Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Hvordan opplever brukeren den elektroniske søknaden.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Hvordan opplever brukeren den elektroniske søknaden."— Utskrift av presentasjonen:

1 Hvordan opplever brukeren den elektroniske søknaden.
Tom Lingjerde faglig leder Boligsenteret Bergen as

2 Boligsenteret Bergen as
Boligleverandør, med 5 ansatte og en omsetning på ca. 25 millioner i året. Vi bygger eneboliger og rekkehus prosjekter hovedsakelig i egen regi, i Bergens regionen. Sentralgodkjent for ansvarsrett i 1998. Vi benytter SuperOffice kundeoppfølgingssystem, med Sem & Stenersen elektroniske blanketter med JetForm filler. Vi har DDS tegneprogrammer.

3 Bergen kommune, - et tastetrykk unna.
Boligsenteret Bergen as er en av de heldige brukerne av ByggSøk, vi er i dag svært glad for at Bergen kommune var tidlig ute og valgte å satse på ByggSøk. Våren 2002 inviterte Bergen kommune 5 firma til å delta i et pilotprosjekt. Vi møtte representanter fra Bergen kommune som var meget engasjert og motiverte, til å ta i bruk den elektroniske søknadsprosessen. Bergen kommune lovet alle foretakene hjelp i oppstartingsfasen, og underbygget dette med følgende tiltak.

4 Virkemidler fra Bergen kommune.
Omgående saksbehandling. Egne saksbehandlere. Opplæring i bruk av programmet. Arrangere brukermøter. Sakene skulle ikke sendes i retur, hvis de innholdt feil. Positive og løsningsorienterte.

5 Oppjustering av arbeidsverktøy.
Det kreves små investeringer i arbeidsverktøy. Bredbånd for raskere dataoverføring. Skanner, for å kunne overføre tegninger osv. elektronisk. 19 tommer skjerm Adobe Acrobat 5,0

6 Vår første elektroniske byggemelding.
7.juni 2002 er blitt en merkedag for Boligsenteret Bergen as, da fikk vi sendt vår første elektroniske byggemelding. Vi vet også at byggesaksavdelingen i Bergen kommune var glad for å kunne motta søknaden, vi hadde lykkes med å nå et felles mål. Vi har opplevd en positiv innstilling fra saksbehandlerne i Bergen kommune, til elektronisk byggemelding. Dette har vært en medvirkende årsak til at vi har kommet så godt i gang.

7 Boligsenteret’s erfaring med bruken av elektronisk søknad.
Pilotprosjektet og barnesykdommene har vi lagt bak oss, og gleder oss over dagens versjon av ByggSøk. Det er nå laget en informativ og god veileder, til hjelp av valg og utfylling av skjematuren. Når tiltaket først er valgt, vil alle nødvendige skjemaer bli tilpasset aktuelt tiltak, slik at vi har trygghet for at saken blir komplett, før den sendes kommunen. Systemet varsler søker, hvis det er informasjon som mangler, eventuelt kan det innebygde veiledningssystemet benyttes. Vi opplever en mer effektiv søknadsprosess, opplysningene tastes bare en gang. Tidsbesparende. Informasjon kan kopieres fra den ene saken til neste, for eksempel i større prosjekter hvor enhetene som skal bygges er like. Opplysningene arkiveres i XML filer. Systemet henter data direkte fra register over sentralt godkjente foretak hvor vi får opplyst godkjenningsklasser.

8 Brukerveileder Ny bruker Komme i gang Utskrift Velge søknadsti
Lagre / hente opp tidligere søknader Hente sentral godkjente foretak Signere søknaden

9 Norsk Eiendomsinformasjon Infoland.
Infolandpakke 1 Vann / avløp Reguleringskart Basiskart Eiendomsopplysninger Vegstatus Naboliste

10 Etat for byggesak og private planer – Bergen Kommune.
Elektroniske byggemeldinger. Detalj plan, med tilhørende digital plan for 26 selveiende boliger på Nattland. Søknad om deling av grunneiendom, samt tildeling av gnr. og bnr.

11 Oppsummering Boligsenteret Bergen as er meget godt fornøyd med elektronisk byggemelding. Det har vært en positiv og konstruktiv dialog mellom Bergen kommune og aktørene som har benyttet seg av den elektroniske saksbehandling. Søknadsprosessen er blitt mer forutsigbar. Dette medfører en bedre utnyttelse av resursene både hos søker og kommunen som skal motta søknadene. Skjematuren er til enhver tid oppdatert og den er gratis. Vi vil anbefale alle å prøve elektronisk byggesak.

12 Takk for oppmerksomheten
Lykke til med ByggSøk - en mer effektiv hverdag.


Laste ned ppt "Hvordan opplever brukeren den elektroniske søknaden."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google