Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Av ”De riv ruskende studentpilotene” IKT førskole (F2B) Tommy Liverød, 2001.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Av ”De riv ruskende studentpilotene” IKT førskole (F2B) Tommy Liverød, 2001."— Utskrift av presentasjonen:

1 Av ”De riv ruskende studentpilotene” IKT førskole (F2B) Tommy Liverød, 2001

2 I ukene 44-49 2001, startet 21 førskolelærerstudenter ved Høgskolen i Vestfold opp med et operaprosjekt. Opera er en prosjektmetode som er blitt populær å bruke i ulike utdanningsinstitusjoner og stammer fra New York, 1980 tallet. Den har navnet ”how to write an opera” Studentene får i oppgave å sette opp en forestilling hvor de selv, for det meste, har ansvaret for hele produksjonen; manus, skuespillere, musikk, scenografi, PR, lokaler og diverse utstyr. How to write an Opera

3 Faser Redskapsfasen Studentene deler seg inn i grupper Mange korte drama og musikkøvelser samt scenisk grunntrening Trening av improvisasjonsteknikker Tema, konflikter, scenario og noe design blir skapt. Prosjektet deles inn i tre ulike faser:

4 Skape fasen Deles inn i ansvarsområder; sjefer og undersåtter, skrivegruppe, håndverkere, orkester, PR-crew, skuespillere. Dette blir valgt enten ved audition eller lærerbestemt. Studentene tar over ”roret” og får veiledning av lærere ved behov

5 Produkt fasen Her blir alt satt sammen; timing og iscenesetting. Innspurtperiode med scene og orkesterprøver, teknisk prøving, hovedprøve, generalprøve og tilslutt forestillinger.

6 Utradisjonell arbeidsmetode I IKT og nye læreprosesser blir det vektlagt ulike typer for prosjektarbeid I dette prosjektet får studentene et ”eie forhold” fra begynnelse til slutt Studentene henter den faglige kunnskapen selv, med veiledning fra lærere Vi ønsker å utdanne oss til førskolelærere som tør å sette i gang prosjekter som er utradisjonelle og ikke så ”resultatorienterte”

7 Hvorfor et operaprosjekt? Det var ønskelig med et prosjekt hvor de estetiske fagene drama, forming og musikk var sterkt representerte. Samtidig virket arbeidsmetoden både spennende og utfordrende Da var operaprosjekt løsningen Opera er den største teaterformen som finnes, hvor musikken er like viktig som teksten og det visuelle. Musikk ble derfor også ”regifaget”. Opera er, for å understreke, ikke nødvendigvis en bestemt syngemåte, som mange tror…

8 Hvordan påvirket prosjektet min kommende lederrolle? I dette prosjektet var selve grunnmuren bygget opp med tillit og innsats fra en selv og sine medstudenter. Jeg fikk god erfaring med å samarbeide med ulike grupper og å stole på at alle gjorde jobben sin Jeg lærte at pressituasjoner forandrer personligheter, og at man av og til fort kan bli nærtagende og irritert Jeg fikk erfaring med fremføring foran et ”stort” publikum, og at ting skjer ikke alltid som planlagt… Da var det greit å ha lært noen dramametodiske triks, herunder improvisasjon som også er en stor del av barnehagehverdagen Jeg fikk erfaring hvor viktig det er å gi og motta tilbakemeldinger Noen punkter:

9 Operaprosjektet, 2001 Operaprosjektet varte i seks uker, og i disse ukene gjennomgikk vi en prosess som jeg har dratt mange positive erfaringer fra. Det var mye slit, men det var det absolutt verdt. Å være i rolle foran kjente og ukjente var veldig gøy, og litt skummelt… Det er bedre å drite seg ut enn å dø av forstoppelse


Laste ned ppt "Av ”De riv ruskende studentpilotene” IKT førskole (F2B) Tommy Liverød, 2001."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google