Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kultur – vår viktigste energikilde. Senior rådgiver Morten Selnes Mo i Rana 29.10.2009 1.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kultur – vår viktigste energikilde. Senior rådgiver Morten Selnes Mo i Rana 29.10.2009 1."— Utskrift av presentasjonen:

1 Kultur – vår viktigste energikilde. Senior rådgiver Morten Selnes Mo i Rana

2 Litt om meg selv. Cand Real + Mastergrad fra BI i Næringsutvikling Amatørsanger, orienteringsløper og masse styreerfaring fra div frivillige organisasjoner Flyttet fra Trondheim til Bodø i år i Nordland fylkeskommune / Landsdelsutvalget Siden 1999; arbeidet som Senior rådgiver i Bedriftskompetanse AS –35 gode kolleger i Hammerfest, Tromsø, Bodø, Oslo, Stavanger, Murmansk Forretningsutvikling Organisasjonsutvikling Næringsutvikling – kulturbasert næringsutvikling Se:

3 Kultur – vår viktigste energikilde. HYPOTESE:  Kultur er en evig energikilde  Kultur skaper verdier  Kultur - kunnskap – næring henger sammen – generisk kunnskapsnav  Kultur øker vår nasjonalformue - humankapitalen

4 En evig energikilde………………..

5 I begynnelsen var kunsten………….. Maleriet er ca 6 ganger eldre enn det eldste skriftspråket. Lascaux Ca f.Kr.

6 Per Adde 2007

7 Kultur skaper verdier………… Kultur i Bodø. Ringvirkningsanalyse 2008.

8 Prosjektet Spørreundersøkelse. Basert på besvarelser. Case: –Nordland Musikkfestuke –Parkenfestivalen –En hjemmekamp i FK Bodø/Glimt –Luftfartskonferansen i Bodø –Bedriftsledere blant Bodø Næringsforums medlemmer. Tilsvarende undersøkelser –Buktafestivalen i Tromsø og Tromsø Internasjonale Filmfestival TIFF. Vinterfestuka i Narvik. Rapporter foreligger

9 Dokumentasjon Publikum; aldersfordeling, utdanningsnivå, yrkeskategori, Publikums preferanser; hvilke kulturtilbud foretrekkes, krav til tilbyderne, publikums tilfredshet mv. Frivillig innsats; omfang, hyppighet, verdi av frivillig innsats Effekt på samfunnet / ringvirkninger; –Reiseaktivitet / overnatting i tilknytning til festivalen –Effekt på serveringssteder –Effekt på dagsomsetningen i byen –Effekt av mediaomtale Næringslivslederes forhold til kultur / kulturfestivaler.

10 Ringvirkninger TIFF: Tromsø Internasjonale Filmfestival: –3 millioner blir til 14 millioner i løpet av en liten uke. Bukta: Tromsø Open Air Festival: –15,7 mill kr i økonomiske ringvirkninger på tre dager. Bodø, sommeren 2008: –Samlet ca 23 mill i økonomiske ringvirkninger (Parken, NMFU, Bodø/Glimt (en kamp), Luftfartskonferansen.

11

12 Nordland Musikkfestuke Frivillig innsats. 31% av publikum har deltatt med frivillig innsats. 3% av publikum kan bidra med en verdi tilsvarende årlig i frivillig innsats.

13 Effekt på dagsomsetning.

14 Kilde: SSB Festivalene skaper mye trafikk

15 Bodø Næringsforum BNF Kultur er viktig! Sponsormarkedet er interessant.

16 Et kulturcluster i Bodø

17 Merkevarebygging / internasjonal profilering. The Times August 10, 2009 Nordland Music Festival, Bodø, Norway A Nordic taste of this autumn’s offerings at Cadogan Hall, Central London, includes some fearless programme planning Hilary Finch RECOMMEND? (13)

18 Konklusjoner fra undersøkelsene

19 Kultur og kunnskap henger sammen…………………..

20 Nordland Musikkfestuke. Aldersfordeling: Mange godt voksne – bare 10% er under 30 år. Mange med høy utdanning.

21 Kunnskap og kultur (utvikling av talent og miljø) henger sammen i det vi kaller et generisk kunnskapsnav. Torgeir Reve Prosjektet; Et kunnskapsbasert Norge.

22 Talentet spør:  Hva finnes der?  Hvem er der?  Hva skjer der? Dette er viktige elementer i attraktiviteten og omdømmet til stedet som skal tiltrekke seg de kunnskapsrike og kreative menneskene.

23

24 Kultur øker vår nasjonalformue……………………; Dersom kultur øker vår humankapital årlig med – la oss si 2% Hvor mye blir det i kroner?

25 2% av humankapitalen er 800 Mrd kr.!

26 KONKLUSJON: Kultur er vår viktigste energikilde Kultur é læne! Takk for oppmerksomheten!


Laste ned ppt "Kultur – vår viktigste energikilde. Senior rådgiver Morten Selnes Mo i Rana 29.10.2009 1."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google