Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

MedieTrender og Finanskrisen Årsmøtet i Norsk Journalistlag 28. april 2009 Bjarne Kristiansen, TNS Gallup

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "MedieTrender og Finanskrisen Årsmøtet i Norsk Journalistlag 28. april 2009 Bjarne Kristiansen, TNS Gallup"— Utskrift av presentasjonen:

1 MedieTrender og Finanskrisen Årsmøtet i Norsk Journalistlag 28. april 2009 Bjarne Kristiansen, TNS Gallup http:www.tns-gallup.no/medier

2 Oslobørs 2

3 Finanskrisen og flokkjournalistikk 3  Spår langvarig krise  Aviser og nettsteder skal dø  Alt må bli verre  Nettannonseringen stuper  Urovekkende for magasiner og ukepresse  Nok et kvinnemagasin legges ned – blir det flere?

4 4 Norsk Trendindikator: Har pessimismen snudd?  I 4Q 2008 var indeksen (-22,9)på sitt laveste siden 1992!  I 1Q 2009 økte den til -6,9 indekspoeng.

5 5 Folks vurdering av Norges økonomi Prosent Kilde: Norsk Trendindikator Økonomien i Norge i forhold til for ett år siden Økonomien i Norge om ett år

6 6 Folks vurdering av egen økonomi Prosent Kilde: Norsk Trendindikator Økonomien i din husstand i forhold til for ett år siden Økonomien i din husstand om ett år

7 7 Medieutviklingen 1960 - 2008 Kilde: Daglig oppslutning om avis, radio, fjernsyn, tekst-TV og Internett 1961-2008. http://www.tns-gallup.no/medierhttp://www.tns-gallup.no/medier Data fra Forbruker & Media fra 1994. Flerkanalsamfunnet (Lundby & Futsæter, 1993) Fragmentering av medielandskapet og oppsplitting av publikum (Futsæter 1998).

8 1. TV

9 9 Daglig seertid 1983-2008: Rekord høy seertid Kilde: TNS Gallup TV-Meter Panel 2000-2007, 1992-1999 NRK Forskningen (Norsk TV Meter Panel) Flerkanalsamfunnet (Lundby & Futsæter, 1993) og Daglig mediebruk - en oppdatering (Høst 1991). Minutter

10 10 Long Tail: Flere kanaler og fragmentert TV-seing Kilde: TNS Gallup TV-Meter Panel. Alle ukedager 2008. Avrundet til hele minutter. Minutter Det er de ”andre TV-kanalene” som øker, spesielt søsterkanalene til de norske: NRK3/NRKSuper, TV2 Zebra, Viasat4 og FEM

11 11 Flatskjerm TV: Har/disponerer, kjøpsplaner og kjøpt siste 12 måneder Prosent Kilde: Forbruker & Media sep. 2008 – jan 2009 Det er like mange som har kjøpsplaner nå som før Finanskrisen.

12 2. Radio

13 13 Radio NRK P4 Lokalradio Minutter Kanal 24 / Radio Norge Radiolytting 1992 -2008: Lyttertid på hverdager Kilde: TNS Gallup Radio. 60.000 CATI intervju pr. år. 9 år eller eldre fra 1994-2005 30.000 CATI intervju (F&M) i 2007-2008 12 år eller eldre.

14 14 DAB radio: Har/disponerer, kjøpsplaner og kjøpt siste 12 måneder Prosent Kilde: Forbruker & Media sep. 2008 – jan 2009 Det er like mange som har kjøpsplaner nå som før Finanskrisen.

15 3. Internett og PC

16 16 Bruk av Internett 1996 – 2009 Prosent Kilde: Forbruker & Media.

17 Daglig dekning for redaksjonelle nettsteder: Samlet vekst på 8% Kilde: Forbruker & Media. Antall i tusen E24, NA24, DN.no og andre økonomisk relaterte nettsteder har vokst under Finanskrisen.

18 18 PC: Har/disponerer, kjøpsplaner og kjøpt siste 12 måneder Prosent Kilde: Forbruker & Media 2007/2008 Det er like mange som har kjøpsplaner både bærbar og stasjonær PC nå som før Finanskrisen.

19 4. Aviser

20 20 VG og Dagbladet går tilbake Kilde: Forbruker & Media. Antall i tusen

21 21  Dagbladet som merkevare har aldri vært sterkere: 1.311.000 personer i løpet av en dag.  I 2008 leste 600.000 Dagbladets trykte utgave, mens 943.000 brukte Dagbladet.no på nettet. Papir og nett: Dagbladet Daglig antall tusen lesere Kilde: Forbruker & Media.

22 Indeksert leserutvikling for lokalaviser Kilde: Forbruker & Media. Indeksert antall lesere i tusen i forhold til 1993 for 63 lokalaviser som er blitt målt i hele perioden.. Indeksert fra 1993

23 23 Klassekampen og Morgenbladet vokser mye Kilde: Forbruker & Media. Antall i tusen

24 TM Nicole Etienne


Laste ned ppt "MedieTrender og Finanskrisen Årsmøtet i Norsk Journalistlag 28. april 2009 Bjarne Kristiansen, TNS Gallup"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google