Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Søk på Internett Grensesnitt og erfaringer fra en redesignsprosess SOL Kvasir som case.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Søk på Internett Grensesnitt og erfaringer fra en redesignsprosess SOL Kvasir som case."— Utskrift av presentasjonen:

1 Søk på Internett Grensesnitt og erfaringer fra en redesignsprosess SOL Kvasir som case

2 Kvasirs historie 1994 startet under Oslonett (katalog) 1995 kjøpt opp av Schibstednett (katalog) 1997 SOL overtar og bygger opp utvidet søk (katalog + indekssøk/AltaVista) 2000 redesign med SOL (katalog + indekssøk/FAST)

3 Kvasir organisering

4 SOL Kvasir tall Trafikk ca 5.5 mill/sidevisninger pr uke ca 70% søk - 30% “browsing” Størrelse katalog 128,000 oppføringer fordelt på ca: emnedel bransjedel (->Firmasøk) persondel kategorier hvorav ca 600 tilhører bransjedel (->Firmasøk) Størrelse robotindex 11 millioner dokumenter skandinavisk (FAST) 400 millioner dokumenter globalt (FAST)

5 Hva Kvasir består av Emnekatalog, bransjekatalog, personkatalog (Kvasir SQL-database) Nasjonalt index (AltaVista -> FAST) Globalt index (AltaVista -> FAST) Hjelp Topp 30 Siste 30 etc.

6

7 Problemer Dekning: Historisk - Kvasir som katalogtjeneste - vil også være Internettsøk (“frisøk”) - oppgradering Hastighet: Kvasir går for tregt, teknologi i bunnen og på sidene Grensesnitt: Oppsett med ‘faner’ blir ikke forstått Visuell utforming: Kvasir er kjedelig

8 Problemstillinger 2. Hvordan presentere ulike søk og ulike tjenester på en førsteside? 1. Hvordan definere oppsettet av søket; hva er default - hvilke baser søkes det i og i hvilken rekkefølge? 3. Hvordan definere treffsiden? 4. Hvilke begreper bør brukes: ‘katalog’, ’søketjeneste’, ’indeks’, ’robotindeks’, ‘robottreff’, ‘personkatalog’, ’personsøk’ etc.?

9 Problemstilling 1 Hvordan presentere ulike søk og ulike tjenester på en førsteside?

10

11

12 Problemstilling 2 Hvordan definere oppsettet av søket; hva er default - hvilke baser søkes det i og i hvilken rekkefølge?

13 SOL Kvasir søkedesign I NorgeGlobalt Kategorier EmnerBransjer PersonerNasjonalGlobal Kategorier Nasjonal Direct Hit Global Direct Hit SØK Resultat

14 SOL Kvasir søkedesign Søk Default I NorgeGlobalt Kategorier BransjerEmner PersonerNasjonalGlobal Kategorier SØK Resultat Max 30 treff Nettkatalog FirmasøkPersonkatalog ‘Real names’ Popularitets maskin I tillegg: deskens anbefalinger relaterte søkeord evt søk i annonsørers indekser FirmasøkKvasir nettkatalogPersonkatalogNasjonalt index Globalt index

15 Problemstilling 3 Hvordan definere treffsiden?

16 Hvilke elementer finnes ? Bannerannonse Partner Treff andre kataloger Kategorier katalog Søkefelt Relaterte søkeord Offisiell firmainformasjon Treff Internett-sider Spørsmål/behov Relaterte produkter Oppføringer i bransjekatalog

17 Benchmark Vi tittet på andre søkekataloger

18 Benchmark Og på Kvasirs egen tjeneste

19

20

21

22 Problemstilling 4 Hvilke begreper bør brukes? ‘katalog’ - ’søketjeneste’ ’indeks’ - ’robotindeks’ - ‘robottreff’ ‘personkatalog’ - ’personsøk’ ’norgessøk’ - ’frisøk norge’ - andre norske websider ’

23 Begreper Kvasir er en søketjeneste som består av kataloger og indekser bransjedelen får navnet firmasøk emne- og personkatalog eller emne- og personsøk? ’indeks’ - ’robotindeks’ ’norgessøk’ - ’frisøk norge’ - andre norske websider ’ - ‘robottreff’

24 Sluttkommentar Ut av loggene ser vi at få bruker avansert søk Ut av loggene ser vi at mange gjør ”dumme” søk Nye Kvasir forsøker å møte brukerne på deres banehalvdel Går vekk fra opplæring av brukerne, heller mot forenkling og tilrettelegging


Laste ned ppt "Søk på Internett Grensesnitt og erfaringer fra en redesignsprosess SOL Kvasir som case."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google