Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

 www.steria.no  14.07.2014 Scrum lunsj 1.   www.steria.no © Steria Varmluftsballong 14.09.2010 Scrum-kurs.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: " www.steria.no  14.07.2014 Scrum lunsj 1.   www.steria.no © Steria Varmluftsballong 14.09.2010 Scrum-kurs."— Utskrift av presentasjonen:

1   Scrum lunsj 1

2   © Steria Varmluftsballong Scrum-kurs

3   © Steria Velkommen til Scrum-kurs for Sterias prosjektlederakadami Scrum-kurs Johannes Brodwall

4   Scrum-kurs 4 Stafettpinnen som glipper Takk til Mike Cohn

5   Agenda  Visjonsworkshop  Hva er Smidig? Hva er Scrum?  Planning poker  Pause  Reflection workshop  Kursoppsummering Scrum-kurs 5

6   Visjonsworkshop  For  Som har  Så er et  Som.  I motsetning til  Har vårt produkt Scrum-kurs 6

7   Visjonsworshop - eksempel  “For skogbruksansvarlige på fylkesmannens kontor som skal forvalte skogsprosjekter så er ØKS et regnskapsystem som gir kontroll og oversikt over regnskapet.  I motsetning til den gamle versjonen av systemet gir vår løsning støtte for fullstendig elektronisk saksbehandling.” Scrum-kurs 7

8   Visjonsworkshop  For  Som har  Så er et  Som.  I motsetning til  Har vårt produkt Scrum-kurs 8

9   Visjonsworkshop  For prosjekt- og testledere i Steria  Som har mulighet til å bli markedsledende på smidige prosjekter  Så er Scrum workshop et smidig virkemiddel  Som gir et konkurransefortrinn.  I motsetning til annet kurs  Gir vår workshop felles plattform og erfaringsutveksling for deltagerne  (samt en billig guru) Scrum-kurs 9

10   Visjonsworshop - gjennomføring  Bruk tildelte grupper  10 minutter til å fylle ut formatet  Gjennomgang av svar  «Hvilket svar var best?»  Oppsummering av øvelsen Scrum-kurs 10

11   © Steria Smidige metoder og Scrum Det smidige manifestet Scrum – steg for steg Scrum lunsj 11

12   Scrum lunsj 12

13   Manifestet for smidig programvareutvikling  Personer og samspill fremfor prosesser og verktøy  Programvare som virker fremfor omfattende dokumentasjon  Samarbeid med kunden fremfor kontraktsforhandlinger  Å reagere på endringer fremfor å følge en plan  Dette vil si: Selv om punktene som står til høyre har verdi, så verdsetter vi punktene til venstre enda høyere Scrum-kurs 13

14   Prinsippene bak Det smidige manifestet 1. Vår høyeste prioritet er å tilfredsstille kunden gjennom tidlige og kontinuerlige leveranser av programvare som har verdi. 2. Ønsk endringer i krav velkommen, selv sent i utviklingen. Smidige prosesser bruker endringer til å skape konkurransefortrinn for kunden. 3. Lever fungerende programvare hyppig, med et par ukers til et par måneders mellomrom. Jo oftere, desto bedre. 4. Forretningssiden og utviklerne må arbeide sammen daglig gjennom hele prosjektet. 5. Bygg prosjektet rundt motiverte personer. Gi dem miljøet og støtten de trenger, og stol på at de får jobben gjort. 6. Den mest effektive måten å formidle informasjon inn til og innad i et utviklingsteam, er å snakke ansikt til ansikt. 7. Fungerende programvare er det primære målet på fremdrift. 8. Smidige metoder fremmer bærekraftig programvareutvikling. Sponsorene, utviklerne og brukerne bør kunne opprettholde et jevnt tempo hele tiden. 9. Kontinuerlig fokus på fremragende teknisk kvalitet og godt design fremmer smidighet. 10. Enkelhet – kunsten å maksimere mengden arbeid som ikke blir gjort – er essensielt. 11. Med jevne mellomrom reflekterer teamet over hvordan det kan bli mer effektivt og så justerer det adferden sin deretter. 12. De beste arkitekturer, krav og design vokser frem fra selvstyrte team Scrum-kurs 14

15   Scrum er en kontrakt mellom de som skal ha noe og de som skal lage det Scrum-kurs 15

16   Scrum-kurs 16 Scrum Iterasjoner Seremonier Roller Artifakter

17   Scrum-kurs 17 Scrum Iterasjoner 4 seremonier 3 roller 3 artifakter 2-4 uker Ferdig Iterasjoner 4 seremonier Scrum Iterasjoner 4 seremonier 3 artifakter Scrum Iterasjoner 4 seremonier 3 roller 3 artifakter Scrum Iterasjoner 4 seremonier

18   Scrum – Når? Scrum-kurs 18 Sprint (1-4 uker)

19   Scrum-kurs 19 Takk til Mike Cohn

20   Definition of done  Hvordan reagerer vi dersom vi oppdager ”feil” etter at noe er ”ferdig?”  Hvilke hindre eksisterer for å produksjonssette en iterasjon?  Hvor ofte er det optimalt å produksjonssette? Scrum-kurs 20

21   Scrum-kurs 21 Scrum Iterasjoner 4 seremonier 3 roller 3 artifakter Planlegging Stå-opp Review Tilbakeblikk Iterasjoner 4 seremonier Scrum Iterasjoner 4 seremonier 3 artifakter Scrum Iterasjoner 4 seremonier 3 roller 3 artifakter Scrum Iterasjoner 4 seremonier

22   Sprint planning meeting Scrum-kurs 22 Takk til Mike Cohn

23   Scrum – Når? Scrum-kurs 23 Sprint (1-4 uker) Plan- legging Stå- opp Review Tilbakeblikk Sprint (1-4 uker)

24   Scrum lunsj 24

25   Scrum – Når? Scrum-kurs 25 Sprint (1-4 uker) Plan- legging Stå- opp Review Tilbakeblikk Sprint (1-4 uker)

26   Scrum-kurs 26 Scrum Iterasjoner 4 seremonier 3 roller 3 artifakter Produktkø Burn-down Sprintkø Iterasjoner 4 seremonier Scrum Iterasjoner 4 seremonier 3 artifakter Scrum Iterasjoner 4 seremonier 3 roller 3 artifakter Scrum Iterasjoner 4 seremonier

27   Scrum – Hva? Scrum-kurs 27 Produkt- eier Scrum Master Scrum Team Produkt- kø Produkt Sprint- kø Burn- down

28   Bekymret? Scrum-kurs 28

29   Hva har skjedd? Scrum-kurs 29

30   Hva har skjedd? Scrum-kurs 30

31   Hva har skjedd? Scrum-kurs 31

32   Scrum-kurs 32 Scrum Iterasjoner 4 seremonier 3 roller 3 artifakter Scrum Master Teamet Produkteier Iterasjoner 4 seremonier Scrum Iterasjoner 4 seremonier 3 artifakter Scrum Iterasjoner 4 seremonier 3 roller 3 artifakter Scrum Iterasjoner 4 seremonier

33   Scrum – Hvem? Scrum-kurs 33 Produkt-eier Scrum Master Scrum Team

34   Scrum lunsj 34

35   Iterasjoner er ikke mini-fossefall Scrum-kurs 35 Takk til Mike Cohn

36   Scrum-kurs 36 Scrum Iterasjoner 4 seremonier 3 roller 3 artifakter 2-4 uker Planlegging Stå-opp Review Tilbakeblikk Scrum Master Teamet Produkteier Ferdig Produktkø Burn-down Sprintkø Iterasjoner 4 seremonier Scrum Iterasjoner 4 seremonier 3 artifakter Scrum Iterasjoner 4 seremonier 3 roller 3 artifakter Scrum Iterasjoner 4 seremonier

37   © Steria Øvelse: Planning poker Konfidensiell - Navn på presentasjon.ppt 37

38   Men først….  Hvor lang tid vil det ta å lese den siste Harry Potter boka?  Hvor lang tid vil det ta å kjøre til Eiffeltårnet i Paris? Konfidensiell - Navn på presentasjon.ppt 38

39   Gi svar med 90% konfidensintervall: 1. Hvor høy er Galdhøpiggen? 2. Hvor mange trappetrinn er det i det skjeve tårnet i Pisa? 3. Hvor stor del av jordas overflate dekker Europa? 4. Hvor mange l/s vann renner fra Amazonas til Atlanterhavet i regntiden? 5. Hva er diameteren til månen? 6. Hvor mange detektivromaner skrev Agatha Christie? 7. Hvor stor er overflaten til Mjøsa? 8. Når døde Petter Dass? 9. Hvor mange regjeringer har Norge hatt siden 1884? 10. Hvor mange mål ble skåret i Tippeligaen i 2006/2007-sesongen? Konfidensiell - Navn på presentasjon.ppt 39

40   Svar 1. Hvor høy er Galdhøpiggen? Svar: 2469 m 2. Hvor mange trappetrinn er det i det skjeve tårnet i Pisa? Svar: 294 eller 296 (avhengig av hvilken side du går på på toppen) 3. Hvor stor del av jordas overflate dekker Europa? Svar: 1,996% 4. Hvor mange l/s vann renner fra Amazonas til Atlanterhavet i regntiden? Svar: m3 (= l/s) 5. Hva er diameteren til månen? Svar: km 6. Hvor mange detektivromaner skrev Agatha Christie? Svar: Hvor stor er overflaten til Mjøsa? Svar: 365 km2 8. Når døde Petter Dass? Svar: 18. september Hvor mange regjeringer har Norge hatt siden 1884? Svar: 48, ikke medregnet 4 regjeringer/administrasjoner Hvor mange mål ble skåret i Tippeligaen i 2006/2007-sesongen? Svar: Konfidensiell - Navn på presentasjon.ppt 40

41   Angi relativ størrelse 1. Hund 2. Flodhest 3. Nesehorn 4. Sjiraff 5. Hest 6. Geit 7. Ku 8. Elg 9. Bjørn 10. Katt 11. Apekatt Konfidensiell - Navn på presentasjon.ppt 41

42   © Steria Reflection workshop En praktisk øvelse Scrum-kurs 42

43   Gjennomføring – Reflection workshop  Jobb i tildelte grupper  Hvert team deles i 2 med rollene ▬ Kunde ▬ Utviklere  Kunden beskriver tildelt tegning kun med skrevne ord  Utviklere «utvikler» tegning på bakgrunn av beskrivelse fra kunden  Retrospektiv sammen etter hver runde Scrum-kurs 43

44   Gjennomføring – Reflection workshop  5 minutter: Briefing om oppgaven  5 minutter: Teamets spilleregler  7 minutter: Første iterasjon  7 minutter: Første retrospektiv  5 minutter: Felles debrief  7 minutter: Andre iterasjon  7 minutter: Andre retrospektiv  5 minutter: Felles debrief  5 minutter oppsummering Scrum-kurs 44

45   Retrospektiv Scrum-kurs 45  Frustrasjoner  Gleder  Tiltak

46   © Steria Oppsummering Scrum-kurs 46

47   Scrum-kurs 47 Scrum Iterasjoner 4 seremonier 3 roller 3 artifakter 2-4 uker Planlegging Stå-opp Review Tilbakeblikk Scrum Master Teamet Produkteier Ferdig Produktkø Burn-down Sprintkø Iterasjoner 4 seremonier Scrum Iterasjoner 4 seremonier 3 artifakter Scrum Iterasjoner 4 seremonier 3 roller 3 artifakter Scrum Iterasjoner 4 seremonier

48   Scrum-regler – finn: Radikal, effektiv, upassende 1. Alt som skal gjøres skal beskrives på produktkøen 2. Produkteier bestemmer ”hva”, teamet bestemmer ”hvordan” 3. Teamet forplikter seg til å levere avtalte funksjoner i iterasjonen. Produkteier forplikter seg til å ikke endre omfanget i iterasjonen. 4. Produktet skal være potensielt leverbart etter hver iterasjon 5. Resultatet av en iterasjon er det som er demonstrert og helt ferdig 6. Vi skal alltid prøve å bli enda bedre 7. Alle iterasjoner skal ha samme lengde 8. Teamet består av alle som trengs for å bli ”ferdig” Scrum-kurs 48

49   Kursretrospektiv  Hvilke spørsmål har du fått besvart?  Hvilke nye spørsmål har du fått?  Fikk vi oppfylt din ”deltagervisjonen”? Scrum lunsj 49

50   Kursretrospektiv  Hvilke spørsmål har du fått besvart?  Hvilke nye spørsmål har du fått?  Hva er den mest radikale påstanden i Scrum?  Hva tror du er den største gevinsten ved Scrum?  Hvilket element av Scrum passer dårligst i ditt prosjekt?  Fikk vi oppfylt din ”deltagervisjonen”? Scrum lunsj 50

51   forpliktelser og forventninger For å hjelp Scrum-teamene å lykkes, forplikter … seg til: Basert på dette, forventer …: Scrum-kurs 51

52   Scrum-kurs 52 Scrum Iterasjoner 4 seremonier 3 roller 3 artifakter 2-4 uker Planlegging Stå-opp Review Tilbakeblikk Scrum Master Teamet Produkteier Ferdig Produktkø Burn-down Sprintkø Iterasjoner 4 seremonier Scrum Iterasjoner 4 seremonier 3 artifakter Scrum Iterasjoner 4 seremonier 3 roller 3 artifakter Scrum Iterasjoner 4 seremonier

53   Johannes Brodwall Chief Scientist Steria, Norway Takk for oppmerksomheten 

54  Bonus #1: Extreme programming  User stories  Test-driven development  Pair programming  Continuous integration Scrum lunsj 54

55   Bonus #2: Lean  無駄 – Seven wastes  改善 – kaizen  Kvalitet må bygges inn  Se helheten - Value chain mapping  Utsett beslutninger  Fremskynd leveranser  All makt til arbeiderne Scrum lunsj 55

56   無駄 – Seven wastes Industri  Overproduksjon  Lagerhold  Defekter  Transport  Venting  Arbeid  Overprosessering Programvare  Ubrukte funksjoner  Uferdig arbeid  Bugs  Overleveringer  Venting  Å finne informasjon  Ubrukt dokument Scrum lunsj 56

57   Bonus #3: Økonomi og kontrakter  Målpris  Earned Value Management Scrum lunsj 57

58   TODO  7 kopier av ▬ De 12 smidige prinsippene ▬ 8 scrum-regler ▬ To analyst/artist figurer ▬ 2xScrum 3-minuttersguide  14 sett med planning poker kort  7 sakser  Gong! Scrum lunsj 58


Laste ned ppt " www.steria.no  14.07.2014 Scrum lunsj 1.   www.steria.no © Steria Varmluftsballong 14.09.2010 Scrum-kurs."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google