Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Nye veier i lærerutdanninga PLUTO prosjektet som innovasjonsagent i lærerutdanninga Høgskolen i Volda Roy-Asle Andreassen

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Nye veier i lærerutdanninga PLUTO prosjektet som innovasjonsagent i lærerutdanninga Høgskolen i Volda Roy-Asle Andreassen"— Utskrift av presentasjonen:

1 Nye veier i lærerutdanninga PLUTO prosjektet som innovasjonsagent i lærerutdanninga Høgskolen i Volda Roy-Asle Andreassen

2 PLUTO – overordna mål Langsiktig ambisjon: Langsiktig ambisjon:  Endre forestillinger om læring og kunnskap i hele utdanningssektoren

3 Hva skal endres? IKT - en grunnleggende premiss i endringsarbeidet IKT - en grunnleggende premiss i endringsarbeidet Endringene handler om pedagogisk utvikling Endringene handler om pedagogisk utvikling Pedagogisk utvikling i lærerutdanning har noen organisasjonsmessige implikasjoner, eller konsekvenser Pedagogisk utvikling i lærerutdanning har noen organisasjonsmessige implikasjoner, eller konsekvenser Slik settes organisasjonsutvikling i sammenheng med gjennomføring av vårt PLUTO prosjekt Slik settes organisasjonsutvikling i sammenheng med gjennomføring av vårt PLUTO prosjekt Endringene berører slik både innhold, struktur – og kultur. Endringene berører slik både innhold, struktur – og kultur.

4 Arbeidsformer Læreraktivitet ”kontroll” Studentaktivitet ”ansvar” Gjen- danning (kunnskap) Omdanning (kompetanse) Undervisning Oppgaver Case Studium Prosjekt IKT

5 Organisering aktør teknologi Leavitts paradigme: Formal kompetanse Realkompetanse Mål/oppgave Struktur Aktøren som kulturbærer: -holdninger -oppfatninger -”jantelov”

6 Sosial organisasjon Materielle artifakter Hvordan materielle artifakter gir muligheter/ setter begrensninger for atferd Atferdsmønstre Hvordan atferd produserer materielle artifakter

7 Kulturelle verdier Uttalte verdier U-uttalte grunnleggende verdier Hvordan uttalte verdier gjøres u-utalte Hvordan U-uttalte Verdier Gjøres uttalte

8 Sosial organisasjon av kulturelle verdier Sosial organisasjon Kultur Materielle artifakter Atferdsmønstre Uttalte verdier U-uttalte grunnleggende verdier Den sosiale organisasjonen av kulturelle verdier Den sosiale organisasjonens virkning på kulturelle verdier

9 3 år - noen erfaringer Lærerutdanninga som et komplekst organisasjonssystem med mange kulturer Lærerutdanninga som et komplekst organisasjonssystem med mange kulturer  Høgskolen  Avdelinger - fag  Øvingsskoler  Klasser – fag – enkeltlærere

10 Erfaringer fortsatt….. Multistandardorganisasjonen Multistandardorganisasjonen  Ledelse blir en utfordring  overorganisatorisk ledelse  Behov for (nye) felles fora og fellesarenaer.  Praksisfellesskaper  Kompetanseutvikling (formal- og realkompetanse)

11 Praksistilknytning, praksisskolene som en integrert del av lærerutdanninga Praksistilknytning, praksisskolene som en integrert del av lærerutdanninga Å sikre samsvar mellom utviklingen i skolen og utviklingen i lærerutdanningen Å sikre samsvar mellom utviklingen i skolen og utviklingen i lærerutdanningen Å utvikle en lærerutdanning med kritisk refleksjon i dialog med praksisfeltet Å utvikle en lærerutdanning med kritisk refleksjon i dialog med praksisfeltet Å utvikle en lærerutdanning hvor IKT blir en substansiell del av lærerens framtidige kompetanse Å utvikle en lærerutdanning hvor IKT blir en substansiell del av lærerens framtidige kompetanse Utfordringer videre…..


Laste ned ppt "Nye veier i lærerutdanninga PLUTO prosjektet som innovasjonsagent i lærerutdanninga Høgskolen i Volda Roy-Asle Andreassen"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google