Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kap 1: Merkevarehistorie

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kap 1: Merkevarehistorie"— Utskrift av presentasjonen:

1 Kap 1: Merkevarehistorie

2 En av Norges eldste merkevarer

3 Historiske pakningsdesign for Freia Melkesjokolade

4 Betydningen av order ”brand”

5 Romersk stempel til bruk på keramikk
Kilde: Hixenbaugh Ancient Art

6 Brennmerking av dyr Kilde: J.W. Cappelens arkiv

7 Norske og internasjonale merkevarer

8 3 historiske årsaker til utvikling av merkevarer
Økt befolkningstetthet og urbanisering som førte til økt etterspørsel etter mindre salgsenheter Masseproduksjon og forbedret infrastruktur (for eksempel jernbane) Økning i antall butikker som sikret bedre kommunikasjon og tilgang på merkevarer Kilde: Riezebos, 2003

9 Profesjonell merkevarebygging: Neil McElroys berømte memo
”Each brand man’s objective would be to ensure that his brands became winners even if that happened at expense of the business’s other brands”. Kilde: Kumar, 2003

10 Utvalgte P&G vaskemidler med tilhørende segment

11 Norske merkevareskoler
Starttidspunkt: 1993: Orkla merkevareskole 1996: Bergen Branding (NHH) 2001: Brand Leadership (BI) 2002: Executive MBA i merkevareledelse (NHH) Noen andre merkevareskoler: Tine Merkevareskole Rieber Branding (NHH)

12 Hva med fremtiden? Merkevarebygging er i rivende faglig utvikling
Historien har vist at merkevarebygging er et resultat av samarbeid mellom mange fagdisipliner Tradisjonelt har merkevarebygging vært et fag for økonomer, sosiologer og psykologer Nylig har også naturvitenskaplige forskere fattet interesse (f. eks fMRI)  Det er rimelig å forvente at faget vil utvikle seg i stor tempo videre og vi fremover vil få mange nye teorier og metoder for å forstå hvordan merkevarer kan skape verdi for kunder og bedrifter

13 Functional Magnetic Resonance Imaging (fMRI)
Kjente merker “lyser opp” områder I hjernen som er assosiert med varme emosjoner, belønning og identitet Mindre kjente merker aktiverer arbeidshukommelse og negative emosjoner Svake merker Sterke merker Kilde: Christine Born (2006), Brand Perception—Evaluation of Cortical Activation Using fMRI

14 Utdrag fra merkevarehistorien


Laste ned ppt "Kap 1: Merkevarehistorie"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google