Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Smidige Prosjektmetoder – what’s hot and what’s not? Presentasjon på prosjekt 2007 Kristoffer Kvam, Senior Project Manager, Telenor Nordic Mobile.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Smidige Prosjektmetoder – what’s hot and what’s not? Presentasjon på prosjekt 2007 Kristoffer Kvam, Senior Project Manager, Telenor Nordic Mobile."— Utskrift av presentasjonen:

1 Smidige Prosjektmetoder – what’s hot and what’s not? Presentasjon på prosjekt 2007 Kristoffer Kvam, Senior Project Manager, Telenor Nordic Mobile

2 ?

3 Agenda 1.Innledning (5 min) 2.Case studies : (15 min) 1.Produktivitetsøkningen. 2.Underleverandøren som aldri leverte. 3.Teamet som drev med scrum til det kjedelige. 4.QA-prosessen som fikk seg et ekstra gir. 3.Sjekkliste – hvordan velge hvilken metode (15 min) 4.Smidige prosjektmetoder – min spådom (5 min)

4 Case 1 : Produktivitetsøkningen

5 Scrum og parprogrammering introdusert Test Rammeverk Nytt konfigurasjonssystem Intervjuprogram for nye konsulenter Ukentlig kunnskaps- delingsmøte Krav til testdrevet utvikling

6 Miljø på 40 utviklere/arkitekter i et meget forretningskritisk system Prosjekter ble før gjennomført som individuelt arbeid inn i større prosjekter I forkant av oppstarten var det gjennomført et større reengineering-prosjekt der smidige utviklingsmetoder ble levert Innføringen av smidig metodikk ble valgt av miljøet selv! DETALJERLÆRINGSPUNKTER Eksisterende prosesser kan få en vitamininnsprøytning og produktivitetsøkning av slike metoder Innføringen bør være gradvis – gjerne som en del av en iterativ evalueringsprosess. 100 % ressurser som tidligere har jobbet individuelt kan helt fint komme inn Smidige utviklingsteknikk koster penger og guts å innføre. Men du verden, det fungerer

7 Case 2 : Underleverandøren som aldri leverte

8 Hovedprosjekt Lav Høy Delprosjekt Marked Medium Grad av smidighet: Delprosjekt Teknisk WEB teamKjernesystemer Ekstern leverandør Leverer 1/2 år for sent Delprosjekt Produkt

9 Utvikling av kjøpsløsning på web Ekstern partner for kredittkortbehandling Ingen fra den eksterne partneren inngikk i prosjektet Delprosjekt teknisk hadde en ”litt for smidig” avtale DETALJERLÆRINGSPUNKTER Partnere og eksterne leverandører er blitt en del av nesten et hvert prosjekts økosystem. En typisk avtale krever mye tydeligere kontrollmekanismer og oppfølging enn interne leverandører Dersom et team skal jobbe smidig må det være ”Autonomt” I smidige team på partneren inn i teamet. Smidighet og fleksibilitet må håndteres i kontrakt.

10 Case 4 : QA-prosessen som fikk et ekstra gir

11 Kvalitetssikringsprosessen i et lite smidig prosjekt hadde gått i stå Det var kort tid til lansering og brukertester viste at det trengtes endringer. Det var også en del grove feil. Teknisk delprosjektleder hadde et svært strukturert og prinsippfast syn på prosjektledelse. Hovedprosjektleder innførte daglig standup for alle sentrale stakeholders i markedet. På 20 dager var man på markedet. DETALJERLÆRINGSPUNKTER Daglige Standup møter (ref Scrum) er et utrolig effektivt verktøy for å få attention rundt en sak. Krever at du har representanter som kan løse jobber (ref autonomt). Krever at medlemmer møter opp hver dag. Er meget lett å innføre hvis egnet oppgave

12 Case 4 : Teamet som drev med Scrum til det kjedelige

13 Vedlikeholdsteamet hadde holdt på med det samme alt for lenge:

14 Teamet var gått lei: Man satt under daglig standup Evaluerte ikke Hadde ikke konkrete samlende oppgaver. Backlog lagde de selv. Ingen produkteier. Scrum-master var lei av jobben sin. DETALJERLÆRINGSPUNKTER Smidige metoder krever høyere grad av et samlet mål og en fokusert eier. Det å være en fasiliterende leder krever sin mann. Det krever også en aksept i organisasjonen. En produkt backlog er nettopp det. En backlog som dreier seg om ett produkt/konsept som skal realiseres. Den må ha høy forankring. Er det slik at det er endringen i seg selv til smidige metoder som gir effekten?

15 Sjekkliste

16 Daglig Standup Iterativ leveranseprosess Jevnlig evaluering Demonstrasjon av løsning ved hver iterasjon Product Backlog Selvorganiserende team Produksjonsklar løsning ved hver iterasjon Fasiliterende prosjektledelse Smidig utviklings- metodikk Lett MediumVanskelig

17 Når? Bruk for : fokus, kontroll og kvalitet i leveranser Test ut for: fart og ny sprut i organisasjonen Invester i når du mester de andre for : et varig produktmaskineri Ikke gjør alt på en gang! Lett Medium Vanskelig

18 Sjekkliste 1: Lett.. Relativt dedikert oppgaveområde som skal løses Gjeng med individer som alle jobber mot denne oppgaven (ikke for mange) Daglig Standup Milepælsstyrt plan Mulig å bygge inn time-bokser med underaktiveteter i planen Org. forståelse for at prosjektet lærer underveis og kan endres Iterativ leveranseprosess Naturlige refleksjonspunkter i planen (milepæler, timebokser) Org. forståelse for at dette ikke er ”waste-tid” Jevnlig evaluering

19 Sjekkliste 2: Medium.. En aktiv eier. Iterativ prosess på plass. Prosjekt med naturlige godbiter å vise underveis Demonstrasjon av løsning ved hver iterasjon Iterativ prosess på plass Prosjektplan kan deles opp i underaktiviteter med høy detaljeringsgrad Org. tørr å vike fra GANT-diagrammet. Aktiv og interessert eier. Product Backlog 100 % ressurser Autonome og ansvarliggjorte ressurser Du tørr å stole på dem! Selvorganiserende team

20 Sjekkliste 3: Vanskelig.. Ett team har full kontroll på løsning, miljø og support Klinkende klare og målbare kvalitetskrav Team dekker alle disipliner som trengs Produksjonsklar løsning ved hver iterasjon Alle lette og medium-teknikker på plass Aktiv eier Kultur for å ta kollektivt ansvar Fasiliterende prosjektledelse Prosjekt som passer det Initiell investering foretatt i systemer Endrings- og innovasjonvilje blant teknikere Smidig utviklings- metodikk

21 Smidige prosjektmetoder – veien videre

22 …er at de har vært ”nerdedrevet”… Utfordringen til smidige initiativer så langt….

23 Framtidens produktutviklingsmetoder vil fokusere på effekter, ikke leveransekravene i seg selv.

24 Hva betyr det for ditt prosjekt? Den smidige forankringen må ligge på hovedprosjektnivå for å kunne gi forretningsgevinst. Mandatet må være tydelig effektdrevet og strategisk bundet. Leveranser bør være hovedprosjektets ansvar å utforme. Teamet ditt bør kunne håndtere hele problemdomenet. Stor grad eksterne stakeholders er ikke å anbefale.

25 Hovedprosjekt Lav Høy Delprosjekt Marked Medium Grad av smidighet: Delprosjekt Teknisk WEB teamKjernesystemer Ekstern leverandør Delprosjekt Produkt

26 Takk for oppmerksomheten! ;)


Laste ned ppt "Smidige Prosjektmetoder – what’s hot and what’s not? Presentasjon på prosjekt 2007 Kristoffer Kvam, Senior Project Manager, Telenor Nordic Mobile."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google