Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

NIVÅSTIGEN Gå gradene Avhengig av utv.nivå, ikke alder Treningstips for trinnene: www.orientering.no/treningstips Grunnlag for klasseinndeling og løypelegging:

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "NIVÅSTIGEN Gå gradene Avhengig av utv.nivå, ikke alder Treningstips for trinnene: www.orientering.no/treningstips Grunnlag for klasseinndeling og løypelegging:"— Utskrift av presentasjonen:

1 NIVÅSTIGEN Gå gradene Avhengig av utv.nivå, ikke alder Treningstips for trinnene: Grunnlag for klasseinndeling og løypelegging: A – D: N – Åpen (u – tid), D/H - 10 C – E: D/H 11 – 12N E – J: D/H 11 – J Høydekurvef orståelse nivå 4 I Grov retningsløping C - løyper H Finorientering med kompass nivå 3 GGjøre enkle veivalg F Orientere kartet ved hjelp av kompass EKutting mellom ledelinjer nivå 2 D Orientere etter ledelinjesystemet N - løyperC Avstikkere fra ledelinjer B Orientere etter enkle ledelinjer nivå 1 A Forstå karttegnene, orientere kartet

2 NIVÅ 0 - Terrengtilvenning Det er viktig å få barna til å trives og føle seg trygge i skogen. Aktiviteter i skogen gjør kroppen sterkere, mer utholdende og styrker den motoriske utvikling. ”Ekte lek er en miljøavhengig sosial virksomhet der interaksjonen skjer gjennom utstrakt bruk av grovmotorisk atferd. Ekte lek er fri lek ; lek på barnas premisser ut fra deres forutsetninger på det utviklingstrinnet de står på.” Asbjørn Flemmen

3 LEK - MOTORISK UTVIKLING Grunnleggende naturlige bevegelser: - gå, løpe, hoppe, klatre, smyge osv. Ferdighetsrelaterte bevegelser: - bevegelsene et redskap for å nå et mål Koordinative bevegelser: - samordning av bevegelser/automatisering Lek => idrett: bevisst styring av aktiviteten mot idrettsspesifikke ferdigheter

4 Viktig å huske på: Valg av terreng – start med det enkle Trygghet – avgrensning Repetisjon – variasjon = mestring + glede Lekbetont – fritt/styrt Utfordring – gir spenning Valg av leker – tilpasset Terrengleker: s.16 – 17 i perm, 11 – 13 idehefte

5 NIVÅ 1: Kartforståelse og ledelinjer Orientering er et språk som skal læres, jo yngre du er når du lærer dette, jo lettere og bedre lærer du det. Derfor er det viktig å bruke mye tid på å lære seg språket orientering. Start med basisferdighetene, øk deretter vanskelighetsgraden

6 BARN OG KARTFORSTÅELSE s. 5 – 14 i perm Barn helt ned i 3års alder klarer å finne en gjemt leke ved hjelp av et kart, dersom kartet over rommet der leken er gjemt er orientert. Jo eldre barna er (6 – 8år), jo mer informasjon kra kartet kan de nyttiggjøre seg og de finner frem om kartet ikke er orientert.

7 KARTFORSTÅELSE For å forstå orienteringsspråket må du ha følgende ferdigheter: Romoppfatning: –Et kart er en tegning av virkeligheten –Klare å se hvordan detaljene er plassert i forhold til hverandre

8 KARTFORSTÅELSE Symbolforståelse: hva de betyr og hvordan de er virkeligheten Hvitt=vanlig lettløpt skog Gult=åpne områder Grønt=tettere vegetasjon Blått=”vått” Brunt=høydeformasjoner Svart=”hardt”


Laste ned ppt "NIVÅSTIGEN Gå gradene Avhengig av utv.nivå, ikke alder Treningstips for trinnene: www.orientering.no/treningstips Grunnlag for klasseinndeling og løypelegging:"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google