Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Dialogkonferanse billettkontroll, samt vektertjenester for nattilbudet

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Dialogkonferanse billettkontroll, samt vektertjenester for nattilbudet"— Utskrift av presentasjonen:

1 Dialogkonferanse billettkontroll, samt vektertjenester for nattilbudet
Ruter, 11. mars 2014

2 Ruter As Ruter er hovedstadsregionens kollektivtrafikkselskap, felles for de to fylkene Oslo og Akershus Ruter planlegger, samordner, kjøper og markedsfører kollektivtrafikktjenester i Oslo og Akershus Ruter er et aksjeselskap med to eiere Ruters formål er ikke å tjene penger, men å bidra til at de to eierne når sine samferdselspolitiske mål Ruter er de to fylkenes kompetanseorgan for kollektivtrafikk

3 60 % 40% Styre Ruter As Kontrakter Takstavtale

4 Noen tall Befolkning på drøyt 1,1 millioner i Oslo/Akershus
Drøyt 60 % av kollektivreisene i Norge foretas i Oslo/Akershus Antall reiser (påstigninger) i 2012 i Oslo/Akershus var 295 millioner, ca daglige påstigninger Omsetning i 2012 på 5,4 mrd kroner Billettinntekter: ca. 52% Offentlig tjenestekjøp/tilskudd: ca. 48%

5 Kollektivtrafikken fortsetter å vokse i Oslo og Akershus

6 Økt markedsandel både i Oslo og Akershus

7 Fortsatt høy kundetilfredshet, og økt befolkningstilfredshet

8 Samferdselspolitisk retning
Det er bred politisk enighet om at kollektivtrafikken, sammen med sykkel og gange må ta det transportbehovet som følger den kraftige befolkningsveksten som er forventet i årene fremover i Oslo og Akershus Eierne bidrar med betydelige midler til å finansiere kollektivtrafikken Billettinntektene spiller en vesentlig betydning for kollektivtrafikktilbudet

9 Billettinntektenes betydning
Det foretas ca reiser hver dag Hver reise representerer en inntektssituasjon Alle billettinntekter kommer fra det elektroniske billettsystemet I Oslo og Akershus er det Ruters priser og billetter som gjelder. NSB og Ruter har samarbeidsavtale og inntektsfordelingsavtale. Kollektivtrafikkfamilien mister årlig ca. 100 millioner i tapte inntekter pga snik Ruters strategi med billettkontroll er å få flest mulig til å betale for seg Konsekvenser at manglende billettinntekter kan medføre at tilbudet må reduseres – færre transportmidler og redusert frekvens

10 Elektronisk reisekort og mobil
Ved årsskiftet 2011/2012 var reisekort i aktiv bruk, hvilket innebærer at mer enn halvparten av den samlede befolkningen var aktive brukere. Økningen i løpet av 2011 var på kort (+ 85 %), med en særlig vekst midt i oktober. Vinteren 2012 skjer ca. 94 % av reisene på elektronisk plattform 365-dager, 30-dager, 7-dager, 24-timer, Reisepenger Enkeltbillett, 24-timer, 7-dager og 30-dager 24-timer, Enkeltbillett

11 Mobilbillettene tar stadig større andel av billettinntektene
I februar 2014 representerer billettene på mobilappen ca. 21 % av de totale billettinntektene i denne måneden


Laste ned ppt "Dialogkonferanse billettkontroll, samt vektertjenester for nattilbudet"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google