Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertRebecca Arntzen Endret for 9 år siden
1
15.07.20141 ” Sosiale medier – å dele og delta med ny teknologi” Høyskolelektor Cecilie Staude, Institutt for markedsføring, Handelshøyskolen BI
2
15.07.20142 Brukerorientert markedsfilosofi: Consumptions: fra å motta til å delta Creations: brukergenerert innhold Connections: deling av innhold Control: brukermakt
3
15.07.20143 Å skape verdi, såkalt produktledelse, Å kommunisere verdi, såkalt merkevareledelse Å levere verdi, såkalt salgsledelse
4
15.07.20144 Men selv om utgangspunktet er teknisk… Den største endringskraften drevet fram av det sosiale aspektet ved nettet: Den endrer måten innhold skapes på, Den endrer måten innhold konsumeres på Den endrer distribusjonsformene Kilde: The Brand Bubble, Welcome to Consumerland
5
15.07.20145 5 Særtrekk: brukere i sosiale medier 4.5 millioner norske profiler Klart skille: Såkalt ”Facebook-brukeren”: Sosialisering og underholdning Twitter/linkedIn-brukeren: nettverksbygging, informasjonssøking og deling Kilde: Anders Husa (2010) Master Thesis: Norske brukeres holdning til interaksjon med bedrifter i sosiale medier
6
15.07.20146
7
7
8
8
9
9 Strategisk forankring Hvilke oppgaver skal sosiale medier løse ? Hvem man ønsker å nå ? Hva skal være målet med tilstedeværel sen ?
10
15.07.201410 Mange fallgruber.. Å leke med initiativ i sosiale medier som står i strid med merkevarens identitet kan være svært risikofylt (Sørdal 2009)
11
15.07.201411
12
15.07.20141215.07.201412
13
15.07.201413
14
15.07.201414
15
15.07.201415
16
15.07.201416
17
15.07.201417
18
15.07.201418
19
15.07.201419
20
15.07.201420 ”Det er ikke nødvendigvis er antallet venner eller forbindelser man har i sosiale medier som har betydning for graden av innflytelse, men snarere personens egenskaper og ”kvaliteten” på forbindelsene som avgjør hvorvidt man faktisk har en reell innflytelse eller ikke, Professor Michael Kearns ved University of Pennsylvania, USA
21
15.07.201421 Viktig mht deltagelse: Strategisk forankring Merkevarens identitet Tydelige mål Kjenn målgruppene
22
15.07.201422 Tusen takk for meg! Cecilie Staude, høyskolelektor Institutt for markedsføring Handelshøyskolen BI Mob: + 47 4641 0190 Mail: cecilie.staude@bi.no Homepage: http://www.bi.no Blogg: http://ceciliestaude.blogspot.com/ Twitter:http://twitter.com/ceciliestaude Linkedin: http://www.linkedin.com/in/cstaude
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.