Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertJakob Bråthen Endret for 9 år siden
1
Dialogkonferanse billettkontroll, samt vektertjenester for nattilbudet
Ruter, 11. mars 2014
2
Ruter As Ruter er hovedstadsregionens kollektivtrafikkselskap, felles for de to fylkene Oslo og Akershus Ruter planlegger, samordner, kjøper og markedsfører kollektivtrafikktjenester i Oslo og Akershus Ruter er et aksjeselskap med to eiere Ruters formål er ikke å tjene penger, men å bidra til at de to eierne når sine samferdselspolitiske mål Ruter er de to fylkenes kompetanseorgan for kollektivtrafikk
3
60 % 40% Styre Ruter As Kontrakter Takstavtale
4
Noen tall Befolkning på drøyt 1,1 millioner i Oslo/Akershus
Drøyt 60 % av kollektivreisene i Norge foretas i Oslo/Akershus Antall reiser (påstigninger) i 2012 i Oslo/Akershus var 295 millioner, ca daglige påstigninger Omsetning i 2012 på 5,4 mrd kroner Billettinntekter: ca. 52% Offentlig tjenestekjøp/tilskudd: ca. 48%
5
Kollektivtrafikken fortsetter å vokse i Oslo og Akershus
6
Økt markedsandel både i Oslo og Akershus
7
Fortsatt høy kundetilfredshet, og økt befolkningstilfredshet
8
Samferdselspolitisk retning
Det er bred politisk enighet om at kollektivtrafikken, sammen med sykkel og gange må ta det transportbehovet som følger den kraftige befolkningsveksten som er forventet i årene fremover i Oslo og Akershus Eierne bidrar med betydelige midler til å finansiere kollektivtrafikken Billettinntektene spiller en vesentlig betydning for kollektivtrafikktilbudet
9
Billettinntektenes betydning
Det foretas ca reiser hver dag Hver reise representerer en inntektssituasjon Alle billettinntekter kommer fra det elektroniske billettsystemet I Oslo og Akershus er det Ruters priser og billetter som gjelder. NSB og Ruter har samarbeidsavtale og inntektsfordelingsavtale. Kollektivtrafikkfamilien mister årlig ca. 100 millioner i tapte inntekter pga snik Ruters strategi med billettkontroll er å få flest mulig til å betale for seg Konsekvenser at manglende billettinntekter kan medføre at tilbudet må reduseres – færre transportmidler og redusert frekvens
10
Elektronisk reisekort og mobil
Ved årsskiftet 2011/2012 var reisekort i aktiv bruk, hvilket innebærer at mer enn halvparten av den samlede befolkningen var aktive brukere. Økningen i løpet av 2011 var på kort (+ 85 %), med en særlig vekst midt i oktober. Vinteren 2012 skjer ca. 94 % av reisene på elektronisk plattform 365-dager, 30-dager, 7-dager, 24-timer, Reisepenger Enkeltbillett, 24-timer, 7-dager og 30-dager 24-timer, Enkeltbillett
11
Mobilbillettene tar stadig større andel av billettinntektene
I februar 2014 representerer billettene på mobilappen ca. 21 % av de totale billettinntektene i denne måneden
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.