Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
God kommunikasjon på nettet
av Øystein L. Pedersen Høgskulen i Volda
2
Hensikt Få oppmerksomhet om det du skriver Nå frem med budskapet
Målsetning Viktig at leseren føler seg klokere etter å lest det du har skrevet - ikke dummere!
3
Nå frem med budskapet Hvem snakker du til? (målgrupper)
Språk: ord og setninger Forventet kunnskap Hva er målgruppen opptatt av? ”Dette er nyttig for deg i din situasjon”
4
Brødteksten det nye oppsiktvekkende konkrete Start med
fortell leseren hvorfor hun skal lese dette, hvorfor er dette viktig? - gjør leseren nysgjerrig!
5
Gi leseren informasjon!
Hva? Hvem? Hvor? Når? Hvordan? Hvorfor? Hva slags konsekvenser?
6
Få oppmerksomhet! Overskrift Bilde Ingress Kort Fengende
Forteller hva saken handler om Bilde Vekke oppmerksomhet Forteller noe Ingress To-tre setninger Utdype overskriften
7
Formidlingstrekanten
Overskrift: kortversjon av ingressen Ingress: Hva handler saken om Det viktigste først! Mellomtitler Eks: Linker til mer info
8
Språk og stil Direkte og indirekte tale Poenget først i setningen
Unngå ”man”, ”vi” og ”dette” Kutt ut unødige ord og fremmedord Beskriv mennesker som handler (aktivt språk) Les høyt det du har skrevet (for noen i den valgte målgruppen)
9
Aktivt språk Flere brudd på FNs våpenresolusjon ble funnet av våpeninspektørene Våpeninspektørene fant brudd på FNs våpenresolusjon (Calvert 2004:45) Kari foretar innhøsting av epler Kari høster (inn) epler (Vinje 1990:98)
10
Bruk presens Akademius forteller at det brukes mye nynorsk på Sunnmøre
- Det brukes mye nynorsk på Sunnmøre, forteller Akademius Akademius hevder at nynorsk er populært blant østlendinger sier/hevder/mener/forteller/utbryter/påstår/oppgir/uttaler/uttrykker/røper (bruk synonymordboka!)
11
Språk og stil på nett Dialogisk kommunikasjon – tydelig avsender
Umiddelbar og muntlig språk Marker nøkkelord En idé/tanke pr. avsnitt Konkret og informativt språk Vis troverdighet Mindre plass for følelser og personlige vinklinger på nettet Bruk (passe lange) punktlister
12
Eksempel på punktliste
(Calvert 2004:23) Stadige forandringer i samfunnet og stadig mer vektlegging på effektivitet og på personale som den viktigste ressursen vår har gjort at vi ser nødvendigheten i et eget opplæringsprogram for kjøpmenn.
13
Eksempel på punktliste
Vi har et eget opplæringsprogram for våre kjøpmenn, fordi: samfunnet forandrer seg stadig det legges mer vekt på effektivitet enn før personalet er vår viktigste ressurs
14
Eksempel på punktliste
Vi har et eget opplæringsprogram for våre kjøpmenn, fordi: det legges mer vekt på effektivitet enn før personalet er vår viktigste ressurs
15
Punktlister i intervju
Punktlister: ”Akademius trekker frem de fem viktigste faktorene som beskriver en slik trang til å bruke nynorsk: Egen identitet Nærhet til dialekten Motkultur …”
16
Forkortelser på nett Høgskulen i Volda (HVO)
Omskriv: ”høgskulen” / ”høyskolen” Miljøverndepartementet (MD) Omskriv: ”departementet” Dagens Næringsliv (DN) Omskriv: ”avisen”
17
”Christines ti bud for innhold på nettet”
Sett deg i brukerens sted Fremhev nøkkelord Punktlister Forstålige lenker til nyttig informasjon Skriv kort Skriv korrekt Skriv personlig Bruk enkle ord Kvalitetssikre innholdet Oppdatere innholdet (Calvert 2003:16)
18
Formidlingstrekanten
Overskrift: kortversjon av ingressen Ingress: Hva handler saken om Det viktigste først! Mellomtitler Eks: Linker til mer info
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.