Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

15.07.20141 ” Sosiale medier – å dele og delta med ny teknologi” Høyskolelektor Cecilie Staude, Institutt for markedsføring, Handelshøyskolen BI.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "15.07.20141 ” Sosiale medier – å dele og delta med ny teknologi” Høyskolelektor Cecilie Staude, Institutt for markedsføring, Handelshøyskolen BI."— Utskrift av presentasjonen:

1 15.07.20141 ” Sosiale medier – å dele og delta med ny teknologi” Høyskolelektor Cecilie Staude, Institutt for markedsføring, Handelshøyskolen BI

2 15.07.20142 Brukerorientert markedsfilosofi: Consumptions: fra å motta til å delta Creations: brukergenerert innhold Connections: deling av innhold Control: brukermakt

3 15.07.20143 Å skape verdi, såkalt produktledelse, Å kommunisere verdi, såkalt merkevareledelse Å levere verdi, såkalt salgsledelse

4 15.07.20144 Men selv om utgangspunktet er teknisk… Den største endringskraften drevet fram av det sosiale aspektet ved nettet: Den endrer måten innhold skapes på, Den endrer måten innhold konsumeres på Den endrer distribusjonsformene Kilde: The Brand Bubble, Welcome to Consumerland

5 15.07.20145 5 Særtrekk: brukere i sosiale medier 4.5 millioner norske profiler Klart skille: Såkalt ”Facebook-brukeren”: Sosialisering og underholdning Twitter/linkedIn-brukeren: nettverksbygging, informasjonssøking og deling Kilde: Anders Husa (2010) Master Thesis: Norske brukeres holdning til interaksjon med bedrifter i sosiale medier

6 15.07.20146

7 7

8 8

9 9 Strategisk forankring Hvilke oppgaver skal sosiale medier løse ? Hvem man ønsker å nå ? Hva skal være målet med tilstedeværel sen ?

10 15.07.201410 Mange fallgruber.. Å leke med initiativ i sosiale medier som står i strid med merkevarens identitet kan være svært risikofylt (Sørdal 2009)

11 15.07.201411

12 15.07.20141215.07.201412

13 15.07.201413

14 15.07.201414

15 15.07.201415

16 15.07.201416

17 15.07.201417

18 15.07.201418

19 15.07.201419

20 15.07.201420 ”Det er ikke nødvendigvis er antallet venner eller forbindelser man har i sosiale medier som har betydning for graden av innflytelse, men snarere personens egenskaper og ”kvaliteten” på forbindelsene som avgjør hvorvidt man faktisk har en reell innflytelse eller ikke, Professor Michael Kearns ved University of Pennsylvania, USA

21 15.07.201421 Viktig mht deltagelse: Strategisk forankring Merkevarens identitet Tydelige mål Kjenn målgruppene

22 15.07.201422 Tusen takk for meg! Cecilie Staude, høyskolelektor Institutt for markedsføring Handelshøyskolen BI Mob: + 47 4641 0190 Mail: cecilie.staude@bi.no Homepage: http://www.bi.no Blogg: http://ceciliestaude.blogspot.com/ Twitter:http://twitter.com/ceciliestaude Linkedin: http://www.linkedin.com/in/cstaude


Laste ned ppt "15.07.20141 ” Sosiale medier – å dele og delta med ny teknologi” Høyskolelektor Cecilie Staude, Institutt for markedsføring, Handelshøyskolen BI."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google