Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Markedsføring og pressearbeid Modul 2 Markedsføringsplan 1 Studentliv - Kurs i Markedsføring og pressearbeid- Modul 2.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Markedsføring og pressearbeid Modul 2 Markedsføringsplan 1 Studentliv - Kurs i Markedsføring og pressearbeid- Modul 2."— Utskrift av presentasjonen:

1 Markedsføring og pressearbeid Modul 2 Markedsføringsplan 1 Studentliv - Kurs i Markedsføring og pressearbeid- Modul 2

2 Markedsføringen Hva er markedsføring for dere? Hva gjør dere? Hvordan forbereder dere markedsføringen? Suksesshistorier Katastrofehistorier 2 Studentliv - Kurs i Markedsføring og pressearbeid- Modul 2

3 1. Tittel 2. Mål 3. Produkt 4. Pris 5. Ressurser Plandokument 3 Studentliv - Kurs i Markedsføring og pressearbeid- Modul 2 6. Suksessfaktorer 7. Hva trenger man? 8. Målgruppe 9. Budskap 10. Kanaler

4 Den gruppen foreningen velger å henvende seg til Legger føringer på valg av: budskap og utforming av reklame distribusjon og kanal Målgruppe 4 Studentliv - Kurs i Markedsføring og pressearbeid- Modul 2

5 Målgruppen må kunne identifiseres Målgruppen må være tilgjengelig Må være av en viss størrelse Antall og størrelse må passe med ressurser Eksempler: Deltakere til arrangement Aktive medlemmer ”Sovende” medlemmer Førsteårsstudenter Samarbeidspartnere etc Valg av målgruppe 5 Studentliv - Kurs i Markedsføring og pressearbeid- Modul 2

6 Hvem? Hvorfor? Hvor er de? Hvordan nå dem? Oversikt over målgruppen 6 Studentliv - Kurs i Markedsføring og pressearbeid- Modul 2

7 Budskap 7 Studentliv - Kurs i Markedsføring og pressearbeid- Modul 2 Felles persepsjonsområde MottakerAvsender Budskapet må nå frem

8 Jobb to og to sammen i fem minutter og skriv ned alle markedsføringskanaler dere kommer på. Øvelse: Hvilke kanaler har vi? 8 Studentliv - Kurs i Markedsføring og pressearbeid- Modul 2

9 Plakater Flyers Program Stunts Nettside Sosiale medier Markedsføringskanaler 9 Studentliv - Kurs i Markedsføring og pressearbeid- Modul 2 E- post Annonsen Banner Jungeltelegrafen Medieomtaler

10 Valg av målgruppe styrer valg av kanal Målgruppe og kanal 10 Studentliv - Kurs i Markedsføring og pressearbeid- Modul 2 Aktive Passive Potensielle Jungeltelegrafen E-post Diskusjonsforum Nettsider Sosiale medier Medlemmer Plakater Banner Flyers Medieomtaler Nyhetsbrev Sosiale medier Hand-outs

11 Gir store muligheter for å: Spre informasjon ”Jonas skal på verdens kuleste fest på Betong på lørdag. Bli med! [link]” Bygge nettverk Fan sider, grupper, events, Twitter-kontoer Få tilbakemelding Blogger, twitter-kommentarer Skape engasjement Obs! Sosiale medier er i stadig utvikling Sosiale medier 11 Studentliv - Kurs i Markedsføring og pressearbeid- Modul 2

12 Hvordan kan din forening bruke sosiale medier mest effektivt? Gå i grupper på 3. Skriv ned punkter som besvarer spørsmålet 5 minutter Oppgave: Sosiale medier 12 Studentliv - Kurs i Markedsføring og pressearbeid- Modul 2

13 Kvalitetssikring 13 Studentliv - Kurs i Profil og Omdømme - Modul 1 Intendert budskap Tolket budskap Riktig avsender? Riktig form og budskap? Riktig format/media? Er det rom for misforståelser? Riktig målgruppe? Feedback Sender Medium Mottaker

14 Studentteateret og SVFF går sammen om å sette opp Hamlet som gateteater foran Eilert Sundts hus. Teateroppsetningen vil være eksperimentell og ta i bruk arkitektur og landskapsarkitekturen i oppsetning. Teateroppsetningen vil bruke tilskuere som statister. SVFF står for bardrift. Målgruppe, budskap og medier? Eksempel 1 – Studentteateret og SVFF 14 Studentliv - Kurs i Markedsføring og pressearbeid- Modul 2

15 BokCaféen ved Studentersamfundet ønsker å starte en 50-tallsaften hver tirsdag. Dette skal være en temaaften hvor musikk, interiør og klesstil skal være inspirert av 50- tallet i amerikansk populærkultur. BokCaféen har et veldig beskjedent markedsføringsbudsjett. Arrangementet er alkoholfritt Målgruppe, budskap og medier? Eksempel 2 - BokCaféen 15 Studentliv - Kurs i Markedsføring og pressearbeid- Modul 2

16 Deltakere fra samme forening går sammen for denne oppgaven Velg en aktivitet eller situasjon fra deres forening som skal markedsføres Lag en markedsføringsplan: Velg målgruppe Lag budskap Plukk ut tre markedsføringskanaler dere ønsker å bruke 10 minutter Oppgave – Din forening 16 Studentliv - Kurs i Markedsføring og pressearbeid- Modul 2


Laste ned ppt "Markedsføring og pressearbeid Modul 2 Markedsføringsplan 1 Studentliv - Kurs i Markedsføring og pressearbeid- Modul 2."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google