Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

IKEA for de mange mennesker

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "IKEA for de mange mennesker"— Utskrift av presentasjonen:

1 IKEA for de mange mennesker
Flerkulturell rekruttering mangfold/arbeidsmiljø Scandic Bergen City Hotel 28.september 2009

2 - Hva skal jeg snakke om? Vår historie og vår kultur
Verdiprosessen og forankring av felles verdier og holdninger Handlinger, hva vi gjør Mangfold i bred forstand

3 Drømmen - Visjonen

4 ”Å skape en bedre hverdag for de mange menneskene”.
Ingvar Kamprad hadde en visjon ”Å skape en bedre hverdag for de mange menneskene”.

5 Vår toppleder……

6 Kort om IKEA Nær 300 varehus i 39 land, 5 varehus i Norge
Åpner nye varehus hvert år Ca medarbeidere Besøkt av 458 millioner mennesker i fjor Katalogen utgis i 175 millioner eksemplarer, 55 utgaver og på 27 språk

7 Noen fakta om IKEA Åsane
Åpnet 29.mars 1984 (1 innvandrer) ansatte

8 Vår første innvandrer

9 IKEA Åsane Det varehuset i verden som omsetter mest pr kvm
Den restauranten i IKEA-verden som omsetter mest pr kvm Vi har nylig passert 1,5 millioner besøkende pr år Prosessen rundt vårt nye varehus går sin gang, og vi forventer å åpne om ca 2 år ?

10 Visjonen: Å skape en bedre hverdag for de mange menneskene.
Forretningsidèen: Å tilby et stort utvalg form- og funksjonsriktige hjeminnrednings- artikler til så lave priser at så mange mennesker som mulig får råd til å kjøpe dem. Personal-idèen: Å gi vanlige, ærlige mennesker anledning til å utvikle seg både som individer og i sine yrkes- roller, slik at vi sammen og med stort engasjement kan skape en bedre hverdag for oss selv og kundene våre.

11 Samfunnsansvar internasjonalt

12 - Hva skal jeg snakke om? Vår historie og vår kultur
Verdiprosessen og forankring av felles verdier og holdninger Handlinger, hva vi gjør Mangfold i bred forstand

13 En møbelhandlers testamente
Visjon ”Å skape en bedre hverdag for de mange menneskene” Produktene er vår identitet IKEA-ånden. En sterk og levende virkelighet Overskudd gir oss ressurser Å med små midler nå gode resultater Enkelhet er en dyd Gjør det annerledes Konsentrasjon – viktig for vår fremgang Å ta ansvar – et privilegium Det meste er ennå ugjort: En vidunderlig fremtid

14 Adferdsverdiene

15 Strategisk mål Vi skal som minimum gjenspeile befolkningen i det markedsområdet varehuset holder til. Bergen, ca 8,1 prosent av byens befolkning har innvandrerbakgrunn. IKEA Åsane 12%

16 - Hva skal jeg snakke om? Vår historie og vår kultur
Verdiprosessen og forankring av felles verdier og holdninger Handlinger, hva vi gjør Mangfold i bred forstand

17 Handlinger for å lykkes
Fokus på kultur og verdier Rekruttering Åpenhet og mangfold, forankret hos leder Opplæring trening /Introdag med HR Uniform felles identitet Mangfold på flere områder: - Samarbeid med NAV, Vekst bedrifter, praksisplasser Handlinger/annerkjennelse – se den enkelte

18 Vår første innvandrer

19 IKEA Åsane i dag Mest kvinner 70/30 Heltid/Deltid 100/280
Vietnam Sverige Sri Lanka Somalia Polen Nederland Irak Ghana Gambia Frankrike England Chile Burma Bosnia Bali/Kina Danmark Mest kvinner 70/30 Heltid/Deltid 100/280 Snitt alder Fordeling 17 nasjoner (over 50 nasjonaliteter på IKEA Furuset)

20 VOICE – Årlig medarbeiderundersøkelse

21 - Hva skal jeg snakke om? Vår historie og vår kultur
Verdiprosessen og forankring av felles verdier og holdninger Handlinger, hva vi gjør Mangfold i bred forstand

22 ”En av gutta!”

23 - Mangfold – en berikelse for arbeidsmiljøet
Kjønn Alder Personlige egenskaper Arbeidsevne Kulturell bakgrunn Religion Faglig bakgrunn Osv, osv Sammen skape et godt arbeidsmiljø for de mange menneskene

24 Terje Hugubakken | IKEA Leangen | Trondheim, mars 2007


Laste ned ppt "IKEA for de mange mennesker"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google