Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertBrage Holmen Endret for 9 år siden
1
Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk
2
Avtalepartnerne i Buskerudbyen Drammen kommune Lier kommune Kongsberg kommune Nedre Eiker kommune Øvre Eiker kommune Buskerud fylkeskommune Fylkesmannen i Buskerud Statens vegvesen region sør Jernbaneverket Kystverket Sørøst Andre tilknyttede partnere er næringslivsorganisasjoner og Buskerud kollektivtrafikk.
3
Avtalegrunnlaget - fra 1.1.2010: 1. Samarbeidsavtalen 5årig samarbeidsavtale om Buskerudbyen Politisk vedtatt desember 2009 i alle fem kommunestyrer og i fylkestinget.
4
Hvorfor areal- og transportsamarbeid i Buskerudbyen? 1. Vekstutfordringer: Forventet befolkningsvekst 40000 nye innbyggere i bybåndet Lier – Kongsberg frem til 2030 Medfølgende trafikkvekst spiser opp effekten av tidligere infrastrukturinvesteringer (Veipakke Drammen m.m.) Økt transportkapasitet nødvendig, men hvordan?
5
Hvorfor areal- og transportsamarbeid i Buskerudbyen? 2. Miljø- og klimautfordringer Transport står for nesten 3/4 av de lokale klimagassutslippene Dagens transportsystem er basert på høyt forbruk av ikke- fornybare ressurser (olje) Lokalmiljø: Stor biltrafikk og mange parkeringsplasser forringer bymiljøet Miljø- og klimautfordringene krever nye transportløsninger for fremtiden
6
Hvorfor areal- og transportsamarbeid i Buskerudbyen? 3. Næringslivets forventninger God fremkommelighet for gods God fremkommelighet for arbeidstakere; i jobb og til og fra jobb. Tilgang til arealer som tilfredsstiller næringslivets ulike behov, blant annet gode transportløsninger (rett virksomhet på rett sted)
7
4. Staten stiller krav: Forventer økt regionalt samarbeid i de større byområdene. Vil premiere de byområder som samarbeider – transport-/bypakker (jfr. NTP) og belønningsordningen for bedre kollektivtrafikk og mindre bilbruk Lokal/regional areal- og transportpolitikk må baseres på bærekraftige løsninger Betyr fortetting i/omkring bysentra/tettsteder Hvorfor areal- og transportsamarbeid i Buskerudbyen?
8
Samarbeidets resultatmål Attraktiv by- og stedsutvikling og en arealutvikling med mindre behov for biltransport Effektive transportløsninger for næringslivet Kollektivtransporttilbud som kan konkurrere med bilen God tilrettelegging for sykkel som transportform Reduksjon av klimautslipp fra transport
9
9 4-årig avtale med Samferdselsdepartementet Belønningsmidler for bedre kollektivtrafikk og mindre bilbruk. Politisk behandlet i kommunene og fylkes-kommunen februar/mars /april 2010). Avtalegrunnlaget - fra 1.1.2010: 2. Belønningsordningen
10
Fire hovedoppgaver for å nå samarbeidets resultatmål: 1.Felles areal- og transportplan etter plan- og bygningsloven. 2.Buskerudbypakke 1 (Belønningsordningen), 280 mill. fra Samferdselsdepartementet (2010-13) 3.Buskerudpakke 2, samferdselspakke som en del av NTP 2014-23 4.Kommunikasjon og formidling – kunnskap om innhold og samarbeide, adferdsendringskampanjer. Bypakke
11
ATM-råd Fem folkevalgte + ordfører 36 folkevalgte ATM-råd Fem folkevalgte + ordfører 36 folkevalgte Administrativ Styringsgruppe Rådmenn, ledere statsetater, NHO/LO Administrativ Styringsgruppe Rådmenn, ledere statsetater, NHO/LO ATM-utvalg Fylkesordfører og ordførerne ledere av statsetatene, Fylkesmannen ATM-utvalg Fylkesordfører og ordførerne ledere av statsetatene, Fylkesmannen Prosjektsjef m/sekretariat Prosjektsjef m/sekretariat Fagråd Faglige ledere fra alle partnere + Buskerud kollektivtrafikk Fagråd Faglige ledere fra alle partnere + Buskerud kollektivtrafikk Stab og avd. samordning internt Stab og avd. samordning internt Kommunestyre fylkesting, statsetater Kommunestyre fylkesting, statsetater Næringslivsgruppe NHO/LO/Handels- foreningene Arbeidsgrupper etter tema Politikk Administrasjon ProsjektorganisasjonLinjeorganisasjon Rådmenn, adm. ledere i statsetatene Rådmenn, adm. ledere i statsetatene Organisering av samarbeidet
12
Planprogram i alle kommuner høst 2011. Videre fremdrift: –Planforslag ferdig mars/april 2012. –Høringsbehandling i kommunestyrene og fylkesting juni 2012. –Endelig planforslag skal behandles i alle kommunestyrene og fylkestinget i november/desember 2012. Felles areal- og transportplan.
13
Mål: –Urban utvikling i bysentra og knutepunkt –Jernbanen Lier – Kongsberg som ”grunnstamme” i kollektivtrafikken, og med knutepunktene som basis for arealutvikling og byvekst. –Busstrafikk som supplementær kollektivtrafikk –Spare overordnet grøntstruktur og jordbruksområder for utbygging 3 alternativ med ulike grad av konsentrasjon av utbygging. Felles areal- og transportplan.
14
Buskerudbypakke 2: Statens konseptvalgutredning er forsinket Buskerudbyen starter arbeid med konkretisering av Buskerudbypakke 2 i høst. –Koordineres med konseptvalgutredningen og Jernbaneverkets strekningsvise utviklingsplan Tett samordning med areal- og transportplanen –(Buskerudbypakke 2 = ”transporthandlingsplan” til AT- planen) Mål å komme i ”posisjon” for NTP 2014-23
15
Buskerudbypakke 2 Mål om at pakken skal gjelde fra 2014. Men statlige prosesser er forsinket. Styrket transportkapasitet gjennom å satse på bærekraftige transportformer (kollektiv, sykkel, gange) Finansielt spleiselag; stat, fylkeskommune, kommuner, trafikanter (,utbyggere?) Biltrafikkreduserende tiltak Bygge opp om sentrum-/knutepunktbasert arealutvikling (jernbanen er viktig) Ikke ny veikapasitet i første omgang
16
Utredning om trafikantbetaling Samarbeidsavtalen, om samarbeidets oppgaver: ”ATM prosjektet skal bidra til og selv utvikle felles kunnskaps- og fagliggrunnlag for de problemstillinger som omfattes av samarbeidsprosjektet. Detteinnebærer bla. å: –utrede ulike former for trafikkantbetaling som virkemiddel for bla. mer effektiv næringstransport, mindre klimautslipp, mindre bilbruk og som delfinansiering av økt tilbud for kollektivtrafikk.” Avtalen med SD om belønningsordningen: Utredning av restriktive økonomiske virkemidler i form av trafikantbetaling eller andre virkemidler med tilsvarende effekt. Utredningen skal forligge innen våren 2012. Prinsippvedtak om innføring i løpet av 2012.
17
Utredning om trafikantbetaling Statens vegvesen har varslet at de ikke har kapasitet til å starte utredning av trafikantbetaling før juli 2012. Adm. styringsgruppe ba i møte 7.10.11 om at det forberedes igangsetting av utredning om trafikantbetaling i regi av Buskerudbysamarbeidet. Utredning i 3 deler/faser: –Del 1: Kunnskapsgrunnlag, hvilke erfaringer/utredninger er gjort, hvilke alternativer finnes? Hvilke elementer er aktuelle for et konkret trafikantbetalingssystem for Buskerudbyen? Koordineringsbehov med bompenger for RV23 og E134.? –Del 2: Aktuelle alternativer for trafikantbetalingssystem i Buskerudbyen,med markedsanalyse –Del 3: Brukerundersøkelse Buskerudbyen starter nå fase 1 i utredningen
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.