Laste ned presentasjonen
1
Nye veier i lærerutdanninga
PLUTO prosjektet som innovasjonsagent i lærerutdanninga Høgskolen i Volda Roy-Asle Andreassen
2
PLUTO – overordna mål Langsiktig ambisjon:
Endre forestillinger om læring og kunnskap i hele utdanningssektoren
3
Hva skal endres? IKT - en grunnleggende premiss i endringsarbeidet
Endringene handler om pedagogisk utvikling Pedagogisk utvikling i lærerutdanning har noen organisasjonsmessige implikasjoner, eller konsekvenser Slik settes organisasjonsutvikling i sammenheng med gjennomføring av vårt PLUTO prosjekt Endringene berører slik både innhold, struktur – og kultur.
4
Arbeidsformer Læreraktivitet ”kontroll” Undervisning Oppgaver Case
Studentaktivitet ”ansvar” Undervisning Oppgaver Case Gjen- danning (kunnskap) Omdanning (kompetanse) IKT Studium Prosjekt
5
Organisering Leavitts paradigme: Struktur Mål/oppgave teknologi aktør
Formal kompetanse Realkompetanse Aktøren som kulturbærer: -holdninger -oppfatninger -”jantelov”
6
Sosial organisasjon Materielle artifakter Atferdsmønstre Hvordan
gir muligheter/ setter begrensninger for atferd Hvordan atferd produserer materielle artifakter Atferdsmønstre
7
U-uttalte grunnleggende
Kulturelle verdier Uttalte verdier Hvordan U-uttalte Verdier Gjøres uttalte Hvordan uttalte verdier gjøres u-utalte U-uttalte grunnleggende verdier
8
Sosial organisasjon av kulturelle verdier
Materielle artifakter Atferdsmønstre Den sosiale organisasjonens virkning på kulturelle verdier Den sosiale organisasjonen av kulturelle verdier Sosial organisasjon Kultur Uttalte verdier U-uttalte grunnleggende verdier
9
3 år - noen erfaringer Lærerutdanninga som et komplekst organisasjonssystem med mange kulturer Høgskolen Avdelinger - fag Øvingsskoler Klasser – fag – enkeltlærere
10
Erfaringer fortsatt….. Multistandardorganisasjonen
Ledelse blir en utfordring overorganisatorisk ledelse Behov for (nye) felles fora og fellesarenaer. Praksisfellesskaper Kompetanseutvikling (formal- og realkompetanse)
11
Utfordringer videre….. Praksistilknytning, praksisskolene som en integrert del av lærerutdanninga Å sikre samsvar mellom utviklingen i skolen og utviklingen i lærerutdanningen Å utvikle en lærerutdanning med kritisk refleksjon i dialog med praksisfeltet Å utvikle en lærerutdanning hvor IKT blir en substansiell del av lærerens framtidige kompetanse
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.