Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

1 2 Utgangspunkt Definere hvilke behov for kompetanse UBiT vil ha behov for i framtiden Når disse er kartlagt er det mye enklere.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "1 2 Utgangspunkt Definere hvilke behov for kompetanse UBiT vil ha behov for i framtiden Når disse er kartlagt er det mye enklere."— Utskrift av presentasjonen:

1 1 Roar.storleer@ub.ntnu.no

2 2 Utgangspunkt Definere hvilke behov for kompetanse UBiT vil ha behov for i framtiden Når disse er kartlagt er det mye enklere å definere innholdet i en opplæring Utvikling: En må forvente en fortsatt økning av digitale tjenester

3 3 Roar.storleer@ub.ntnu.no Dagens opplegg Varighet 1 år Innhold: ”Bli kjent” runde Orientering fra matriselederne (ny) 14 ukers turnus (1/2 uke) ved: –Spesialsamlingene (1 uke) –Tilvekst (2 uker) –Tidsskrift (1 uke) –Katalog (3 uker) –Publikumsskranke (3 uker) –Fjernlån/dokumentlevering (2 uker) –Vevarbeide (2 uker) (ny)

4 4 Roar.storleer@ub.ntnu.no Dagens opplegg - forts. Arbeide ved den enhet en er tilsatt (1/2 uke) Kollokvieserie (ca. 20 samlinger à 2t) Kollokvieserie Brevkurs JBI (en regner 10t/brev) Brevkurs JBI –UDK/Dewey (2/4 brev) –Jus er ikke poesi (4 brev - opphavsrett) –Referansekunnskap (10 brev) Informasjonssøking PhD fag (ca. 20t) Informasjonssøking Informasjonsforvaltning (IT282, 26 t F + 10 Ø, 7,5 studiepoeng) Informasjonsforvaltning –(Informasjonsgjenfinning IT281)Informasjonsgjenfinning –(Digitale bibliotek IT3803)Digitale bibliotek Studietur – ulike besøk ( Tr.heim/Oslo) Deltakelse på ulike møter og konferanser

5 5 Roar.storleer@ub.ntnu.no Framtidige oppgaver/behov for kompetanse : Utadrettet virksomhet –Informere om tjenester –Innsalg –Dørbanking –Lunsjmøter –Mer oppsøkende virksomhet –Fakultet/Inst. pleie –Nye kommunikasjonskanaler (blogg, IMS, RSS, MySpace….) –Ekstern markedsføring

6 6 Roar.storleer@ub.ntnu.no Framtidige oppgaver/behov for kompetanse Gode kunnskaper om UBiTs e-tjenester –BIBSYS –FRIDA –DIVA –Fagdatabaser –Fulltekst – e-ressurser (e-bøker, standarder, patenter, statistikk, ordbøker, oppslagsverk ….) –Akademiske søkemotorer –Kildekritikk – Informasjonskvalitet –Hva som skjer på Internett

7 7 Roar.storleer@ub.ntnu.no Framtidige oppgaver/behov for kompetanse Veileder/Rådgivere Praktisk og operativ forståelse av hva Det Digitale Bibliotek er Prosjektstyring Vevdesign – formater IT kompetanse (ulike lagringsformater) Opphavsrett Fagpleie – bedre integrering mot LMS og Fag-VIKO

8 8 Roar.storleer@ub.ntnu.no Framtidige oppgaver/behov for kompetanse Kunnskap innen områder som: –Open access –2.0 konseptet –Være oppdatert på hva som rører seg på Internett –Framtidige lagringsformater – intern publisering –Avtaleinngåelser - tilgang –MetaData

9 9 Roar.storleer@ub.ntnu.no Framtidige oppgaver/behov for kompetanse Undervisning –Ta pedagogisk utdanning (PedUP) –Delta i NTNUs fag –Tett samarbeide med faglærere –Holde kurs og forelesninger Delta i matrisene

10 10 Roar.storleer@ub.ntnu.no Hvor kan vi hente kompetanse? Egne rekker Mastergradsstudiet v/JBI Mastergradsstudiet Ulike markedsføringskurs v/BI Det Kungliga biblioteket i Stockholm

11 11 Roar.storleer@ub.ntnu.no Framdriftsplan Samtale med de som har fulgt dagens opplegg Hva fungerer? Hva fungerer ikke? Hva bør inn som nytt i hht UBiTs framtidige behov Hvordan skal det legges opp? Kan vi hente kompetanse innen egne rekker? Hvis ikke – hvor får vi tak i den?


Laste ned ppt "1 2 Utgangspunkt Definere hvilke behov for kompetanse UBiT vil ha behov for i framtiden Når disse er kartlagt er det mye enklere."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google