Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertChristopher Berg Endret for 9 år siden
2
Ideen Å samle bedrifter, sykehus, kompetanse-, forsknings- og utdanningsinstitusjoner på Ullern for å skape en av de sterkeste næringsklynger innenfor bioteknologi i Europa. Næringsklyngen vil representere en unik kunnskapsallianse mellom forskningsinstitusjoner, sykehus, videregående skole og næringslivet. Skape autentiske læringsarenaer mellom skole, forskning og næringsliv
6
6 Oslo Cancer Cluster
8
Mål og visjoner for samarbeidet Å bli Norges ledende læringsmiljø innen realfag, bioteknologi og helsefag gjennom en partnerskapsavtale mellom Oslo kommune/Ullern vgs, Radiumhospitalet, OCC og Universitet i Oslo Å bli det mest attraktive, forskningsbaserte industricluster i Europa innenfor innovativ cancerdiagnostikk og behandling.
11
Skolefaglig avtale Samarbeidsavtalen omfatter blant annet: Forskere vil undervise elevene i realfag og realfagselevene får også praksisopplæring i biotekbedriftene som holder til i bygget Innovasjonsparken og nærheten til sykehuset gir helsefagelever og elektrofagelever praksisplasser allerede det første skoleåret Innovasjonsparken vil være lærebedrift for lærlinger innen helse- og elektrofag Skolens realfagslærere er sikret systematisk etterutdanning årlig Elever som utmerker seg i realfag får stipender Elever som tar medier og kommunikasjon eller økonomiske fag får utplasseringsplasser Det skal etableres et internasjonalt realfagssamarbeid med USA Legemiddelfirmaet vil bidra med sin kompetanse inn mot økonomifag og entreprenørskap Elevene skal som del av opplæringen etablere ungdomsbedrifter og får mentorer fra legemiddelfirmaene.
12
Arkitektur og integrasjon
16
Vi er i gang: Gener i media Begrepet gen er mye brukt i media Målet er at elevene, gjennom å lese ulike typer biologiske tekster, skal reflektere over bruken av begrepet og bli bevisst ulike forståelsesrammer begrepet brukes i. 6 timers undervisningsopplegg Elevene leser artikler om samme nyhetssak, men fra ulike medier, og benytter seg av Framingmodellen til Rebecca Carver som verktøy
17
KOMPETANSEMÅL FRA BIOLOGI 2 Fra den generelle delen av læreplanen: kunne lese i biologi inneber å trekkje ut, tolke og reflektere over informasjonen som finst i biologifaglege tekstar, brosjyrar, aviser og bøker og på Internett. Det omfattar å forstå oppskrifter, tabellar, diagram og symbol. Å setje seg inn i nye område av faget ved å forstå stadig meir krevjande biologisk litteratur er ein del av kompetansen Kompetansemål Finne fram til ny kunnskap i biologi frå ulike medium og vurdere informasjon og påstandar i media på eit fagleg grunnlag
18
EKSEMPEL FRA CARVERS FRAMINGMODELL
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.