Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Ny tjenestepensjonsordning i Posten Norge AS Odd Christian Øverland Norsk Post- og Kommunikasjonsforbund.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Ny tjenestepensjonsordning i Posten Norge AS Odd Christian Øverland Norsk Post- og Kommunikasjonsforbund."— Utskrift av presentasjonen:

1 Ny tjenestepensjonsordning i Posten Norge AS Odd Christian Øverland Norsk Post- og Kommunikasjonsforbund

2 Historien Før 2002: Utredninger Tariffoppgjørene i 2002 og 2004: –Krav fra Posten om å gå ut av SPK –Enighetsprotokoller om fortsatt utredning av alternative ordninger Høsten 2004: Forberedende arbeid Vår og sommer 2005: Forhandlinger Høsten 2005: Partsenighet og styrevedtak 01.01.2006: Ny tariffestet tjenestepensjonsordning

3 (Postens) Motivasjon Behov for/ønske om større grad av forutsigbarhet ift kostnadsnivå –Utfordringer som følge av et stadig mer liberalisert og konkurranseutsatt postmarked

4 (Postkoms) Motivasjon Pensjonsforliket satte offentlige tjenestepensjonsordninger under press Regjeringens vedtak om å omdanne Posten til aksjeselskap –Beslutningsmyndighet om pensjonsordningen ble overført til styret i selskapet Vi var presset og hadde behov for å ta tilbake noe av styringen ”Forhandlingsklimaet” var gunstig

5 Overordnede krav ”Verdien” av rettighetene i SPK-ordningen skal videreføres (for dagens medlemmer) Den nye tjenestepensjonsordningen skal være en del av overenskomsten

6 Forberedelsene Særskilt vedtak om å anvende alle nødvendige ressurser for utforme og kvalitetssikre innholdet i ny ordning Avtale med eksterne rådgivere Ca 50 medlemsmøter –Samtlige forventninger og spørsmål som fremkom ble omformulert til krav og i prinsippet fremmet

7 Prosessen Forbundsstyret vurderte mulighetene for å kunne komme frem til forhandlingsenighet, før forhandlingsfullmakt ble gitt Forbundsstyret ble fortløpende orientert og tok aktivt del i prioriteringene Forhandlingsresultatet ble enstemmig anbefalt av både forbunds- og landsstyret

8 Suksessfaktorene Tillit Åpenhet Nøytrale rådgivere Tidspunktet – ”tidlig ute” Ressursene Postkoms tradisjon => God forankring –Blant tillitsvalgte –I medlemsmassen

9 Erfaringene ”T T T” Ressurskrevende - Mye etterarbeid Lite uro Større interesse for pensjon Fortsatt behov for rådgivere Ryddig arbeidsgiver


Laste ned ppt "Ny tjenestepensjonsordning i Posten Norge AS Odd Christian Øverland Norsk Post- og Kommunikasjonsforbund."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google