Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

KF PROSJEKTET.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "KF PROSJEKTET."— Utskrift av presentasjonen:

1 KF PROSJEKTET

2 OM FIRMAET ELVARM AS PRODUSERER VARMELISTER.
ELVARM AS BLE ETABLERT 1928 I STAVANGER ELVARM ER ET NISJEPRODUKT SOM HAR FOKUS PÅ: Kvalitet, utseende, leveransedyktighet. VÅRES KUNDER: Grossister, konsulenter, installatører, butikker, arkitekter og byggherrer. OMSETNING CA ,-

3 PRODUKTER SOM TILPASSER SEG MILJØET.
Varmelisten er nederst... Finn varmelisten! Kan tilpssess alle slags former!

4 PRODUKTER SOM TILPASSER SEG MILJØET.
Som et gulvlist system med mulighet for strømutak mm Med «knekk» Buet

5 HVORDAN FINNE ET KF OMRÅDE
Gjennom en ide`dugnad (Brainstorming) Befaring gjennom den aktuelle avd. Bruke ”post it” lapper i gruppesammenheng. Etter tips fra ansatte. Slipp fantasien løs ;o) GÅTT GJENNOM AVIKSSKJEMA FOR Å FINNE NE VANLIGSTE. VI FANT FØLGENDE OMRÅDER…

6 PARETODIAGRAM MÅL = REDUSERE DISSE 3 MED 80 %

7 RANGERING

8 5M (Årsak / virkningsdiagram)
Hvorfor skjer plukkfeil? 5M (Årsak / virkningsdiagram)

9 TILTAKSPLAN 5H+1N

10 EVALUERINGS MATRISE 2 Stor effekt Liten effekt Rimelig å gjennomføre
Kostbar å gjennomføre Rimelig å gjennomføre

11 ER VI FORNØYD? ELLER SKAL VI SNURRE IGJEN! FORNØYDE

12 NÅ STANDARISERER VI RUTINEN MED ET PROSESSKART

13 Transportøren kontrollerer
Ordre kontor Ferdigvare lager Transportør Tar ut ordre og bestiller transport Ordre mottas Skriv fraktpapirer Ordre genereres Transportøren kontrollerer at kolli stemmer overens med papirene. Plukker varene Sender ordre bekreftelse KONTROLLERE Plukkliste legges kronologisk i perm

14 EVALUERING/ RESULTAT AV KF PROSESSEN.
Dette viste seg å være mulig å gjennomføre. Bedre forståelse for hverandres arbeidsituasjon Merkbare resultater etter kort tid. Flere fornøyde kunder (helt sikkert)‏ Vi så effekten av prosessen, nye KF i sikte.

15 STATUS JANUAR - APRIL 2007 VS 2005
Plukkfeil 2005 = 15 stk 2007 = 2 stk Reduksjon 86 % Logistikkfeil 2005 = 6 stk 2007 = 1 stk Reduksjon 85 % Pakkefeil 2005 = 4 stk 2007 = 0 stk Reduksjon 100 % MÅL OPPNÅDD KAN VI KLARE ENDA MER?

16 HVORDAN GJENNOMFØRTE JEG OPPGAVEN?
Jeg tenkte PDCA hjulet hele tiden. Jeg startet først med 4 blanke ark, hvor hvert ark fikk en bokstav i øverste hjørne (P, D, C, A) Jeg brukte så endel tid på å skrive inn stikkord på disse arkene, som jeg brukte under hele prosessen. Jeg tenkte 5H+1N for å få med all informasjon Her er eksempel på “P” ark!

17 P Hva Redusere plukkfeil: Som fører til: Ekstra kostnader til frakt.
Tid i telefonen med kunden, transportøren for å ordne opp! Tid til å kontrollere retur produktet, ny embalasje. Registrere varer inn/ut av datasystemet. Hvorfor: For mange kundeklager! Tidkrevende for meg og kunden med slike klager. Fått oppgave fra skolen

18 P Hvordan: Fant frem nøkkeltall fra b.la aviks skjemaer.
Studerte og noterte fakte / data. Begynte å se en plan i hodet hvordan oppgaven skulle løses. Via ny kunnskap fra skolen. Bestemte hvilke verktøy som skulle brukes: Pareto, 5M, 5H+1N, evalueringsmatrise m.m. Hvem: Gunnar og Jostein. Hvor: KF området er på jobben! Når: Innen 3 samling


Laste ned ppt "KF PROSJEKTET."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google