Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertGorm Dale Endret for 9 år siden
1
Søketjenester mellom børs og katedral Søketjenester, kommersialisering og integritet 2000. november 2000
2
Punkter SOL Kvasirs historie og tall Søketjenestene mellom børs og katedral Gjennomgang av andre søketjenesters betalingsløsninger Kvasir og betalingsløsning Avsluttende kommentar
3
Kvasirs historie 1994 startet under Oslonett (katalog) 1995 kjøpt opp av Schibstednett (katalog) 1997 SOL overtar og bygger opp utvidet søk (katalog + indekssøk/AltaVista) 2000 redesign med SOL, bytte fra AltaVista til FAST, lansering av Kvasir firmasøk
4
SOL Kvasir tall Trafikk ca 5.5 mill/sidevisninger pr uke (egne logger) 726.000 ukentlige unike brukere (Gallup, 3. kvartal) ca 75% søk - 25% “browsing” (egne logger) Størrelse katalog 130,000 oppføringer fordelt på ca: 60000 emnedel 40000 bransjedel (->Firmasøk) 30000 persondel 2.200 kategorier hvorav ca 600 tilhører bransjedel (->Firmasøk) Størrelse robotindex 12 millioner dokumenter skandinavisk (FAST) 575 millioner dokumenter globalt (FAST)
5
Hva Kvasir består av Emnekatalog, bransjekatalog/firmasøk, personkatalog (Kvasir SQL-database) Nasjonalt index (FAST) Globalt index (FAST) Nyhetssøk (flere typer søk kommer...) Hjelp Topp 30, Spaneren, Hitlister Siste 30, etc.
6
Kommersialisering av søketjenestene Problemstilling: Hvordan beholde integriteten som troverdig søketjeneste når hele eller deler er en betalingstjeneste? Er det relevans eller penger som avgjør søkeresultatet? Hvordan tydeliggjøre for brukerne hvilke mekanismer som ligger til grunn?
7
Historisk riss 1996: Open Text eksperimenterte med betalte oppføringer - la ned kort tid etter 1998: GoTo lanserte betaling for oppføringer og plassering 1999: Yahoo lanserte ekspressregistrering mot betaling 2000: Looksmart krever betaling fra kommersielle nettsteder, Kvasir lanserer firmasøk, Inktomi lanserer betalingstjeneste, m.m.
8
Ulike betalingsmetoder Betaling for inkludering: som sådan eller kommer foran i køen (”express listing”) Betaling for plassering: i katalogen, på resultatlista, sponsede linker Betaling for mer informasjon: Mer informasjon i tilknytning til selve oppføringen
9
Ulike søketjenester GoTo LookSmart Yahoo Inktomi Kvasir
10
GoTo.com Mest kommersiell, og tydelig kommersiell, et rent annonseforum i katalogform Betalt plassering: Den som betaler mest får høyest plassering. 40 tjenester i en kategori. Leverer resultater til AOL, Netscape Search, AltaVista (16.11.00), Ask Jeeves (indirekte), HotBot (kommer), Lycos (kommer)
12
Looksmart Nettsteder kan betale for raskere vurdering og oppføring, ”Express listing”: For $ 199 blir nettsteder vurdert innen 2 døgn Alle kommersielle nettsteder må betale for å bli vurdert - kan få flere oppføringer Leverer til AltaVista, Excite, MSN, m.fl.
14
Yahoo.com Yahoo har hatt ekspresslisting siden 1999. Nylig annonserte selskapet at de vil kommersialisere ytterligere: Yahoo vil kjøre kommersielt a la Looksmart (alle kommersielle nettsteder må betale).
15
AltaVista.com Ingen egen betalingsløsning Skal vise linker fra GoTo.com Bruker katalog fra Looksmart.com
16
Indekssøk? Når katalogene kommersialliseres, står frisøkene/indekssøkene tilbake som frie og ikke-kommersielle?
17
Inktomi Ingen katalogtjeneste, men crawling og indeksering F.o.m. november 2000: Tilbyr crawling og indeksering av dokumenter + distribusjon i andre søketjenester innen 48 timer mot betaling (årlig kost). Faser ut gratis registrering (eks HotBot). Endrer ikke algoritmen, samme rangering av treff Leverer til Lycos, HotBot, AOL, Excite, MSN...
18
Kvasirs løsning Kvasir tidligere skille mellom emnedel og bransjedel er utviklet: Bransjedelen har blitt firmasøk. Kommersielle foretak får tilbud om mer informasjon mot betaling. Ikke-kommersielle får ikke tilbudet. Kvasir Firmasøk: Betaling for plassering av mer informasjon. Hvor går skillet mellom kommersielle og ikke- kommersielle nettsteder?
25
Erfaringer fra firmasøk Få negative tilbakemeldinger fra brukerne, enkelte fra firmaer Mange positive tilbakemeldinger fra firmaer Utfordrende skille mellom kommersielle og ikke-kommersielle Sikrer oss inntekter til å drive Kvasir videre
26
Sluttkommentar Integritet og troverdighet er alt! Kommersialisering er nødvendig, men problematisk. Utfordringen er å tilrettelegge tjenesten på en troverdig måte: Relevans må være styrende kriterium Kommersielle aspekter må være tydelige (jf avisannonser - tekstreklameplakaten)
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.