Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertIngvild Kleppe Endret for 9 år siden
1
Kjønnstest av Trønder-Avisa 2 år etter…
2
Trønder-Avisa sine mål 1. Begge kjønn skal i spaltene være representert med minst 40 % 2. Det skal være kvinnelige spaltister to ganger i uka
3
Forsidebilder: målet er nesten nådd…
4
…hvis en ser bort fra…
5
Mangfoldige roller
6
Økonomi og næringsliv bilder: målet er nådd kilder: målet er ikke nådd
7
Sporten 2002: 4% om kvinner 2004: 22% om kvinner
8
Hvem har skylda ?
9
Kultur: målet er nådd Kilder Bilder
10
…ikke bare kulturutøvere
11
Politikk: målet er nådd Kilder Bilder
12
Side 2-3: målet er ikke nådd Ingen kvinner skrev hovedkommentaren 25% kvinnelige skribenter
13
Hvem skriver om hva ?
14
Hvem skriver om kvinner ?
15
Konklusjon Målet er nådd når det gjelder bilder Men… Trenger flere kvinnelige kilder Trenger flere kvinnelige kommentatorer Fortsatt en tradisjonell kjønnsfordeling på saker
16
RESULTATET Vi fikk likestillingsprisen (ekstern aksept/ markedsføring av viktige verdier) 17 jenter meldte seg på ”Kvinners Arena-konferansen” (intern mobilisering) Mye positiv oppmerksomhet i bransjen Vi har vedtatt egen likestillingsplan med to likestillingsombud og ambisiøse mål for organisasjonen og produktet Vi er blitt et bedre og mer komplett produkt Av 73.000 lesere er 52 % nå kvinner – for tre år siden var det 47 %
17
Kommersiell betydning Kvinner er viktigste målgruppe for annonsører Unge jenter tar med seg et positivt bilde av avisa når de reiser ut (kjøper avisa) Kvinner tør å stå fram i avisa – med egne kronikker og egne meninger (bedre produkt) Et bedre arbeidsmiljø med bedre kjønnsbalanse (arbeidsglede gir økonomisk gevinst) Jobber mer med målgrupper i opplagsarbeidet Mer fokus i redaksjonelt arbeid
18
Hva kan andre lære? Setter i gang viktige interne prosesser Lett å få oppmerksomhet i mange bransjer for å ta jenter på alvor Du må gå til radikale tiltak for å lykkes (første kvinnelige redaktør, 3 journalister)
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.