Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

 www.steria.no  14.07.2014 Scrum lunsj 1.   www.steria.no © Steria Varmluftsballong 14.09.2010 Scrum-kurs.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: " www.steria.no  14.07.2014 Scrum lunsj 1.   www.steria.no © Steria Varmluftsballong 14.09.2010 Scrum-kurs."— Utskrift av presentasjonen:

1  www.steria.no  14.07.2014 Scrum lunsj 1

2   www.steria.no © Steria Varmluftsballong 14.09.2010 Scrum-kurs

3   www.steria.no © Steria Velkommen til Scrum-kurs for Sterias prosjektlederakadami 14.09.2010 Scrum-kurs Johannes Brodwall

4  www.steria.no  14.09.2010 Scrum-kurs 4 Stafettpinnen som glipper Takk til Mike Cohn

5  www.steria.no  Agenda  Visjonsworkshop  Hva er Smidig? Hva er Scrum?  Planning poker  Pause  Reflection workshop  Kursoppsummering 14.09.2010 Scrum-kurs 5

6  www.steria.no  Visjonsworkshop  For  Som har  Så er et  Som.  I motsetning til  Har vårt produkt 14.09.2010 Scrum-kurs 6

7  www.steria.no  Visjonsworshop - eksempel  “For skogbruksansvarlige på fylkesmannens kontor som skal forvalte skogsprosjekter så er ØKS et regnskapsystem som gir kontroll og oversikt over regnskapet.  I motsetning til den gamle versjonen av systemet gir vår løsning støtte for fullstendig elektronisk saksbehandling.” 14.09.2010 Scrum-kurs 7

8   www.steria.no Visjonsworkshop  For  Som har  Så er et  Som.  I motsetning til  Har vårt produkt 14.09.2010 Scrum-kurs 8

9   www.steria.no Visjonsworkshop  For prosjekt- og testledere i Steria  Som har mulighet til å bli markedsledende på smidige prosjekter  Så er Scrum workshop et smidig virkemiddel  Som gir et konkurransefortrinn.  I motsetning til annet kurs  Gir vår workshop felles plattform og erfaringsutveksling for deltagerne  (samt en billig guru) 14.09.2010 Scrum-kurs 9

10  www.steria.no  Visjonsworshop - gjennomføring  Bruk tildelte grupper  10 minutter til å fylle ut formatet  Gjennomgang av svar  «Hvilket svar var best?»  Oppsummering av øvelsen 14.09.2010 Scrum-kurs 10

11   www.steria.no © Steria Smidige metoder og Scrum Det smidige manifestet Scrum – steg for steg 14.07.2014 Scrum lunsj 11

12  www.steria.no  14.07.2014 Scrum lunsj 12

13  www.steria.no  Manifestet for smidig programvareutvikling  Personer og samspill fremfor prosesser og verktøy  Programvare som virker fremfor omfattende dokumentasjon  Samarbeid med kunden fremfor kontraktsforhandlinger  Å reagere på endringer fremfor å følge en plan  Dette vil si: Selv om punktene som står til høyre har verdi, så verdsetter vi punktene til venstre enda høyere. 14.09.2010 Scrum-kurs 13

14   www.steria.no Prinsippene bak Det smidige manifestet 1. Vår høyeste prioritet er å tilfredsstille kunden gjennom tidlige og kontinuerlige leveranser av programvare som har verdi. 2. Ønsk endringer i krav velkommen, selv sent i utviklingen. Smidige prosesser bruker endringer til å skape konkurransefortrinn for kunden. 3. Lever fungerende programvare hyppig, med et par ukers til et par måneders mellomrom. Jo oftere, desto bedre. 4. Forretningssiden og utviklerne må arbeide sammen daglig gjennom hele prosjektet. 5. Bygg prosjektet rundt motiverte personer. Gi dem miljøet og støtten de trenger, og stol på at de får jobben gjort. 6. Den mest effektive måten å formidle informasjon inn til og innad i et utviklingsteam, er å snakke ansikt til ansikt. 7. Fungerende programvare er det primære målet på fremdrift. 8. Smidige metoder fremmer bærekraftig programvareutvikling. Sponsorene, utviklerne og brukerne bør kunne opprettholde et jevnt tempo hele tiden. 9. Kontinuerlig fokus på fremragende teknisk kvalitet og godt design fremmer smidighet. 10. Enkelhet – kunsten å maksimere mengden arbeid som ikke blir gjort – er essensielt. 11. Med jevne mellomrom reflekterer teamet over hvordan det kan bli mer effektivt og så justerer det adferden sin deretter. 12. De beste arkitekturer, krav og design vokser frem fra selvstyrte team. 14.09.2010 Scrum-kurs 14

15  www.steria.no  Scrum er en kontrakt mellom de som skal ha noe og de som skal lage det 14.09.2010 Scrum-kurs 15

16  www.steria.no  14.09.2010 Scrum-kurs 16 Scrum Iterasjoner Seremonier Roller Artifakter

17  www.steria.no  14.09.2010 Scrum-kurs 17 Scrum Iterasjoner 4 seremonier 3 roller 3 artifakter 2-4 uker Ferdig Iterasjoner 4 seremonier Scrum Iterasjoner 4 seremonier 3 artifakter Scrum Iterasjoner 4 seremonier 3 roller 3 artifakter Scrum Iterasjoner 4 seremonier

18  www.steria.no  Scrum – Når? 14.09.2010 Scrum-kurs 18 Sprint (1-4 uker)

19  www.steria.no  14.09.2010 Scrum-kurs 19 Takk til Mike Cohn

20  www.steria.no  Definition of done  Hvordan reagerer vi dersom vi oppdager ”feil” etter at noe er ”ferdig?”  Hvilke hindre eksisterer for å produksjonssette en iterasjon?  Hvor ofte er det optimalt å produksjonssette? 14.09.2010 Scrum-kurs 20

21  www.steria.no  14.09.2010 Scrum-kurs 21 Scrum Iterasjoner 4 seremonier 3 roller 3 artifakter Planlegging Stå-opp Review Tilbakeblikk Iterasjoner 4 seremonier Scrum Iterasjoner 4 seremonier 3 artifakter Scrum Iterasjoner 4 seremonier 3 roller 3 artifakter Scrum Iterasjoner 4 seremonier

22  www.steria.no  Sprint planning meeting 14.09.2010 Scrum-kurs 22 Takk til Mike Cohn

23  www.steria.no  Scrum – Når? 14.09.2010 Scrum-kurs 23 Sprint (1-4 uker) Plan- legging Stå- opp Review Tilbakeblikk Sprint (1-4 uker)

24  www.steria.no  14.07.2014 Scrum lunsj 24

25  www.steria.no  Scrum – Når? 14.09.2010 Scrum-kurs 25 Sprint (1-4 uker) Plan- legging Stå- opp Review Tilbakeblikk Sprint (1-4 uker)

26  www.steria.no  14.09.2010 Scrum-kurs 26 Scrum Iterasjoner 4 seremonier 3 roller 3 artifakter Produktkø Burn-down Sprintkø Iterasjoner 4 seremonier Scrum Iterasjoner 4 seremonier 3 artifakter Scrum Iterasjoner 4 seremonier 3 roller 3 artifakter Scrum Iterasjoner 4 seremonier

27  www.steria.no  Scrum – Hva? 14.09.2010 Scrum-kurs 27 Produkt- eier Scrum Master Scrum Team Produkt- kø Produkt Sprint- kø Burn- down

28  www.steria.no  Bekymret? 14.09.2010 Scrum-kurs 28

29  www.steria.no  Hva har skjedd? 14.09.2010 Scrum-kurs 29

30  www.steria.no  Hva har skjedd? 14.09.2010 Scrum-kurs 30

31  www.steria.no  Hva har skjedd? 14.09.2010 Scrum-kurs 31

32  www.steria.no  14.09.2010 Scrum-kurs 32 Scrum Iterasjoner 4 seremonier 3 roller 3 artifakter Scrum Master Teamet Produkteier Iterasjoner 4 seremonier Scrum Iterasjoner 4 seremonier 3 artifakter Scrum Iterasjoner 4 seremonier 3 roller 3 artifakter Scrum Iterasjoner 4 seremonier

33  www.steria.no  Scrum – Hvem? 14.09.2010 Scrum-kurs 33 Produkt-eier Scrum Master Scrum Team

34  www.steria.no  14.07.2014 Scrum lunsj 34

35  www.steria.no  Iterasjoner er ikke mini-fossefall 14.09.2010 Scrum-kurs 35 Takk til Mike Cohn

36  www.steria.no  14.09.2010 Scrum-kurs 36 Scrum Iterasjoner 4 seremonier 3 roller 3 artifakter 2-4 uker Planlegging Stå-opp Review Tilbakeblikk Scrum Master Teamet Produkteier Ferdig Produktkø Burn-down Sprintkø Iterasjoner 4 seremonier Scrum Iterasjoner 4 seremonier 3 artifakter Scrum Iterasjoner 4 seremonier 3 roller 3 artifakter Scrum Iterasjoner 4 seremonier

37   www.steria.no © Steria Øvelse: Planning poker 14.07.2014 Konfidensiell - Navn på presentasjon.ppt 37

38   www.steria.no Men først….  Hvor lang tid vil det ta å lese den siste Harry Potter boka?  Hvor lang tid vil det ta å kjøre til Eiffeltårnet i Paris? 14.07.2014 Konfidensiell - Navn på presentasjon.ppt 38

39   www.steria.no Gi svar med 90% konfidensintervall: 1. Hvor høy er Galdhøpiggen? 2. Hvor mange trappetrinn er det i det skjeve tårnet i Pisa? 3. Hvor stor del av jordas overflate dekker Europa? 4. Hvor mange l/s vann renner fra Amazonas til Atlanterhavet i regntiden? 5. Hva er diameteren til månen? 6. Hvor mange detektivromaner skrev Agatha Christie? 7. Hvor stor er overflaten til Mjøsa? 8. Når døde Petter Dass? 9. Hvor mange regjeringer har Norge hatt siden 1884? 10. Hvor mange mål ble skåret i Tippeligaen i 2006/2007-sesongen? 14.07.2014 Konfidensiell - Navn på presentasjon.ppt 39

40   www.steria.no Svar 1. Hvor høy er Galdhøpiggen? Svar: 2469 m 2. Hvor mange trappetrinn er det i det skjeve tårnet i Pisa? Svar: 294 eller 296 (avhengig av hvilken side du går på på toppen) 3. Hvor stor del av jordas overflate dekker Europa? Svar: 1,996% 4. Hvor mange l/s vann renner fra Amazonas til Atlanterhavet i regntiden? Svar: 300.000 m3 (= 300.000.000 l/s) 5. Hva er diameteren til månen? Svar: 3.474 km 6. Hvor mange detektivromaner skrev Agatha Christie? Svar: 80 7. Hvor stor er overflaten til Mjøsa? Svar: 365 km2 8. Når døde Petter Dass? Svar: 18. september 1707 9. Hvor mange regjeringer har Norge hatt siden 1884? Svar: 48, ikke medregnet 4 regjeringer/administrasjoner 1940-45 10. Hvor mange mål ble skåret i Tippeligaen i 2006/2007-sesongen? Svar: 588 14.07.2014 Konfidensiell - Navn på presentasjon.ppt 40

41   www.steria.no Angi relativ størrelse 1. Hund 2. Flodhest 3. Nesehorn 4. Sjiraff 5. Hest 6. Geit 7. Ku 8. Elg 9. Bjørn 10. Katt 11. Apekatt 14.07.2014 Konfidensiell - Navn på presentasjon.ppt 41

42   www.steria.no © Steria Reflection workshop En praktisk øvelse 14.09.2010 Scrum-kurs 42

43   www.steria.no Gjennomføring – Reflection workshop  Jobb i tildelte grupper  Hvert team deles i 2 med rollene ▬ Kunde ▬ Utviklere  Kunden beskriver tildelt tegning kun med skrevne ord  Utviklere «utvikler» tegning på bakgrunn av beskrivelse fra kunden  Retrospektiv sammen etter hver runde 14.09.2010 Scrum-kurs 43

44   www.steria.no Gjennomføring – Reflection workshop  5 minutter: Briefing om oppgaven  5 minutter: Teamets spilleregler  7 minutter: Første iterasjon  7 minutter: Første retrospektiv  5 minutter: Felles debrief  7 minutter: Andre iterasjon  7 minutter: Andre retrospektiv  5 minutter: Felles debrief  5 minutter oppsummering 14.09.2010 Scrum-kurs 44

45   www.steria.no Retrospektiv 14.09.2010 Scrum-kurs 45  Frustrasjoner  Gleder  Tiltak

46   www.steria.no © Steria Oppsummering 14.09.2010 Scrum-kurs 46

47  www.steria.no  14.09.2010 Scrum-kurs 47 Scrum Iterasjoner 4 seremonier 3 roller 3 artifakter 2-4 uker Planlegging Stå-opp Review Tilbakeblikk Scrum Master Teamet Produkteier Ferdig Produktkø Burn-down Sprintkø Iterasjoner 4 seremonier Scrum Iterasjoner 4 seremonier 3 artifakter Scrum Iterasjoner 4 seremonier 3 roller 3 artifakter Scrum Iterasjoner 4 seremonier

48   www.steria.no Scrum-regler – finn: Radikal, effektiv, upassende 1. Alt som skal gjøres skal beskrives på produktkøen 2. Produkteier bestemmer ”hva”, teamet bestemmer ”hvordan” 3. Teamet forplikter seg til å levere avtalte funksjoner i iterasjonen. Produkteier forplikter seg til å ikke endre omfanget i iterasjonen. 4. Produktet skal være potensielt leverbart etter hver iterasjon 5. Resultatet av en iterasjon er det som er demonstrert og helt ferdig 6. Vi skal alltid prøve å bli enda bedre 7. Alle iterasjoner skal ha samme lengde 8. Teamet består av alle som trengs for å bli ”ferdig” 14.09.2010 Scrum-kurs 48

49   www.steria.no Kursretrospektiv  Hvilke spørsmål har du fått besvart?  Hvilke nye spørsmål har du fått?  Fikk vi oppfylt din ”deltagervisjonen”? 14.07.2014 Scrum lunsj 49

50   www.steria.no Kursretrospektiv  Hvilke spørsmål har du fått besvart?  Hvilke nye spørsmål har du fått?  Hva er den mest radikale påstanden i Scrum?  Hva tror du er den største gevinsten ved Scrum?  Hvilket element av Scrum passer dårligst i ditt prosjekt?  Fikk vi oppfylt din ”deltagervisjonen”? 14.07.2014 Scrum lunsj 50

51  www.steria.no  forpliktelser og forventninger For å hjelp Scrum-teamene å lykkes, forplikter … seg til: Basert på dette, forventer …: 14.09.2010 Scrum-kurs 51

52  www.steria.no  14.09.2010 Scrum-kurs 52 Scrum Iterasjoner 4 seremonier 3 roller 3 artifakter 2-4 uker Planlegging Stå-opp Review Tilbakeblikk Scrum Master Teamet Produkteier Ferdig Produktkø Burn-down Sprintkø Iterasjoner 4 seremonier Scrum Iterasjoner 4 seremonier 3 artifakter Scrum Iterasjoner 4 seremonier 3 roller 3 artifakter Scrum Iterasjoner 4 seremonier

53  www.steria.no  Johannes Brodwall Chief Scientist Steria, Norway johannes.brodwall@steria.no http://johannesbrodwall.com http://sterkblanding.no @jhannes Takk for oppmerksomheten  www.steria.no

54  Bonus #1: Extreme programming  User stories  Test-driven development  Pair programming  Continuous integration 14.07.2014 Scrum lunsj 54

55   www.steria.no Bonus #2: Lean  無駄 – Seven wastes  改善 – kaizen  Kvalitet må bygges inn  Se helheten - Value chain mapping  Utsett beslutninger  Fremskynd leveranser  All makt til arbeiderne 14.07.2014 Scrum lunsj 55

56   www.steria.no 無駄 – Seven wastes Industri  Overproduksjon  Lagerhold  Defekter  Transport  Venting  Arbeid  Overprosessering Programvare  Ubrukte funksjoner  Uferdig arbeid  Bugs  Overleveringer  Venting  Å finne informasjon  Ubrukt dokument 14.07.2014 Scrum lunsj 56

57   www.steria.no Bonus #3: Økonomi og kontrakter  Målpris  Earned Value Management 14.07.2014 Scrum lunsj 57

58   www.steria.no TODO  7 kopier av ▬ De 12 smidige prinsippene ▬ 8 scrum-regler ▬ To analyst/artist figurer ▬ 2xScrum 3-minuttersguide  14 sett med planning poker kort  7 sakser  Gong! 14.07.2014 Scrum lunsj 58


Laste ned ppt " www.steria.no  14.07.2014 Scrum lunsj 1.   www.steria.no © Steria Varmluftsballong 14.09.2010 Scrum-kurs."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google