Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Flash og ActionScript - eksempler og oppgaver

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Flash og ActionScript - eksempler og oppgaver"— Utskrift av presentasjonen:

1 Flash og ActionScript - eksempler og oppgaver
Jostein Nordengen

2 Innhold Eksempler på eksempler og oppgaver Løsning av eksamensoppgaver
Spørsmål og diskusjon Eks.oppg: Vår og høst 2010

3 Om ActionScript i undervisningen
Flash har mange muligheter innen: Grafikk Animasjon Lyd Video

4 Om ActionScript i undervisningen
Lettere å få studentene til å forstå at programmering «ikke er farlig», eller kjedelig Få studentene til å betrakte programmering som et kreativt verktøy. Blir ikke bare tekst og matematikk

5 1. utfordring Begynn med: Trenger ikke forklare nøye hva som skjer.
Det er vanskelig å lage «artige» oppgaver før studentene har lært om de «kjedelige» tingene. Begynn med: Grunnleggende hendelseshåndtering Styre instanser/Navigere på tidslinja Tegne med graphics-objektet Trenger ikke forklare nøye hva som skjer.

6 2. utfordring Mange muligheter kan bare utnyttes ved å skrive avansert/mye kode. Lag ferdige elementer og kode som studentene kan sette sammen og forandre på. Studentene lærer både ved å sette seg inn i eksisterende kode – og å lage ny kode. Bestemmer vanskelighetsgrad med mengden ferdiglagd kode. Studentene kommer borti kode de ikke har lært noe om – de har ikke noe press på seg for å sette seg inn i denne koden, men mange blir nysgjerrige og prøver å finne ut av ting. På denne måten blir de inspirert. Spør: - skal vi lære mer om dette? Dette fører til at læreren må kunne oppgaven ut og inn – og må ha lagd oppgaven selv. Dette fører igjen til at læreren også lærer bedre. Det er to ting som jeg lærer av: 1. lage oppgaver – 2. studentenes løsninger/feil Godt råd: Lag oppgaver selv – eller stjel fra andre – men forandre den, lag løsningsforslag – slik at du som lærer får eierforhold til oppgaven. Under eksemplene: - Legge litt vekt på grafisk design – mye mer inspirerende for elevene

7 2. Utfordring forts. Kombiner med mindre eksempler og oppgaver slik at grunnleggende prinsipper kommer tydelig fram. En del av oppgavene bør være mengdetrening, dvs. mange små oppgaver – gjerne bygd over samme lest. Mange av oppgavene bør også være «finn feil»-oppgaver - Denne måten å lage store/kompleks oppgaver på denne måten er krevende – og bør kombineres med mindre/enkle oppgaver som ikke er så krevende å lage. «finn feil» gjør studentene mye bedre i stand til å håndtere egne feil – i stedet for at læreren må hjelpe til med alt. De får også forståelse for hvor krevende det er å finne og rette feil – tar tid. Mange forutsetter at du som lærer kan kikke på koden i 5 sekunder å så finne feilen. Pleier altså gi ut en blanding av oppgaver – både med og uten ferdiglagd kode


Laste ned ppt "Flash og ActionScript - eksempler og oppgaver"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google