Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Prosessen med innføring av automatisk måleravlesning i FosenKraft

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Prosessen med innføring av automatisk måleravlesning i FosenKraft"— Utskrift av presentasjonen:

1 Prosessen med innføring av automatisk måleravlesning i FosenKraft
2VK FosenKraft Prosessen med innføring av automatisk måleravlesning i FosenKraft Geir Svendsen produksjonssjef

2 Fosen

3 Forsyningsområde

4 Fakta FosenKraft Ca 7500 kunder Ca 500 nettstasjoner 30 ansatte
Nettavdeling med 12 montører og 2 lærlinger og 3 ing/teknikere FosenKraft Installasjon AS, heleid datterselskap med 28 ansatte IKT-avdeling Produksjonsavdeling

5 Fakta FosenKraft…. Teksdal Kraftstasjon 2,5 MW, 13 GWh
Fjernvarme Botngård, 1 MW, 3 GWh Fjernvarme Brekstad, 1 MW, 3,5 GWh Biogass Ørland (prosjekt) Nærgass Trøndelag Osavassdraget sammen med TrønderEnergi

6 Oppstart 2VK FosenKraft Oppstartmøte 28.08.2006
Laget konkurransegrunnlag (Cowi) Anbudsåpning Kamstrup valgt grunnet pris og løsning Nøkkelferdig prosjekt Eltel Networks innleid av Kamstrup

7 Fremdriftsplan 2VK FosenKraft 28.08.07 Kontraktinngåelse
Prosjektstart Montasjestart SAT1 SAT2 SAT3 Start prøveperiode Overdragelse av systemet

8 Organisering 2VK FosenKraft Prosjektleder: IKT-ansvarlig Stian Tyskø
Prosjektansvarlig: Nettsjef Geir Svendsen Medlem: MålerinspektørKåre Aannø Medlem: KIS-ansvarlig Tove Berg Jensen Medlem: Everkssjef Tore Nilsen

9 Oppdeling i områder 2VK FosenKraft Område Trafoer Kunder (ca) Område 1
58 799 Område 2 37 893 Område 3 44 699 Område 4 35 442 Område 5 42 546 Område 6 28 478 Område 7 75 987 Område 8 701 Område 9 67 916 Område 10 59 682 Sum 503 7143

10 2VK FosenKraft Kundepunkt kart

11 Eksport fra anleggsregister
2VK FosenKraft Område 5 Excel Eksport fra anleggsregister

12 Koordinater på håndterminal og GPS
2VK FosenKraft Koordinater på håndterminal og GPS

13 Erfaringer i løpet av prosjektet……
2VK FosenKraft Erfaringer i løpet av prosjektet…… Kundesenter Kunder fikk ikke booket om avtaler Kunder fikk ikke beskjed om ny avtale Flere kunder tok fri fra arbeid uten at montør kom Mange fritidskunder, vanskelig å gjøre avtale Fungerende kundesenteret er nøkkelen til vellykket prosjekt

14 Erfaringer i løpet av prosjektet……
2VK FosenKraft Erfaringer i løpet av prosjektet…… Montører Variasjon i kvalitet Akkord i oppstarten måtte avvikles Hovedsikring ikke lagt inn, ødelagt mat i fryser Feilkoblet målere Dårlige bilder Bedring etter hvert, stå-på-vilje!

15 Erfaringer i løpet av prosjektet……
2VK FosenKraft Erfaringer i løpet av prosjektet…… Kamstrup Forsinket leveranse i oppstarten Endring i prosjektledelse Løsningsorientert, tar tak i problemene Meget oversiktlig dokumentasjon på montasje og kommunikasjon. Velfungerende løsning Seriøs samarbeidspartner

16 Erfaringer i løpet av prosjektet……
2VK FosenKraft Erfaringer i løpet av prosjektet…… Noe vi ville gjort annerledes? Ikke noe som vi rår over, men kundesenteret ga oss store utfordringer i starten Vår kravspec tilfredsstilte NVE-krav (2009)

17 Erfaringer i løpet av prosjektet……
2VK FosenKraft Erfaringer i løpet av prosjektet…… Noe vi ville gjort annerledes? Ikke noe som vi rår over, men kundesenteret ga oss noen sinte kunder…. Vår kravspec tilfredsstiller NVE-krav (2009) Totalt sett er vi fornøyd med gjennomføringen. Automatisk avlesning har vært i drift siden

18 2VK FosenKraft Takk for oppmerksomheten!


Laste ned ppt "Prosessen med innføring av automatisk måleravlesning i FosenKraft"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google