Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Hva slags kunnskap trenger vi? Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Hva slags kunnskap trenger vi? Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten."— Utskrift av presentasjonen:

1 Hva slags kunnskap trenger vi? Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten

2

3 Hva slags kunnskapsformidling trenger vi?  Tilfeldig kunnskapformidling –journalisme  Kollegabasert kunnskapsutveksling –kan skape skjevheter  Systematisk kunnskapshåndtering –tid og ressurskrevende

4 Sjokolade forlenger livet!  Hva var det vi sa? Endelig er det slått fast at sjokolade er sunt for helsen Med forskernes velsignelse kan vi gomle i oss sjokkis for å unngå både beinskjørhet og hjerteproblemer 11mai 03

5 Kollegabasert kunnskap ?  Behandling basert på teorier har tatt livet av titusener –Steroider ved hodeskader, Lidokain ved hjerteinfarkt  Ekspert-råd er heller ikke alltid til å stole på –Politikk og prestisje også i faglige utvalg  ”Erfaring er den vanligste unnskyldning for mangel på kunnskap” –Faglig nysgjerrighet og oppdatering avgjørende! Prof. Scjøtt-Rivers

6 GOBSAT ”good old boys sat around a table.”

7

8 Hva kjennetegner systematiske kunnskapsprosesser ? transparens systematiske metoder for å redusere risiko for feil når man skal finne, velge ut, vurdere og sammenfatte forskning

9

10 Kriterier for å prioritere prosjekter i Kunnskapssenteret  Faglig uenighet  Usikker effekt  Stor variasjon i norsk praksis  Mange pasienter, alvorlig tilstand  Allmenn interesse  Konsekvenser for ressursbruk

11 Kunnskapsbasert praksis Metodevurdering (HTA) Belyse konsekvenser hvordan organisere pasienthensyn juridiske hensyn ressurser økonomi opplæring /utdanning helse-effekter skadevirkninger kost-nytte Vurdere dokumentasjon Klinisk Forskning Retnings- linjer Klinisk praksis

12 Kunnskapshåndtering i praksis er mer enn forskningsbasert kunnskap Forskningsbasert kunnskap Profesjonskunnskap (teori, intuisjon, erfaring og ferdigheter) Verdier Ressurser Lovverk Pasientkunnskap (erfaringer, verdier og preferanser) Klinisk beslutning Systemer, kontekst

13 Kunnskap bør i størst mulig grad være: –Korrekt (tilstrekkelig evidens) –Relevant (praksis) –tilgjengelig (gratis, web-basert) –Ikke for sen, og alltid oppdatert –Faglig forankret (samarbeid) Kunnskap må settes i kontekst

14 Visjon: God kunnskap former helsetjenesten


Laste ned ppt "Hva slags kunnskap trenger vi? Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google