Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

15.07.20141 ” Sosiale medier – å dele og delta med ny teknologi” Høyskolelektor Cecilie Staude, Institutt for markedsføring, Handelshøyskolen BI.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "15.07.20141 ” Sosiale medier – å dele og delta med ny teknologi” Høyskolelektor Cecilie Staude, Institutt for markedsføring, Handelshøyskolen BI."— Utskrift av presentasjonen:

1 ” Sosiale medier – å dele og delta med ny teknologi” Høyskolelektor Cecilie Staude, Institutt for markedsføring, Handelshøyskolen BI

2 Brukerorientert markedsfilosofi: Consumptions: fra å motta til å delta Creations: brukergenerert innhold Connections: deling av innhold Control: brukermakt

3 Å skape verdi, såkalt produktledelse, Å kommunisere verdi, såkalt merkevareledelse Å levere verdi, såkalt salgsledelse

4 Men selv om utgangspunktet er teknisk… Den største endringskraften drevet fram av det sosiale aspektet ved nettet: Den endrer måten innhold skapes på, Den endrer måten innhold konsumeres på Den endrer distribusjonsformene Kilde: The Brand Bubble, Welcome to Consumerland

5 Særtrekk: brukere i sosiale medier 4.5 millioner norske profiler Klart skille: Såkalt ”Facebook-brukeren”: Sosialisering og underholdning Twitter/linkedIn-brukeren: nettverksbygging, informasjonssøking og deling Kilde: Anders Husa (2010) Master Thesis: Norske brukeres holdning til interaksjon med bedrifter i sosiale medier

6

7 7

8 8

9 9 Strategisk forankring Hvilke oppgaver skal sosiale medier løse ? Hvem man ønsker å nå ? Hva skal være målet med tilstedeværel sen ?

10 Mange fallgruber.. Å leke med initiativ i sosiale medier som står i strid med merkevarens identitet kan være svært risikofylt (Sørdal 2009)

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20 ”Det er ikke nødvendigvis er antallet venner eller forbindelser man har i sosiale medier som har betydning for graden av innflytelse, men snarere personens egenskaper og ”kvaliteten” på forbindelsene som avgjør hvorvidt man faktisk har en reell innflytelse eller ikke, Professor Michael Kearns ved University of Pennsylvania, USA

21 Viktig mht deltagelse: Strategisk forankring Merkevarens identitet Tydelige mål Kjenn målgruppene

22 Tusen takk for meg! Cecilie Staude, høyskolelektor Institutt for markedsføring Handelshøyskolen BI Mob: Mail: Homepage: Blogg: Twitter:http://twitter.com/ceciliestaude Linkedin:


Laste ned ppt "15.07.20141 ” Sosiale medier – å dele og delta med ny teknologi” Høyskolelektor Cecilie Staude, Institutt for markedsføring, Handelshøyskolen BI."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google