Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Sikkerhetsarbeidet i HP seksjonen Paraglider og hanggliderulykker.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Sikkerhetsarbeidet i HP seksjonen Paraglider og hanggliderulykker."— Utskrift av presentasjonen:

1 Sikkerhetsarbeidet i HP seksjonen Paraglider og hanggliderulykker

2

3

4 Hva er en Para/Hangglider? PG veier fra 4 kg komplett. Ingen ramme, kun fylt med luft. Kan klappe sammen i turbulens og termikk Går i spinn og stupspiral noen en HG ikke gjør. (Vanligvis ikke noe problem.) HG har fast ramme inni seil av aluminium eller karbon startsteder i Norge og 1750 piloter.

5 Status

6 Hendelser sammenliknet med andre land I en del land (Frankrike, Tsjekkia) er det frivillig om man skal ha medlemskap, forsikring og opplæring. I land som Tyskland er det strengt regulert i forhold til for eksempel Norge. Norge har en ulykkes frekvens som kan sammenliknes med Tyskland som har ganger så mange piloter og mye bedre enn Frankrike og Tsjekkia)

7 Tiltak Info i alle Fri Flukt om sikkerhet. Ulykker analyseres! Tilbakemeldinger til pilotene og klubbene på hendelserapporter Mail til alle piloter i juni, noe som gav utslag på statistikken. Stor kampanje i 2009: ”Er du i tvil, er det ikke tvil.” Seksjonen avholdt og avholder mange sikkerhetsseminarer rundt i Norge. Innførte pålagte sikkerhetsseminarer i alle klubber årlig i 2010 med materiell fra seksjon.

8 Tiltak som gjøres: På Instruktørkurs tar temaet Holdninger en hel dag. På Instruktørseminar en halv. Faglig ledergruppe analyserer alle hendelser i vårt septembermøte og iverksetter tiltak. Møte med LT med revisjon av sikkerhetssystemet i oktober. Forslag?


Laste ned ppt "Sikkerhetsarbeidet i HP seksjonen Paraglider og hanggliderulykker."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google