Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

PCer i klasserommet – kaos eller kontroll? Erfaringssamling RFK, pedagogisk bruk av IKT, 4. mai 2010 Marita Aksnes, Randaberg vgs. Twitter: maritaa Blogg:

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "PCer i klasserommet – kaos eller kontroll? Erfaringssamling RFK, pedagogisk bruk av IKT, 4. mai 2010 Marita Aksnes, Randaberg vgs. Twitter: maritaa Blogg:"— Utskrift av presentasjonen:

1 PCer i klasserommet – kaos eller kontroll? Erfaringssamling RFK, pedagogisk bruk av IKT, 4. mai 2010 Marita Aksnes, Randaberg vgs. Twitter: maritaa Blogg: lektoraksnes.blogspot.com

2 30 16-åringer 30 PCer Alle er på nett Hvordan ha ”kontroll”?

3 Hva ville du brukt PCen til hvis du var 16 år i dag (og du kjedet deg litt i timene…)?

4 Elev på Vg1 Eg er datamaskinens slave. Eg elskar alt med den og alt den gir meg moglegheit til. Spesielt elskar eg at den kan redda meg frå ein kjedeleg skuletime og ein generelt kjedeleg skulekvardag. Eg og alle dei andre elevane veit innerst inne at me øydeleggje utroleg mykje for oss sjølv når me sitte på Facebook, i staden for å bruke datamaskinen som eit nyttig hjelpemiddel i undervisninga. For det er det den eigentlig blei tatt inn i skulen for.

5

6

7

8 Hva gjør de på Internett? (2007) (Fra ”Nye nettfenomener”)

9 Just because Digital Natives learn differently from the way their parents did when they were growing up doesn´t mean that Digital Natives are not learning. Palfrey and Gasser (2008:240)

10 Hva gjør læreren?

11 Tilpasse forsiden i faget

12 God struktur i faget

13 Aktiviteter i it’s learning Oppgave Notat/oppslag med pekere Diskusjon Undersøkelse Test Konferanse Avstemning Mapper med skrivetilgang Leksjoner

14 Skrive og samarbeide: Typewith.me, Blogger, Wikispaces Sammensatt tekst: GoAnimate, Creaza Digitale læringsressurser: NDLA, NRK Skole Lærebok Nettsamfunn Søk og informasjon Mange muligheter

15 Hvilke oppgaver får elevene? Gjør greie for kjennetegn ved eventyr og analyser eventyret ”Askeladden som kappåt med trollet”. Sammenlign eventyrhelten AskeladdenAskeladden (finn et/flere eventyr om Askeladden) med helten i Ringenes Herre og/eller Harry Potter. Sammenlign også fortellemåter og verdier. Hvordan blir kampen mellom det gode og det onde framstilt, og hvorfor vinner alltid det gode?

16 Innlevering + Tidsfrist + Vurdering

17 Kaoskontroll i klasserommet Start: it’s learning Mål: it’s learning Men mange veier til målet!

18 Kilder ”Hjernen blir annerledes i fremtiden”, Aftenposten 25.1.2010 ”Over 3 av 10 er på Facebook i timen”, NRK.no 8.4.2010 ”Nye nettfenomener. Staten og delekulturen” (2008) UiO, hentet fra http://www.media.uio.no/forskning/prosjekter/nettfenomener/ http://www.media.uio.no/forskning/prosjekter/nettfenomener/ Palfrey and Gasser (2008): Born Digital, Basic Books, New York Eksempel: Facebook i undervisningenFacebook i undervisningen Samskriving: http://typewith.me/http://typewith.me/ Tegneserie: http://goanimate.comhttp://goanimate.com Digital plakat: http://www.glogster.com/http://www.glogster.com/ NRKSKole: http://nrk.no/skolehttp://nrk.no/skole Tankekart, tegneserie og film: http://www.creaza.comhttp://www.creaza.com


Laste ned ppt "PCer i klasserommet – kaos eller kontroll? Erfaringssamling RFK, pedagogisk bruk av IKT, 4. mai 2010 Marita Aksnes, Randaberg vgs. Twitter: maritaa Blogg:"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google