Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Etter forarbeidet og dagen i dag er målet at dere skal kunne: 1.følge en tredimensjonal byggetegning og ved hjelp av denne bygge en robot 1.programmere.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Etter forarbeidet og dagen i dag er målet at dere skal kunne: 1.følge en tredimensjonal byggetegning og ved hjelp av denne bygge en robot 1.programmere."— Utskrift av presentasjonen:

1

2 Etter forarbeidet og dagen i dag er målet at dere skal kunne: 1.følge en tredimensjonal byggetegning og ved hjelp av denne bygge en robot 1.programmere roboten til å gjøre på forhånd bestemte oppgaver, for eksempel stoppe når den treffer kanten på robotbanen 2.måle og regne ut hvor langt roboten vil kjøre med f.eks. tre rotasjoner (hjulene går tre ganger rundt) 3.forklare om omkretsen på hjulene har betydning for hvor langt roboten vil kjøre 4.gi eksempler på flere måter vi kan bruke for å beregne omkretsen på et hjul 1.beskrive hvilke sensorer roboten har og i korte trekk kunne forklare hvordan disse virker

3 Hva er en robot? Hva gjør en robot? Hvordan ser de ut? Hva skal til for at vi kan kalle noe en robot? Oppgave: - Tegn en robot slik du tror den ser ut, ut fra det du vet fra før. Hva gjør en robot? Hvordan ser de ut? Hva skal til for at vi kan kalle noe en robot?

4 En robot kan motta data ved hjelp av sensorer. En robot har en hjerne for behandling av data. En robot kan sende ut data i form av bevegelse, lys, lyd eller lignende. Definisjon på en robot

5 Eksempler på roboter Røykvarsler Trafikklys Automatisk døråpner

6 Vis filmen: – Connect-Saw.wmv Den ligger i filarkivet til modulen. Tips! Dersom du lagrer filmen lokalt på maskinen som skal brukes til presentasjonen kan du laste den inn i powerpointen. Nils Kr. Rossing

7 NXT med sensorer og motorer Ultralydsensor Lyssensor Lydsensor Trykksensor Motor

8

9 NXT`en er hjernen til MINDSTORMS roboten. Den er en intelligent computer-kontrollert LEGO kloss som gjør MINDSTORMS roboten “levende” og kan utføre forskjellige handlinger. Orange knapp: Slå på/ Enter/ Kjør. Lyse grå knapper: For å velge venstre eller høyre i menyen. Mørk grå knapp: Tøm/ Gå tilbake/ Slå av.. NXT` en Robotens hjerne

10 NXT` en Robotens hjerne Hovedenheten har: tre motorporter: Port A, B og C. fire sensorporter nummerert fra 1-4. USB-kontakt slik at du kan koble til PC´en Høyttaler slik at du kan legge til lyder i programmet og høre disse når programmet kjører.

11 Gir roboten din muligheten til å bevege seg. Innebygd rotasjonssensor gir presis og nøyaktig kontroll. Motor med rotasjonssensor

12 Trykksensor Lar roboten føle omgivelsene rundt seg og kan også brukes som startknapp for programmene dine.

13 Gir roboten “fargesyn”. Den kan skille mellom lyse og mørke farger og kan programmeres til å f.eks. følge en svart stripe på gulvet, ta med seg kun den røde ballen og kjøre kun når det er lys. Lyssensor

14 Gir roboten øyne og muligheten til å “se” objekter på avstand. Den kan brukes til f.eks. å unngå objekter, navigere seg ned en bane med vegger eller oppdage om et objekt beveger seg. Ultrasonisk sensor

15 Gir roboten din ører. Den måler lyd i antall desibel og kan brukes til å få roboten til å utføre oppgaver på lydsignal. Lar roboten føle omgivelsene rundt seg og kan også brukes som startknapp for programmene dine. Lydsensor

16 Mindstorms NXT programmet LEGO® MINDSTORMS® NXT programmet lar deg programmere NXT roboten og laste programmet over til NXT hjernen via USB. I programmet er det byggeinstruksjoner og programmerings veiledninger.

17 En hypotese betyr en påstand. F.eks. Roboten svinger dersom bare ett hjul beveger seg.


Laste ned ppt "Etter forarbeidet og dagen i dag er målet at dere skal kunne: 1.følge en tredimensjonal byggetegning og ved hjelp av denne bygge en robot 1.programmere."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google