Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Åskollen skole Drammen. Bruk av IKT som generator for individualisert og tilpasset opplæring.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Åskollen skole Drammen. Bruk av IKT som generator for individualisert og tilpasset opplæring."— Utskrift av presentasjonen:

1 Åskollen skole Drammen

2 Bruk av IKT som generator for individualisert og tilpasset opplæring.

3 Hvordan legge til rette for implementering av digital metodikk? Hvordan være digitale pedagoger?

4 Drivkraften – Relevans

5 Det digitale Åskollen Systematisk satsing Forankring hos ledelsen Sterkt IKT-utvalg Klare målsettinger for det ped. personalet: –Personlige brukere –Pedagogiske brukere –Innovative brukere

6 UKETIDINNHOLDANNET Info om årshjulet og aktiviteter for våren. Fokus på å planlegge alderblandede aktiviteter. Videre arbeid med halvårsplan Hvordan legge til rette for læring digitalt. Deling av ideer Bruk av PowerPoint. Nivådelte grupper. -nybegynner -animasjon og bakgrunner -fotoalbum og hyperkoblinger Storteam. Byggekomiteen kommer Storteam. Lage PowerPoint presentasjon av tema som man skal jobbe med i løpet av vårhalvåret Digitale mapper. Idemyldring til innhold på de ulike trinn. Lage en felles forpliktende plan Webpublisering gjennom bruk av lysbildefunksjon i FC. Vinterferie Bruk av Mp3 – spillere. Ferdigstille plan for innhold i digitale mapper Bruk av PhotoStory. - bruk av bilde og lyd Storteam VCT – bruke og lage VCT Hvordan unytte denne ressursen til deling Storteam. VCT – trinnene planlegger undervisningsopplegg inn i VCT-malen (Levers IKT- utvalget innen påskeferien) –15.45 Bruk av Excel. Nivådelte grupper.

7

8 Digitalt lærerværelse

9 Interne læringsressurser

10

11

12

13

14 Digital Åskollen skole

15

16

17 Myten – hver elev, sin maskin ……må tas livet av Skolens hovedoppgaver er å fokusere på det kommunikative aspektet ved IKT. Fokusere på: –Elevaktive prosesser. –Muligheter for samhandling i sanntid/valgt tid. –Synliggjøring av bevis på læring. Teknologien skal understøtte gode læringsprosesser, ikke være læringsmålet.

18 Motivasjon

19

20 Lage oppgaver til hverandre

21 Å kunne bruke digitale verktøy i norsk er nødvendig for å mestre nye tekstformer og uttrykk. Dette åpner for nye læringsarenaer og gir nye muligheter i lese- og skriveopplæringen, i produksjon, komponering og redigering av tekster bruke sang, musikk og bilder i framføringer og presentasjoner Felles – i grupper - individuelt

22 Erfaringer så langt Ensomt å drive nybrottsarbeid på barnetrinnet Liten sentral satsing på ressurser –Spennende ressurser hos forlagene –Bl.a Kasparia - Gyldendal ”Amerikanisert tellepedagogikk” –Fokus på funksjoner knyttet til testing, telling og registrering og ikke på aktiviteter som stimulerer til læring og kommunikasjon. –Finne balansen mellom prosess og produkt Barnetrinnets egenart er lite ivaretatt. –Digitale skiller også mellom skoleslag

23 Bruk av begreper som innovativ, interoperabilitet virker fremmedgjørende på lærere. IKT som metode – ikke som læringsmål i seg selv Endring av planleggingspraksis –Fokus på mål og metode

24 ”Killer application” Den digitalt kompetente pedagog


Laste ned ppt "Åskollen skole Drammen. Bruk av IKT som generator for individualisert og tilpasset opplæring."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google