Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Prosedyrer - et hverdagsdilemma
Heidi Ness Johnsen 12. februar 2013
3
En historie fra Bergen siste lest og nedlastet den 14. januar 2013
4
Erfaringsreisen BILLETT: Nåtiden til fremtiden AVGANGSTID: Nå
INNSJEKKINGSDATA: Heidi Ness Johnsen ADRESSE: Akershus universitetssykehus, 1988 – off godkjent sykepleier 2005 – Master UIO 2009 – Kunnskapsbasert praksis ANKOMSTTID: Kontinuerlig bildet er sist lest og lastet ned fra internett den 14. januar 2013
5
Å arbeide kunnskapsbasert – erfaringer
sist lest og hentet fra internett 14. januar 2013 Å arbeide kunnskapsbasert – erfaringer Systematisk utarbeide kunnskapsgrunnlag Å bruke kunnskapsgrunnlaget
6
Pasientens opplevelse, å handle samt erkjenne kompetansebehov
7
Å vite om og ha tilstrekkelig kompetanse samt Tilgjenglighet og vurderinger i situasjonen
8
Å vite hva, hvordan og hvorfor………….. Å ta ansvar
System ansvar Individuelt ansvar
9
Oppsummerende tanker fra erfaringsreisen om arbeide kunnskapsbasert ved å bruke prosedyrer - et kontinuerlig vurderingsbehov (et dilemma?) Hva er en ”gyldig” erfaring? Forskning ”Sukker og salt” Kan vi benytte oss av erfaringer? Refleksjon Erfaringer fra helsepersonell og pasienter/ brukere – nasjonal frivillig ”erfaringsbank”? Det individuelle ansvar – hva er de viktigste kjernevurderinger? Å handle kan være påkrevd – å gjøre det beste i nuet Å vurdere tilgjengelige ressurser og eget faglig ståsted Den enkelte situasjon - behov for både etiske og kontekstuelle vurderinger Hva innebærer å ha systemansvar? Lettlest og gir svar på spørsmålet - dekker behovet, tilgjengelig beskrevet fremgangsmåte, Nødvendig opplæring – hvorfor gjøre, faglige godkjenningsrutiner (sykehus og kommune), bildet er sist lest og lastet ned fra internett den 14. januar 2013
10
Takk til pasienter for erfaringer
Takk til kollegaer for gode faglige diskusjoner Takk til Marianne Ness Johnsen for IT hjelp og musikk Takk for meg 10
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.