Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kjønnstest av Trønder-Avisa 2 år etter…. Trønder-Avisa sine mål 1. Begge kjønn skal i spaltene være representert med minst 40 % 2. Det skal være kvinnelige.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kjønnstest av Trønder-Avisa 2 år etter…. Trønder-Avisa sine mål 1. Begge kjønn skal i spaltene være representert med minst 40 % 2. Det skal være kvinnelige."— Utskrift av presentasjonen:

1 Kjønnstest av Trønder-Avisa 2 år etter…

2 Trønder-Avisa sine mål 1. Begge kjønn skal i spaltene være representert med minst 40 % 2. Det skal være kvinnelige spaltister to ganger i uka

3 Forsidebilder: målet er nesten nådd…

4 …hvis en ser bort fra…

5 Mangfoldige roller

6 Økonomi og næringsliv bilder: målet er nådd kilder: målet er ikke nådd

7 Sporten 2002: 4% om kvinner 2004: 22% om kvinner

8 Hvem har skylda ?

9 Kultur: målet er nådd Kilder Bilder

10 …ikke bare kulturutøvere

11 Politikk: målet er nådd Kilder Bilder

12 Side 2-3: målet er ikke nådd Ingen kvinner skrev hovedkommentaren 25% kvinnelige skribenter

13 Hvem skriver om hva ?

14 Hvem skriver om kvinner ?

15 Konklusjon Målet er nådd når det gjelder bilder Men… Trenger flere kvinnelige kilder Trenger flere kvinnelige kommentatorer Fortsatt en tradisjonell kjønnsfordeling på saker

16 RESULTATET Vi fikk likestillingsprisen (ekstern aksept/ markedsføring av viktige verdier) 17 jenter meldte seg på ”Kvinners Arena-konferansen” (intern mobilisering) Mye positiv oppmerksomhet i bransjen Vi har vedtatt egen likestillingsplan med to likestillingsombud og ambisiøse mål for organisasjonen og produktet Vi er blitt et bedre og mer komplett produkt Av 73.000 lesere er 52 % nå kvinner – for tre år siden var det 47 %

17 Kommersiell betydning Kvinner er viktigste målgruppe for annonsører Unge jenter tar med seg et positivt bilde av avisa når de reiser ut (kjøper avisa) Kvinner tør å stå fram i avisa – med egne kronikker og egne meninger (bedre produkt) Et bedre arbeidsmiljø med bedre kjønnsbalanse (arbeidsglede gir økonomisk gevinst) Jobber mer med målgrupper i opplagsarbeidet Mer fokus i redaksjonelt arbeid

18 Hva kan andre lære? Setter i gang viktige interne prosesser Lett å få oppmerksomhet i mange bransjer for å ta jenter på alvor Du må gå til radikale tiltak for å lykkes (første kvinnelige redaktør, 3 journalister)


Laste ned ppt "Kjønnstest av Trønder-Avisa 2 år etter…. Trønder-Avisa sine mål 1. Begge kjønn skal i spaltene være representert med minst 40 % 2. Det skal være kvinnelige."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google