pedagogisk opplegg Forskalingsøvelse, Hellerud VGS: © Jonas Haugane

9 Matematikk: ”Under praktisk arbeid i bygghallen skal eleven kunne lese og tolke byggtegninger og dra nytte av matematikken i eget arbeid” ”Det blir viktig at eleven opplever å mestre regneoppgaver, Og at dette kan motivere til å forstå nødvendigheten av å kunne anvende matematikken i byggfagene."

10 Pedagogisk opplegg Matematikkoppgaver knyttet til praktisk arbeid med forskalingsøvelsen Regn ut: a). Areal av veggen med ventil og dør. Svar i kvadratmeter. Areal = l x b b). Areal av ventil og døråpning. Svar i kvadratcentimeter. (Tips: Gjør først om fra mm til cm, og fra cm til m) c). Areal av betongveggen. Svar i kvadratmeter. 2. Regn ut: Volum av den mengde betong som går med til å støpe veggen. a). I kubikkmeter, m3 (Tips: Gjør først om fra mm til cm, og fra cm til m) b). I liter. (Tips: liter = kvadratdesimeter dm3, gjør derfor først om til dm.)

11 Pedagogisk opplegg Murerøvelse, Bjørnholt skole © Magnus Ruud

12 Pedagogisk opplegg Matematikkoppgaver knyttet til praktisk arbeid med murerøvelsen. Regn ut: a). Arealet av ”utvendige” vegger (to kortvegger og en langvegg). Svar i kvadratmeter. m2. Areal = l x b (Tips: Gjør først om fra mm til cm, og fra cm til m) 2. Regn ut: Volumet av hele veggen Volum = l x b x h b = bredden på teglsteinen a). I kubikkmeter, m3. (Tips: Gjør først om fra mm til cm, og fra cm til m) b). I liter. dm3.(Tips: liter = kvadratdesimeter, dm3, gjør derfor først om til dm.) 3. Regn ut: Kan du ved å kombinere svaret i 2.b). med målene på teglsteinen beregne volumet på mørtelen du trenger for å mure 20 skift. (Tips: bruk dm. som enhet).

13 Pedagogisk opplegg Rør oppgave, Sogn VGS

14 Ledelse Elevmedvirkning Lærere som arbeider mot samme mål
Organisering som gir muligheter for: Elevmedvirkning Lærere som arbeider mot samme mål Utvikle en lærende organisasjon Dra fellesfagene enda tettere inn i yrkesfaget

15 Økonomiske rammer Ressursskolen Sogn, ved rektor går inn for at ressursskolen dekker utgifter til vikarer og materialer som går med til prosjektet.

16 Gjennomføring neste år Involvering av Vg2
Videre arbeid Gjennomføring neste år Involvering av Vg2

17 Takk for oppmerksomheten


Laste ned ppt "Sputnik II Hvordan tilrettelegge undervisningen i PTF (Prosjekt Til Fordypning) innenfor Vg1BA ved samarbeid mellom Sogn VGS, Hellerud VGS og Bjørnholt."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google