Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Tekstreklameutvalget Norsk Redaktørforening Utvalgsmøte nr. 2 11.1.2012 Oppdatert versjon 10.1. med flere eksempler.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Tekstreklameutvalget Norsk Redaktørforening Utvalgsmøte nr. 2 11.1.2012 Oppdatert versjon 10.1. med flere eksempler."— Utskrift av presentasjonen:

1 Tekstreklameutvalget Norsk Redaktørforening Utvalgsmøte nr Oppdatert versjon med flere eksempler

2 Program for møtet Status for arbeidet TEMA: Nye former for tekstreklame i praksis Kategorier Eksempler Deres forhold til Tekstreklameplakaten Arbeidsplan videre

3 STATUS: Arbeidsform og møter Møte 1: tirsdag 25. oktober 2011 – om mandat og arbeidsform – hvordan skaffe det vi trenger til arbeidet Møte 2: onsdag 11. januar 2012 kl – om våre data: beskrive problemstillingene – velge eksempler som drøftes Møte 3: onsdag 29. februar 2012 kl – om våre forslag: hva vi mener er de viktigste utfordringene, og relevante løsninger på disse Møte 4?: – hvis vi trenger mer arbeidstid sammen Deadline: 1. april 2012 leveres ferdig rapport til NR-styret Tekst til rapport skrives fortløpende. Vi må sette tidspunkt og form for å drøfte disse tekstene i utvalget.

4 REMINDER: Mandatet NR-styret setter ned en arbeidsgruppe som skal se på nye utfordringer på tekstreklame-området: Arbeidsgruppen skal kartlegge forekomst og omfang av nye former for tekstreklame og nye gråsoner i området mellom redaksjonelt innhold og reklame, særlig i nye formater og plattformer. Gruppen skal på bakgrunn av den registrerte utvikling vurdere behovet for eventuelle endringer i Norsk Presseforbunds tekstreklameplakat.

5 Temaer for regler om tekstreklame Tekstreklameplakaten (TRP): 1.Produktomtaler 2.Temabilag/-sider 3.Produktnavn på arr. 4.Konkurranser/premier 5.Skille reklame/red.stoff 6.PR-stoff 7.Sponsing (ikke innflytelse + opplyse) 8.Red. betale selv 9.Red. medarb. ikke få ytelser fra andre 10.Frilansere/produsenter 11.Red. dekning av egne aktiviteter 12.Skille red. og markedsaktiviteter (”mediapartner”) Vær Varsom-plakaten (VVP): 2.1: Redaktørens ansvar 2.2: Verne integritet 2.3: Interessekonflikter og dobbeltroller 2.4: Ikke utnytte stilling 2.6: Klart skille red./reklame 2.7: Ikke motytelser for reklame 2.8: Ikke la sponsing påvirke 2.9: Red.medarb. skal bare ta oppdrag fra red. ledelse Disse temaene viser hvordan ”tekstreklame” er et komplekst og omfangsrikt område

6 KATEGORIER: Nye former for tekstreklame Kategorier vi har hatt på blokka til nå: 1.Hva andre/nye aktører gjør (Google/FB…) 2.Bloggere: Påvirkes vi av disse? 3.Annonseplassering i nettaviser mht. relevans 4.Kjøpeknapper 5.Webshop 6.Lenker – er det noen som selger lenker? 7.Tekstlike annonser 8.Reportasjer/bilder med bistand fra butikker (som også annonserer) 9.Konsernstyrte produkter, lokale redaktørers styring 10.Partnerskap, mediehuset deltar i kommersielt samarbeid 11.PR-byråene, med enda mer profesjonelle pakker 12.Sponsing: Navn på arr. + for å få positiv omtale + produktplassering Hoved- utfordringer 1: Redusere antallet: slå sammen eller velge tøffere 2: Sortere bort det som ikke er nye fenomener Hoved- utfordringer 1: Redusere antallet: slå sammen eller velge tøffere 2: Sortere bort det som ikke er nye fenomener

7 1: Hva andre/nye aktører gjør - I Eksempel Facebook: FB har skaffet seg en konkurransefordel når de vil ha våre leseres tid og oppmerksomhet. FBs forretningsidé for annonser er å koble reklame og innhold. Fordi deres innhold ikke er journalistikk, men brukerskapt innhold, kan de gjøre dette uten at dette stemples som tekstreklame. Se E-BOK ”Facebook som markedsføringskanal”: – FB-annonsøren får tilgang til info om sine ”venner” – Hvis leseren ”liker” annonsen, vises den til venner – Argumenterer for at FB treffer bedre enn Google – Tilgang til ulike markedsføringsverktøy, gratis – Kan løfte oppdateringer med FB Sponsored Stories Boken er på: nored.no/Tekstreklameutvalget-2011 Brukernavn: ditt første fornavn. Passord: tekst2011

8 1: Hva andre/nye aktører gjør - II Ipad-magasinet Katachi:

9 1: Hva andre/nye aktører gjør - III Reklameaviser: Reklame som kler seg ut som journalistikk. Eksempler: ”Kalstad-avisa”

10 2: Bloggere: Påvirkes vi av disse? Se: Sitat: ”Min absolutte favoritt fra Lynnderella Bride Of Franken over American Apparel Mount Royal. Det ble dempet, rolig men samtidig glitrende.”

11 2: Bloggere: Påvirkes vi av disse? Aller: Sjefredaktør i ungdomsbladet Mag er plukket ut av Hennes & Mauritz til å blogge for dem og vise deres outfit - noe hun også gjør på sin personlige blogg, men som samtidig leses av alle Mag-leserne og som blir frontet i bladet. Dette blir stadig vanligere blant unge jenter, også de som er redaksjonelt tilknyttet.

12 3: Annonse- plassering automatisert i nettaviser Eksempel fra TV2.no

13 3: Annonse-plassering av Google, plass solgt til høystbydende Det er vel ikke verre enn å beskrive det Adsense gjør: Advertisments are served for those keywords (som Google har funnet I saken) based on the AdWords bidding system (altså høystbydene har kjøpt seg plass i en sak)

14 4: Kjøpeknapper

15 5: Webshop Eksempler fra Aftonbladet.se

16

17 6: Lenker til salgs Selger noen i Norge lenker? Eksempler? (Få frem eksempler før møtet 11.1.?) Fra TRP pkt 5: ”Pekere og andre former for koplinger fra redaksjonelle områder til kommersielt materiale og annen ikke- redaksjonell informasjon skal være redaksjonelt begrunnet og tydelig merket.”

18 6: Lenker til salgs? Politisk nyhet om KrF: Nederst er det lenker til saker om KrF i andre Schibsted-aviser. Disse lenkene er betalt. Opplyse til leserne? Lenker i teksten, som går til Schibsted-aviser, blir også betalt. Lenker til andre aviser blir ikke betalt. Dilemma: Kan vi komme dit at eksempelvis VG henviser til andre med utgangspunkt i kroner fremfor journalistisk relevans? Hva gjør det i så fall med troverdigheten overfor leserne? Undergraver vi troverdighet hvis leserne merker at vi henviser til ikke-relevante søk? …mens relevante lenker utelates. Andre konsern?

19 7: Tekstlike annonser Spørsmål: Temaet er høyst aktuelt, men er det nytt? Er det godt fanget opp i gjeldende reguleringer.

20 7: Tekstlike annonser

21 7: Tekstlike annonser

22 8: Reportasjer med butikkbistand Eksempel: Tara, nr 16 – 2011:

23 8: Reportasjer med butikkbistand Eksempel: Tara, nr 1 – 2011:

24 8: Reportasjer med butikkbistand Eksempel: Tara, nr 1 – 2011:

25 9: Konsernstyrte produkter Eksempel fra dummy under planlegging: Eksempel fra TB.no :

26 9: Konsernstyrte produkter … Eksempel fra TB.no :

27 9: Konsernstyrte produkter Eksempel: reise.tb.no - I Er dette tekst eller reklame?

28 Er dette tekst eller reklame? Eksempel: reise.tb.no - II

29 Eksempel: reise.tb.no - III

30 9: Konsern- styrte produkter Tilsvarende reise- eksempel fra Varden.no Lenke

31 9: Konsern- styrte produkter ENDA ET eksempel fra Varden.no Lenke

32 10: Mediehuset i kommersielt partnerskap Eksempel: Kommersielt temabilag i DN DN var medarrangør av golftunering. Bilag om dette la seg opp til D2s presentasjon, men sa det var en glipp.

33 11: Profesjonelle ”PR-pakker” (Her etterlyses godt eksempel) Kanskje dette temaet er så omfattende og separat at det er bedre egnet for et eget stykke arbeid, og at dette utvalget avgrenser seg fra det?

34 12: Sponsing: Navn + positiv omtale Navn, eksempler: Tippeligaen Telenor Arena Komplett Arena Viken Fibernett Cup Sponsing av ideelle formål for å få omtale: Eksempel: Norsk Tipping har sponset 100 lokale stipender som er blitt delt ut lokalt gjennom Norsk Kulturskoleråd

35 12: Sponsing: Produktplassering Sponsing med plassering av produkter, eller sponsing for å få laget bestemte programmer. Eksempel: Debatten om NRK og ”Lilyhammer”, gjelder også andre NRK-programmer, som Grand Prix, sport m.m. – Web-TV som blomstrer opp, praksis her, eksempel: VGTVs ”SMS Rulett”, – i samarbeid med Chess, som har reklame, får omtale, og gir premien i programmet.

36 Oppsummering om eksemplene AVGRENSE: Velge hvilke diskusjoner vi vil ha, det betyr: – Velge eksempler som er nye og mest vesentlige MANDATET: Styre diskusjonene ift. mandatet: – Ser vi nye former for tekstreklame? – Ser vi nye gråsoner? – Er det behov for endringer i TRP?

37 Oppgaver til neste møte: Notater fra møtet distribueres: JENS Det skrives videre på rapport ut fra eksempler og diskusjoner: JENS Spisse problemstillingene til neste møte: Hva er problemene, hva er diskusjonene/forslagene? TRINE m.fl. Gjøre felles stoff tilgjengelig: ARNE Lese litteraturen: Det er lov å være selektiv, alle behøver ikke lese alt: ALLE Sverige: Mer bakgrunnsinformasjon, særlig fordi Tidningsutgivarna (www.tu.se) har mye om textreklam: TRINEwww.tu.se


Laste ned ppt "Tekstreklameutvalget Norsk Redaktørforening Utvalgsmøte nr. 2 11.1.2012 Oppdatert versjon 10.1. med flere eksempler."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google