Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Team Jæren Styrkeprøven Lag Treningssamling 4. November 2006 Sandnes SK Klubbhus.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Team Jæren Styrkeprøven Lag Treningssamling 4. November 2006 Sandnes SK Klubbhus."— Utskrift av presentasjonen:

1 Team Jæren Styrkeprøven Lag Treningssamling 4. November 2006 Sandnes SK Klubbhus

2 Innhold Mål og dagens agenda Om Team Jæren Kort 2006 resyme Kort om planer for 2007 Egenevaluering Testing

3 Målsetning for dagen Bli kjent med hverandre Lære om trening Konkretisere egen trening i vinterperioden (nov,des,jan)

4 Agenda Intro Førstehjelp B Hamre Vintertrening Spinning (SC Havanna) Lunsj B Hamre Styrkeprøven 15:30 – 1600 Klubber Roy Hegreberg Arne Aareskjold 1730 – Gruppearbeid I-magic Førstehjelp

5 Team Jæren Opprettet som et klubb uavhengig lag med formål å konkurrere i lagkonkurransen i Styrkeprøven. Kontinuitet Størrelse God lagorganisering Treningsfelleskap

6 Ambisjon Samle regionens ryttere i et klubbnøytralt felleslag til lagkonkurransen i Styrkeprøven og eventuelle oppkjøringsritt Ambisjon om å ikke bli en konkurrent til klubbene, men et utfyllende element Beholde uavhengighet –Handlefrihet –økonomisk

7 Team Jæren ”Lauget” Team Aktiv Team Simplicity Osv... NCF RCK HafrsfjordSandnesStavanger BryneDalaneOsv...

8 Team Jæren Grunnfilosofi Minimere administrasjon Gjør ting enkelt, forenkle der mulig Ikke gjøre unødvendige ting Dugnadsånd – flest mulig er med å ta et tak, laget er et fellesskap Økonomisk balanse hvert år –Egenandeler –Sponsing

9 Styrkeprøven 2006 Fellestrening fra mars God på kjedekjøring Sponsing ca ,- Ugunstige forhold, oppnådde ikke helt tidsmålet på under 17 blank, men alt i alt en kjempesuksess

10

11 Planer 2007 Totalt sett: –Et expresslag Mål om å å oppnå best mulig plassering i lagkonkurransen. Max 40 ryttere i puljen (arr. Begrensning) –Et ”17:59” lag Gjennomføre med stil Rekruttere til fremtidige expressatsinger Kjøre som et godt lag

12 Jær Expressen Arbeidsmål 15:15 I dag – planlegging av vintertreningen Hovedmilepæler fremover 3. Februar: Samling –Planlegging av trening februar-april –Kjedekjøringsteori April: Helgesamling –2 langturer med overnatting mellom (Farsund?) –Valg av kapteiner –Sosialt samvær 26. Mai: Color Line Tour Kr.sand – Hovden, 220km –Uttakningsritt –Kjøres som lag –Generalprøve for følgebiler

13 18 timers laget Følger samme opplegg som årets 17 timers lag –Modifisert til 18h skjema –Oppdatert til 2007 kalender Trenger en vise-oppmann....

14

15 Fellesinnsats Vi må ha noen til å: –Være NK økonomi og drakter –Være NK for 18h laget –NK hotell, evt. fly, –Organisere februar samling –Organisere april samling –Være koordinator for følgebil apparatet –Flere som kan være spinninginstruktører Vi ønsker også –Video filmingssjef m.m.

16 Med utgangspunkt i distribuert rammeplan –Evaluere egen status etter 2006 –Analysere behov ift personlig 2007 målsetning –Input fra foredrag –Konkretisere egen treningsplan –Hovedfokus på perioden november-januar Dagens Program videre

17 En god prosess Planlegg GjennomførEvaluer Sett Mål

18 Treningsmengde Marit Bjørgen – 800 timer i året (15 h/uke) –Fulltidsutøver... –15% av kontortid = treningsbelastning 8h => 70min trening. Individuelle forskjeller Vi kommer langt med 8-10 timer/uke Råd fra Leif Inge Tjelta –Om treningstid er begrenset, kutt i sone 1 tid, behold intervalltid. Se plan for Oppdal SK 2006 (Kompakt program)

19

20 Treningsprogram Distribuert program: –Generelle råd – ikke en fasit! –Om treningsprinsipper Intensitet Periodisering –Fokus i dag: Vinterperioden nov, des, jan Konkretisere treningsplan for hver enkelt

21 Egenevaluering og mål Utfør egen evaluering –Skala fra en til 10 –8 er ok for en fin gjennomføring –9 og 10 er områder du vil være en ressurs/styrke for laget –6 og7 for områder du er ok i forhold til målsetning, men kan slite litt –5 og lavere krever fokus på dette området

22

23

24 Deler i 5 nivåer: Sone 1: Puls 55% - 77% Laktat Sone 2: Puls 77% - 82% Laktat Sone 3: Puls 82% - 87% Laktat 1.7 – 2.7 Sone 4: Puls 87% - 92 % Laktat 2.7 – 4.0 Sone 5: Puls 92% - 97 % Laktat 4.0 – 5.5 –Laktatverdier her er YSI –Laktatverdier fra Jæren Sportmed er KDK –Forskjellige måleprinsipper gir forskjellig laktatverdier for samme status Puls soner a la NCF

25 KDK vs. YSI Laktatmålinger SoneTypisk Puls (%) YSI LaktatKDK Laktat Sone 155 – – – 1.7 Sone 277 – – – 2.6 Sone – – 4.1 Sone – 6 Sone –

26 Sammenligning

27 Laktat profil test Gir laktat som funksjon av puls for sykkelspesifikk aktivitet –Definerer terskel nøyaktig! –Viktig for å kunne styre terskelintervaller korrekt –Bedre treningsutbytte fordi Kortere restitusjonstid, kortere mellom øktene Lengre intervaller uten syreopphopning For fremgangsmålinger er watt vs. Laktat en super indikator

28 Effekt - Watt Puls Test 1 Test 2

29 På utdelt CD Rom Treningsprogram Jæren 2007: Foreslåtte hovedprinsipper Diverse treningslitteratur –Treningsplan 17h lag 2006 –Innbydelse –Om tilpasning av Polar Software til NCF pulssoner –Om Styrketrening –En liten filmsnutt –Handouts fra dagen –Skjemaer etc. som er brukt + diverse annet


Laste ned ppt "Team Jæren Styrkeprøven Lag Treningssamling 4. November 2006 Sandnes SK Klubbhus."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google