Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Tine Widerøe Rektor NKF Oslo
Utdanningsplaner Tine Widerøe Rektor NKF Oslo
2
Behov og erfaringer Hvordan skal vi best strukturere og styre våre utdanninger for å: - sikre best mulig læring ift mål - sikre kvalitet (lærer/klasse/avdeling) - ikke være avhengig av enkeltpersoner - unngå overlapp i undervisningen - forutsigbarhet og kvalitetssikring for student
3
Prosess og kvalitetssikring
Ny utdanningsplan Mal Dekkende navn, Innledning, historikk, kontakt med bransje og næringsliv, kvalifiseringsmål og kompetanse, varighet, opptakskrav, bachelor i utlandet, målet med utdanningstilbudet. Obligatorisk lærestoff, tilleggslitteratur, utstyr Utdanningstilbudets organisering og arbeidsformer Fagoversikt med timefordeling, temaoversikt Temaplaner med fag, mål, vurderingskriter og hvordan evaluering gjennomføres Oversikt over studentarbeidstimer Vurderingsordning og vurderingsformer
4
Prosess og kvalitetssikring
Ny utdanningsplan forts. Prosess Behovsanalyse Nedsettelse av bredt sammensatt prosjektgruppe; fagpersoner tilknyttet skolen, pedagogisk personell fra skolens utviklingsavdeling, representanter fra bransjen, studentrepresentant Utkast sendes på høring til bransjeorganisasjoner/andre bransjerepresentanter Søknad om fagskolegodkjenning utarbeides og sendes NOKUT
5
Prosess og kvalitetssikring
Kvalitetssikring og videreutvikling av eksisterende planer Evaluering Skolens lærere, hovedlærere, studieleder - fortløpende Studenter – alle klasser evaluerer plan og gjennomføring årlig Bransjen – tett kontakt med bransjen – både formell og uformell tilbakemelding Revidering/videreutvikling Årlige hovedlærermøter som reviderer utdanningsplan basert på forutgående evaluering Revidert utdanningsplan gjeldende fra neste skoleår (2 årig) Ved vesentlige endringer sendes søknad om dette til NOKUT
6
Struktur Styringsdokumenter Utdanningsplaner Progresjonsplaner
Helhetlig plan for utdanningstilbudet Progresjonsplaner Timeplanlegging Leksjonsplaner Undervisningsplanlegging og gjennomføring Detaljerte oppgavebeskrivelser Undervisningslogg
7
Utdanningsplan Overordnet og vid nok for studentene
Lett å forholde seg til Vide nok til å være slitesterke over tid Vide nok til å gi lærere frihet
8
Eksempel temaplan Tema; avis/magasin Fag Mål Vurderingskriterier
Hva som evalueres og hvordan Idéutvikling (9t) Introduksjon til tema Kreative teknikker Stilhistorie (3t) - Illustrasjons-historie Studentene skal: Kunne vurdere etiske og moralske problemstillinger ifht. Illustrasjons-uttrykk Ha kjennskap til forskjellige aviser og magasiner Prosess Reaserch Tolkning Idé/konsept Skisser Produkt Illustrasjonsteknikk Komm.verdi Helhet Hva som evalueres Obl. temaoppgave Diverse øvingsoppg Skissebok/logg Refleksjonsnotat Presentasjon Hvordan: Presentasjon av prosess og produkt Formativ vurdering Medstudenter Faglærere
9
Studentene Utdanningsplanen som styringsverktøy
Mål og vurderingskriterier Bruker utdanningsplanen aktivt i sitt arbeid Bruker det som kvalitetssikring både av skolen og eget arbeid
10
Refleksjon Våre utdanningsplaner og styringsdokumenter er ikke til for NOKUT Våre utdanningsplaner er styrings- og kvalitetssikringsdokumenter for våre studenter og lærere Målet er å sikre best mulig undervisning og læring for alle våre studenter
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.