Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Undervisning og organisering

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Undervisning og organisering"— Utskrift av presentasjonen:

1 Undervisning og organisering

2

3 Organisering Lagerrom naturfag Teknotek Byggerom Gang Mediatek

4 Organisering Fire gruppebord med egen hylle

5 Organisering Felleshyller

6 Organisering Lærerbord Smartboard Lytteareal

7 Organisering Vask + vannaktiviteter

8 Eksempel: Brokonstruksjon
Problemet presenteres

9 Vurderingskriterier:
Lengde Ingen del av konstruksjonen i vannet 7. trinn: 30 m i målestokk 1:100 trinn: Et A4-ark i lengderetning

10 Vurderingskriterier:
Høyde Den største båten på elva skal komme under

11 Vurderingskriterier:
Stabilitet Skal tåle en testvekt på én side eller på midten Gruppene kan låne testverktøyene underveis.

12 Vurderingskriterier:
Tid Gitt tidspunkt for ferdigstillelse Det som foreligger ved fristens utløp blir testet

13 Presentasjon av byggematerialet (Zome)
Hvordan montere /demontere Hvordan rydde / organisere

14 Eksempel: Brokonstruksjon

15 Eksempel: Brokonstruksjon

16 Eksempel: Brokonstruksjon

17 Dokumentasjon Foreløpig fotodokumentasjon av lærer Kurs for elever
Etterarbeid overlates til kontakt- / faglærer i klasserommet

18 Ferdig produkt

19 Ferdig produkt

20 Observerte strategier
Diskusjon og utprøving av elementer

21 Observerte strategier
Et kriterium av gangen

22 Observerte strategier
Èn byggeleder

23 Observerte strategier
Parallellitet

24 Evaluering Evaluering skjer felles
Produktet testes mot angitte kriterier Kan noe forbedres? Erfaringer Gruppeprosessene vurderes

25 Populært rom blant elevene
Kalles ”lekerommet” - teknologi og design i praksis Elevene ønsker mer tid – og oftere!

26 Organisering: Gruppestørrelse
3 - 5 elever fungerer Heller færre grupper enn små grupper Alle grupper får samme oppgave

27 Organisering: Tid To skoletimer tilstrekkelig til aktivitet
Viktig å beholde tidspress Tre timer ønskelig når elevene skal starte dokumenteringsprosessen umiddelbart Sette av god tid til oppsummering / evaluering / rydding

28 Lærertetthet / ressursbruk
Gruppas ordinære lærer bør være med Definerer gruppesammensetning Gjør rommet til allemannseie Kan lettere integrere med annen undervisning

29 ”Svake” elever Starter på like fot
Kan hospitere hos annen gruppe først og komme inn som ressursperson i egen gruppe Bedre følelse av mestring

30 Hvem vedlikeholder? Orden og system = Samlingstyrer nødvendig
Korttidsvikarer skal ikke bruke rommet Noe brekkasje / svinn må påregnes

31 Videre utbygging Velge materiell etter planlagte aktiviteter
Materiell som egner seg til åpne oppgaver gir fleksibilitet

32 Videre utbygging Beholde nysgjerrighet Aldri et ”ferdig” rom
Rotasjonssystem – hvile aktivitet / modeller en periode

33 Videre utbygging Dokumentere eksisterende materiell på norsk, med ferdige aktivitetsforslag / problemstillinger Trekke inn eksisterende matematikksamling Legge opp fellesprosjekter med faglærere i forming Materiallager – samle prosjekter fra klasserommene (flaskeraketter, musefellebil osv. for gjenbruk)

34 Videre utbygging Loddestasjon (lyskart med LED-dioder)
Plastknekker/bøyer Papirkonstruksjoner Wii / Playstation Dansematte, Guitar Hero osv. Bærbar PC og kamera ved hver stasjon


Laste ned ppt "Undervisning og organisering"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google