Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjonsteknikk NESOs Formannskole 18 2013 - 2014 1 1.2.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Presentasjonsteknikk NESOs Formannskole 18 2013 - 2014 1 1.2."— Utskrift av presentasjonen:

1 Presentasjonsteknikk NESOs Formannskole

2 2 MÅL MED FORELESNINGEN Gi en rask teori-innføring i presentasjonsteknikk Fokus på tips og råd primært ved bruk av overheadprosjektør / PC program Power Point Bidra til at dere forbedrer dere hver gang dere skal presentere noe her (eller der……..)

3 3 PRESENTASJONSTEKNIKK Metode for bedre kommunikasjon og ledelse

4 4 KINESISK ORDSPRÅK Jeg hører og jeg glemmer Jeg ser og jeg husker Jeg gjør og jeg forstår!

5 5 KOMMUNIKASJON Overføre informasjon samt forsikre oss om at budskapet mottas, forstås og virker etter sin hensikt. En veis- og toveis kommunikasjon Måten ting blir sagt på er viktig! Betydningen av kroppsspråket

6 6 FORBEREDELSE Hvem skal jeg snakke til? Finnes det felles kjennetegn ved målgruppa? På hvilken måte skal jeg tilpasse presentasjonen til dem? Hvor lang tid har jeg til disposisjon? Når skal dette foregå på dagen? Er stedet hvor dette skal foregå hensiktsmessig?

7 7 EN GOD PRESENTASJON BESTÅR AV: Ei god innledning til temaet En effektiv og informativ ”midje” Ei oppsummerende avslutning

8 8 INNLEDNING Få alles oppmerksomhet før du begynner presentasjonen Vent gjerne 4-5 sekunder før du begynner å snakke Si litt om hensikten/målet med presentasjonen Hva du skal snakke om Tidsbruk for presentasjonen Skap interesse for ditt budskap!

9 9 MIDTFASEN Følg den fremlagte planen for presentasjonen Foreta oppsummeringer ved hvert hovedpunkt Bruk illustrasjoner og hjelpemidler for å underbygge budskapet Inviter forsamlingen til å være aktiv Spill på de av tilhørerne som kan bidra med å understøtte det du vil ha frem Ta jevnlige pauser – etter ca. 40 – 50 min.

10 10 AVSLUTNING Forsøk på å oppsummere det viktigste av det du har gjennomgått knyttet til målet for presentasjonen Still om nødvendig sjekkspørsmål til utvalgte tilhørere

11 11 HUSK! Du er billedlig det mest dominerende under presentasjonen. Visuelle hjelpemidler er kun hjelpemidler som skal understøtte det du vil ha frem.

12 12 ØYEKONTAKT Gjennom øyekontakt skapes tillit og trygghet samtidig som man kan fange opp tilhørernes reaksjoner. Husk at flakking av blikket røper nervøsitet, men stirring kan være ubehagelig.

13 13 OPPMERKSOMHET FÅR DU VED : Humor Entusiasme Innlevelse Engasjement Variert stemmebruk Kroppsbevegelse Bruk av ulike kommunikasjonskanaler Spørsmål til tilhørerne Variasjon av stimuli

14 14 ANTREKK OG VÆREMÅTE Vær deg selv Kle deg for anledningen Vis gjennom ditt antrekk at du bryr deg om tilhørerne Ikke vær ”overpyntet” Unngå å klirre med nøkler og småpenger du har i lommene Stå aldri med ryggen til forsamlingen!

15 15 VARIASJON AV STIMULI  Unngå: Monoton stemmebruk Mangel på gestikulering Statisk kroppsholdning Mange klisjeer Forutsigbart pratemønster Å være for alvorlig – en som smiler sover ikke!

16 16 PRESTASJONSFRYKT Mental øvelse som for eksempel idrettsutøvere benytter: - jeg føler meg rolig - jeg føler meg trygg og sikker - jeg føler meg sterk - jeg aksepterer meg selv uansett resultat - jeg gjør mitt beste, men tør å tape

17 17 PRESTASJONSANGST Ikke vike unna – møt prestasjonsangsten aktivt! Aksepter angsten din! Studer angsten din! Vær aktiv med angsten din – ikke la den passivisere deg! Forvent det beste; det du frykter skal skje, det skjer i praksis aldri

18 18 STEMMEBRUK Varier fart og styrke Snakk til tilhørerne – ikke til vegg, gulv eller notater Snakk tydelig og ikke for fort! Unngå gjentakelser av ”fyllord” og intetsigende uttrykk av typen; ”OK”, ”altså”, ”ikke sant”, ”ehem”

19 19 HJELPEMIDLER Momentkort Tavle Flippover Video CD-spiller DVD Overhead-prosjektør PC og videokanon

20 20 GODE LYSARK (OVERHEADS) Minst mulig tekst Størst mulig bokstaver Max. 6 ord pr. linje og 6 linjer pr. side Bruk kun ett eller to poenger pr. overhead Varier utseende og skriftstørrelser Bruk illustrasjoner og farger Si minst mulig på hvert lysark Bruk et forståelig språk

21 21 RIKTIG BRUK AV OVERHEAD La aldri lyset stå på uten at lysark ligger på Ha prosjektoren på din høyre side Sjekk at bildet ligger rett, er i fokus og innenfor lerretet Skygg ikke for bildet Ha lysarkene klare og i rekkefølge Pek med en blyant som kan ligge på lysarket Pek helst ikke på lerretet Fjern sjenerende lys rundt lerretet

22 22 HUSKELISTE Glem ikke hvem du skal snakke til! Gode forberedelser er minst halve presentasjonen Snakk passe fort og snakk t-y-d-e-l-i-g Varier gjerne ved å bruke flere hjelpemidler Ta hyppige pauser Vær entusiastisk Oppsummer underveis for å forsterke budskapet ditt


Laste ned ppt "Presentasjonsteknikk NESOs Formannskole 18 2013 - 2014 1 1.2."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google