Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

1 Norge Hva slags byggherre ønsker bygg- og anleggsnæringen i Norge? Adm. dir. Petter Eiken.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "1 Norge Hva slags byggherre ønsker bygg- og anleggsnæringen i Norge? Adm. dir. Petter Eiken."— Utskrift av presentasjonen:

1 1 Norge Hva slags byggherre ønsker bygg- og anleggsnæringen i Norge? Adm. dir. Petter Eiken

2 2 Norge Vi ønsker oss kunder – ikke byggherrer Fordi vi i et kunde – leverandørforhold vil utvikle tilbud og etterspørsel basert på rasjonelle valg uten for mange regler for samliv

3 3 Norge Drømmekunden Er en flergangskunde Tar sikkerhet på alvor Motivasjon, ikke straff Er opptatt av samspill Erkjenner at det er best for alle at også entreprenørene tjener penger på prosjektet Kvalitet og kompetanse koster Lavest pris gir ikke nødvendigvis det beste prosjektet Setter etikk i høysetet Både hos seg selv og hos sine samarbeidspartnere Tenker langsiktig Bruker erfaring på nytt

4 4 Norge Ønskeprosjektet! Kontraktsform som tillater: At vi utnytter vår kunnskap og kreativitet Utvikling av relasjoner (læring) Prosjektutvikling Vi får utnyttet våre beste faglige ressurser Løsningsorientert byggeledelse Fokus på teamarbeid Internt og eksternt Tar sikkerhet på alvor Både hos oss og hos kunden Fokus på trivsel!

5 Rammer Spesifika sjoner Basis tilbud Alterna- tiver Valg Budsjettsikkerhet Gjennomføringsevne Samarbeid Gjennom føring Evaluering Eksempel på adferd hos privat kunde Eksempel på adferd hos offentlig kunde Rammer Spesifikasjoner og kontraktsbestemmelser Basis tilbud Alterna- tiver Forkastes? Konkurrentene må gi pris? Evaluering av rådgiver Prestisje! Valg Lavest tilbud nå! Gjennom føring Ingen gjenbruk av erfaring med leverandøren

6 6 Norge Offentlige kunder Viktige for oss, særlig i en konjunkturnedgang Offentlig innkjøpsadferd stimulerer ikke til utvikling Bruker ikke egen erfaring ved ny kontrahering Regelstyrte ”Pris ved tilbudsåpning” eneste parameter Fragmenterte kontrakter Vanskelig å få en dialog om kommersielle forhold Innovasjonskraften i privatmarkedet er mye høyere

7 7 Norge Det er en forestilling om at entreprenøren for en hver pris skal ”tyne” hver krone ut av kunden Mistenksomheten på begge sider av bordet blir stor, begge parter har en følelse av at den andre er ute etter å ”lure” Øker ikke akkurat sannsynligheten for vellykkede partnering / samspill kontrakter! Mistanken har ligget (ligger(?)) i ”ryggraden”, dette må vi som næring få bukt med!

8 8 Norge Walsgrave Hospital, UK Nelostie Motorway Project, Finland North-South Highway, Chile Ponte de Pedra Hydro, Brazil Kings College Hospital, UK Bridgend Prison, UK OPS-prosjekter fra Skanska BOT Breitener Emergency Energy Thermo Plant, Brazil

9 9 Norge Eksempler på besparelser I Finland har transport- og kommunikasjonsdepartementet beregnet en besparelse på ca. 10 – 15% av byggekostnadene ved å bruke OPS-modellen. I tillegg kommer besparelsen på forsert veibygging, ca. 400 mill. FM. I England er 64 sykehus bygget etter OPS-modellen. Ytterligere 100 sykehus skal bygges eller rehabiliteres etter samme modell. Kostnadsbesparelsene er på mellom 7 og 10 %. Kilde: KPMGs rapport om OPS, mars 2003

10 10 Norge Erfaringer fra E39 – Klett Bårdshaug Her skulle faktisk kreativitet belønnes! (Kjersti Billehaug, Vegdirektoratet) For tidlig å mene mye om kostnadssiden Vår organisasjon har fått et løft Langsiktige løsninger Kreativitet Arbeidsglede Fra claim til innovasjon…..

11 11 Norge Kulturutfordringen

12 12 Norge Vi trenger en kulturendring Bryt ned de autoritære hierarkiene Motiver for læring Krever at det er lov å spørre Krever at det er lov å være usikker Stimuler til å søke råd Stimuler til å dokumentere læring Bygg opp organisasjoner med bred kompetanse Utdannelse Personsammensetning Vi er enda preget av ”machokultur” – som frastøter ny kompetanse

13 13 Norge Hva om Offentlige kunder tenkte kreativt i forhold til innkjøpsregelverket Rolleendring påkrevet: Fra å lage detaljerte spesifikasjoner til profesjonell bestiller Vi klarte å lære sammen i en fragmentert verdikjede Samtidig som konkurransen stimulerte til forbedring Leverandørene stimulerte sine kunder

14 14 Norge Kunder Som leverandører må vi fokusere på våre kunder Analysere og fokusere på deres behov Fortelle dem hva de kan gjøre for at vi skal bli bedre Inspirerer dem til å skape endring Spesialisere oss – og skape fortrinn Og de vi ikke klarer å etablere en slik dialog med ? Er vel heller ikke våre kunder

15 15 Norge Andre bud Vi skal leve sammen med våre kunder En organisasjon som lærer sammen med våre kunder vil hele tiden være i forkant av utviklingen. Dette fordi vi forstår hvilke krav og forventninger som utvikler seg (En organisasjon som alene fokusere på konkurrentene vil over tid bli et kopiforetak og komme i utakt med samfunnet)

16 16 Norge La oss vise oss fra vår beste side Kompetente Kreative Ansvarlige Humanister Opptatt av å utvikle mennesker Opptatt av å utvikle vårt samfunn Opptatt av dialog og utvikling


Laste ned ppt "1 Norge Hva slags byggherre ønsker bygg- og anleggsnæringen i Norge? Adm. dir. Petter Eiken."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google