Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
IKEA for de mange mennesker
Flerkulturell rekruttering mangfold/arbeidsmiljø Scandic Bergen City Hotel 28.september 2009
2
- Hva skal jeg snakke om? Vår historie og vår kultur
Verdiprosessen og forankring av felles verdier og holdninger Handlinger, hva vi gjør Mangfold i bred forstand
3
Drømmen - Visjonen
4
”Å skape en bedre hverdag for de mange menneskene”.
Ingvar Kamprad hadde en visjon ”Å skape en bedre hverdag for de mange menneskene”.
5
Vår toppleder……
6
Kort om IKEA Nær 300 varehus i 39 land, 5 varehus i Norge
Åpner nye varehus hvert år Ca medarbeidere Besøkt av 458 millioner mennesker i fjor Katalogen utgis i 175 millioner eksemplarer, 55 utgaver og på 27 språk
7
Noen fakta om IKEA Åsane
Åpnet 29.mars 1984 (1 innvandrer) ansatte
8
Vår første innvandrer
9
IKEA Åsane Det varehuset i verden som omsetter mest pr kvm
Den restauranten i IKEA-verden som omsetter mest pr kvm Vi har nylig passert 1,5 millioner besøkende pr år Prosessen rundt vårt nye varehus går sin gang, og vi forventer å åpne om ca 2 år ?
10
Visjonen: Å skape en bedre hverdag for de mange menneskene.
Forretningsidèen: Å tilby et stort utvalg form- og funksjonsriktige hjeminnrednings- artikler til så lave priser at så mange mennesker som mulig får råd til å kjøpe dem. Personal-idèen: Å gi vanlige, ærlige mennesker anledning til å utvikle seg både som individer og i sine yrkes- roller, slik at vi sammen og med stort engasjement kan skape en bedre hverdag for oss selv og kundene våre.
11
Samfunnsansvar internasjonalt
12
- Hva skal jeg snakke om? Vår historie og vår kultur
Verdiprosessen og forankring av felles verdier og holdninger Handlinger, hva vi gjør Mangfold i bred forstand
13
En møbelhandlers testamente
Visjon ”Å skape en bedre hverdag for de mange menneskene” Produktene er vår identitet IKEA-ånden. En sterk og levende virkelighet Overskudd gir oss ressurser Å med små midler nå gode resultater Enkelhet er en dyd Gjør det annerledes Konsentrasjon – viktig for vår fremgang Å ta ansvar – et privilegium Det meste er ennå ugjort: En vidunderlig fremtid
14
Adferdsverdiene
15
Strategisk mål Vi skal som minimum gjenspeile befolkningen i det markedsområdet varehuset holder til. Bergen, ca 8,1 prosent av byens befolkning har innvandrerbakgrunn. IKEA Åsane 12%
16
- Hva skal jeg snakke om? Vår historie og vår kultur
Verdiprosessen og forankring av felles verdier og holdninger Handlinger, hva vi gjør Mangfold i bred forstand
17
Handlinger for å lykkes
Fokus på kultur og verdier Rekruttering Åpenhet og mangfold, forankret hos leder Opplæring trening /Introdag med HR Uniform felles identitet Mangfold på flere områder: - Samarbeid med NAV, Vekst bedrifter, praksisplasser Handlinger/annerkjennelse – se den enkelte
18
Vår første innvandrer
19
IKEA Åsane i dag Mest kvinner 70/30 Heltid/Deltid 100/280
Vietnam Sverige Sri Lanka Somalia Polen Nederland Irak Ghana Gambia Frankrike England Chile Burma Bosnia Bali/Kina Danmark Mest kvinner 70/30 Heltid/Deltid 100/280 Snitt alder Fordeling 17 nasjoner (over 50 nasjonaliteter på IKEA Furuset)
20
VOICE – Årlig medarbeiderundersøkelse
21
- Hva skal jeg snakke om? Vår historie og vår kultur
Verdiprosessen og forankring av felles verdier og holdninger Handlinger, hva vi gjør Mangfold i bred forstand
22
”En av gutta!”
23
- Mangfold – en berikelse for arbeidsmiljøet
Kjønn Alder Personlige egenskaper Arbeidsevne Kulturell bakgrunn Religion Faglig bakgrunn Osv, osv Sammen skape et godt arbeidsmiljø for de mange menneskene
24
Terje Hugubakken | IKEA Leangen | Trondheim, mars 2007
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.