Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertÅshild Holen Endret for 9 år siden
1
Lise Iversen Kulbrandstad, Høgskolen i Hedmark, foredrag Midtveiskonferanse 14.9.2006 Felles læreplan i norsk og aksjonsforskning Lise Iversen Kulbrandstad Høgskolen i Hedmark Midtveiskonferanse, 14.9.2006
2
Lise Iversen Kulbrandstad, Høgskolen i Hedmark, foredrag Midtveiskonferanse 14.9.2006 Norskopplæring Elevar som har rett til særskild norskopplæring etter opplæringslova § 2-8 skal få opplæring etter ei tilpassing til læreplan i norsk eller opplæring etter Læreplan i norsk som andrespråk. Forskrift til opplæringsloven, endret 1.mai 2005
3
Lise Iversen Kulbrandstad, Høgskolen i Hedmark, foredrag Midtveiskonferanse 14.9.2006 Aksjonsforskningen skal belyse Organiseringsformer Arbeidsmåter … I NORSKOPPLÆRINGEN
4
Å kunne lese i norsk er en grunnleggende ferdighet som norskfaget tar et særskilt ansvar for gjennom den første leseopp- læringen og den videre opplær- ingen som fore- går gjennom hele det 13- årige løpet.
5
Lise Iversen Kulbrandstad, Høgskolen i Hedmark, foredrag Midtveiskonferanse 14.9.2006 Lese…en fellesnevner i prosjektet Et utgangspunkt for Oslo kommunes prosjekt Svake leseresultater Norsk Det sentrale leseopplæringsfaget Aksjonsforskningen Fire delprosjekt med fokus på organisering og arbeidsmåter som direkte eller indirekte fremmer lesekompetanse
6
Lise Iversen Kulbrandstad, Høgskolen i Hedmark, foredrag Midtveiskonferanse 14.9.2006 Klasseromskulturer for språklæring BYGGE MILJØ FOR Lesing som språklig praksis Lytte, snakke, lese, skrive i samhandling Lesing som funksjonell og kulturell praksis Lese for å lære. Lese for identitetsutvikling og danning i et flerkulturelt samfunn
7
Lise Iversen Kulbrandstad, Høgskolen i Hedmark, foredrag Midtveiskonferanse 14.9.2006 2. klasse LEK MED ISBJØRNSPRÅK Språklig bevissthet som grunnlag for lesing HVA MED ”BJØRNENE”? Om arbeid med grunnleggende ferdigheter i nivådelte grupper
8
Lise Iversen Kulbrandstad, Høgskolen i Hedmark, foredrag Midtveiskonferanse 14.9.2006 4.-7. klasse BRUK AV EVENTYR FOR Å ØKE LESELYST OG LESEFERDIGHETER AVISER PÅ BASE 4. BEVISSTHET OM SPRÅK OG SJANGER
9
Lise Iversen Kulbrandstad, Høgskolen i Hedmark, foredrag Midtveiskonferanse 14.9.2006 Vår aksjonsforskningstilnærming – fire prinsipper Dobbelt formål (prinsipp 1) Bidra til å utvikle praksis (skape innovasjoner) Bidra til å utvikle ny kunnskap om praksis Bygger på samarbeid (prinsipp 2) Skole – Høgskole
10
Lise Iversen Kulbrandstad, Høgskolen i Hedmark, foredrag Midtveiskonferanse 14.9.2006 Faseinndeling i de enkelte prosjektene bidrar til rolle-avklaring ForskerLærer ForberedelsesfaseXX PraksisfaseX RefleksjonsfaseXX RapportskrivingX Rapportering - Erfaringsdeling XX
11
Lise Iversen Kulbrandstad, Høgskolen i Hedmark, foredrag Midtveiskonferanse 14.9.2006 Aksjonsforskningstilnærming fortsatt… Koblet til nettverk og kompetanseutvikling (prinsipp 3) Bidra til å gjøre læreres erfaringer synlige (prinsipp 4)
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.