Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Dialogkonferanse billettkontroll, samt vektertjenester for nattilbudet Ruter, 11. mars 2014.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Dialogkonferanse billettkontroll, samt vektertjenester for nattilbudet Ruter, 11. mars 2014."— Utskrift av presentasjonen:

1 Dialogkonferanse billettkontroll, samt vektertjenester for nattilbudet Ruter, 11. mars 2014

2 Ruter As Ruter er hovedstadsregionens kollektivtrafikkselskap, felles for de to fylkene Oslo og Akershus Ruter planlegger, samordner, kjøper og markedsfører kollektivtrafikktjenester i Oslo og Akershus Ruter er et aksjeselskap med to eiere Ruters formål er ikke å tjene penger, men å bidra til at de to eierne når sine samferdselspolitiske mål Ruter er de to fylkenes kompetanseorgan for kollektivtrafikk

3 Kontrakter Takstavtale Ruter As 40 % Styre 60 %

4 Noen tall Befolkning på drøyt 1,1 millioner i Oslo/Akershus Drøyt 60 % av kollektivreisene i Norge foretas i Oslo/Akershus Antall reiser (påstigninger) i 2012 i Oslo/Akershus var 295 millioner, ca daglige påstigninger Omsetning i 2012 på 5,4 mrd kroner Billettinntekter: ca. 52% Offentlig tjenestekjøp/tilskudd: ca. 48%

5 Kollektivtrafikken fortsetter å vokse i Oslo og Akershus

6 Økt markedsandel både i Oslo og Akershus

7 Fortsatt høy kundetilfredshet, og økt befolkningstilfredshet

8 Samferdselspolitisk retning Det er bred politisk enighet om at kollektivtrafikken, sammen med sykkel og gange må ta det transportbehovet som følger den kraftige befolkningsveksten som er forventet i årene fremover i Oslo og Akershus Eierne bidrar med betydelige midler til å finansiere kollektivtrafikken Billettinntektene spiller en vesentlig betydning for kollektivtrafikktilbudet 8

9 Billettinntektenes betydning  Det foretas ca reiser hver dag  Hver reise representerer en inntektssituasjon  Alle billettinntekter kommer fra det elektroniske billettsystemet  I Oslo og Akershus er det Ruters priser og billetter som gjelder. NSB og Ruter har samarbeidsavtale og inntektsfordelingsavtale.  Kollektivtrafikkfamilien mister årlig ca. 100 millioner i tapte inntekter pga snik  Ruters strategi med billettkontroll er å få flest mulig til å betale for seg  Konsekvenser at manglende billettinntekter kan medføre at tilbudet må reduseres – færre transportmidler og redusert frekvens 9

10 Elektronisk reisekort og mobil 365-dager, 30-dager, 7-dager, 24-timer, Reisepenger 24-timer, Enkeltbillett Enkeltbillett, 24-timer, 7- dager og 30-dager

11 Mobilbillettene tar stadig større andel av billettinntektene 11 I februar 2014 representerer billettene på mobilappen ca. 21 % av de totale billettinntektene i denne måneden


Laste ned ppt "Dialogkonferanse billettkontroll, samt vektertjenester for nattilbudet Ruter, 11. mars 2014."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google