Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Team Jæren Styrkeprøven Lag TEKNISK SKIKK OG BRUK Treningssamling 14. Januar 2007 Lyse, Sandnes.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Team Jæren Styrkeprøven Lag TEKNISK SKIKK OG BRUK Treningssamling 14. Januar 2007 Lyse, Sandnes."— Utskrift av presentasjonen:

1 Team Jæren Styrkeprøven Lag TEKNISK SKIKK OG BRUK Treningssamling 14. Januar 2007 Lyse, Sandnes

2 Innhold Vedlikehold generelt Bremsejustering Hjul montering Gear justering ”on the fly” Geare på kjeden på kranken Enkel innføring i gear justering

3 Vedlikehold ”Det hadde gått jævla bra, men eg hadde uflaks og røk......” Jevnlig vedlikehold og ettersyn! Det vil være vanskeligere å ”vente” på den som alltid stiller med møkkete og slarvete sykling på trening om han får uhell på Styrkeprøven!

4 Regel nr.1 På Styrkeprøven stiller alle med ”nye” dekk. Nye i den forstand at de er innkjørt km og deretter sjekket for skader. Gå også over dekkene etter ankomst Trondhjem og sjekk etter transportskader (gjelder hele sykkelen forøvrig)

5 Bremsejustering: Shimano Skal justeres slik at hurtigstrammen står stram når hjulet er montert Fordi man må kunne løse opp for å få av/på reservehjul lettere!!!

6 Bremsejustering: Shimano Slik under sykling Når hjulet skal av

7 Hjulmontering Blokkasjens strammer skal ligge på motsatt side av frikransen både foran på forhjulet og på bakhjulet For å standardisere plassering For å lette montering (av bakhjul) Blokkasjen skal settes slik at den ikke kan løses av at et hjul hekter inni

8 Blokkasje bak korrekt

9 Blokkasje bak feil

10 Blokkasje foran korrekt

11 Hjulmontering Ved punktering e.l. på bakhjul som gjør det nødvendig med hjulskifte skal rytteren: –Geare ned til minste tannhjul bak – Om mulig (følgebil ikke kommet frem) ta av bakhjul og stå med det i ene hånden og holde sykkel med andre hånden –Rope ut hvilket Gear System man har (f.eks. ”Shimano 9!!!” eller ”Shimano 10!!!”)

12

13 Gear justering ”on the fly”

14 Få montert justeringskrue enten på rammens skrårør eller oppe ved gearskiftere Ved skifte av hjul er det ofte nødvendig med småjusteringer Tren på dette: Finn ut om du må stramme eller slakke! –Om gearet ligger på kanten mellom to gear, prøv deg frem.

15 Geare på kjeden på kranken Om kjeden faller av kranken på innsiden når du skal geare ned foran, så –Stopp å trø så fort du oppdager det –Skift gear til største tannhjulet foran. –Trø forsiktig for å få kjeden opp på plass igjen

16 Geare på kjeden på kranken

17

18

19 Hurtigleksjon: Gearjustering bak 3 ting som betyr noe: 1.Vaierens stramming 2.Stoppeskrue innoverbevegelse 3.Stoppeskrue utoverbevegelse (Huskeregel motsatt bak, dvs ytterste skrue For innoverbevegelse, innerste for utoverbevelse)

20 Hurtigleksjon: Gearjustering bak 1.Stram opp vaieren sånn noenlunde. 2.Sett innerste stopp skruen så ”jockey wheel” stå loddrett under ytterste drev. 3.Gear opp et gear fra tyngste. Mens du trør rundt pedalene med en hånd, stram til kjeden akkurat gearer, ikke mer 4.Gear til inderste gear, og juster stoppskruen så ”jockey wheel” står loddrett under tannhjulet. 5.Kjør test av alle gear. Kjør gjerne brå bevegelser(raske skift) for å se at det er solid justert.

21

22 Sjekk slitasjen på kjedet. Bytt kjede ofte, ca 2000km Så slipper du skifte frikranser så ofte. Skaff gjerne kjedeslitasjemåler

23 Trenger du mye drikke? Vurder å få montert flere flaskestativer

24 Bruk varierende sittestilling for å få variasjon

25

26 Monter evt. ekstra bremsegrep

27 Tenk Aerodynamikk: Stay-ups, hjelm, klær, hjulmagnet....osv. Alle monner drar.

28 Duppeditt fra FSA for å få ”ryddet opp” på styret så du har større grepsvariasjonsmuligeter


Laste ned ppt "Team Jæren Styrkeprøven Lag TEKNISK SKIKK OG BRUK Treningssamling 14. Januar 2007 Lyse, Sandnes."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google