Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Utvikling i perioden 2000 -2010 en analyse av data fra Forbruker & Media Avistyper og målgrupper Konkurrentanalyse for et utvalg aviser Sammenligning daglig.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Utvikling i perioden 2000 -2010 en analyse av data fra Forbruker & Media Avistyper og målgrupper Konkurrentanalyse for et utvalg aviser Sammenligning daglig."— Utskrift av presentasjonen:

1 Utvikling i perioden 2000 -2010 en analyse av data fra Forbruker & Media Avistyper og målgrupper Konkurrentanalyse for et utvalg aviser Sammenligning daglig dekning mediegrupper Robert Ruud 22.februar 2010

2 Innledning Denne rapporten inneholder følgende: 1.Utvikling for Avistyper 2000-2009 2.Konkurrentanalyser for nr.1& nr.2 aviser: a)BT & BA b)Nordlys & Tromsø c)Stavanger Aftenblad & Rogalands Avis d)Varden & Telemarksavisa e)Aftenposten & Budstikka 3.Sammenligninger med daglig dekning (fra F&M) for andre mediekanaler i perioden Arbeidet er gjort av Robert Ruud Analysetjenester med data fra Forbruker & Media (F&M) undersøkelsen

3 Utvikling for avistyper 2000-2009 Det er benyttet 20 rapporteringer av F&M TLF i denne presentasjonen, fra rapportering ’00/1 til ’09/2. Typologiseringen av aviser er hentet fra dokumentet: ”Ny typologisering av avisene” (Helge Holbæk-Hanssen, 2004) Avisene som er med oppfyller følgende krav: 1.Avisen er målt i F&M 2.Avisen har vært med i målingen fra 2000-2010. Avisene som er med i hver avisgruppe er angitt bakerst i dette dokumentet

4 F&M TLF basene er benyttet i denne sammenligningen.

5

6

7

8

9

10

11

12 Konkurrentanalyser for utvalgte aviser Tabellene viser utviklingen i perioden 2000 – 2009 for: –Dekning for hver av avisene –Fellesdekning –Dobbeltdekning –Enedekning for hver av avisene

13 F&M RapporteringDekning BTDekning BAFelles/ Brutto Dobbelt- dekning Enedekning BT Enedekning BA 00_1 263 173 118 975 298 605 84 000 180 000 35 000 00_2 264 920 114 988 298 348 82 000 183 000 33 000 01_1 252 320 117 038 292 581 77 000 176 000 40 000 01_2 257 721 121 452 298 815 80 000 177 000 41 000 02_1 252 168 121 791 293 506 80 000 172 000 41 000 02_2 240 805 123 385 286 828 77 000 163 000 46 000 03_1 242 188 118 533 287 237 73 000 169 000 45 000 03_2 248 985 121 668 293 840 77 000 172 000 45 000 04_1 250 595 120 708 294 781 77 000 174 000 44 000 04_2 251 836 123 024 295 956 79 000 173 000 44 000 05_1 251 969 123 565 298 068 77 000 175 000 46 000 05_2 254 432 122 124 299 326 77 000 177 000 45 000 06_1 251 362 119 682 296 643 74 000 177 000 45 000 06_2 249 457 113 799 294 437 69 000 181 000 45 000 07_1 247 303 107 922 289 139 66 000 181 000 42 000 07_2 251 484 110 756 290 952 71 000 180 000 39 000 08_1 251 830 109 787 289 250 72 000 179 000 37 000 08_2 251 654 107 966 290 178 69 000 182 000 39 000 09_1 249 881 100 649 286 666 64 000 186 000 37 000 09_2 248 270 100 814 284 775 64 000 184 000 37 000 Dobbeltdekningen mellom BT og BA har blitt signifikant lavere fra år 2000 til 2009 (Vel 2000 intervjuer per år i området, dobbeltdekningen faller fra 31,7 til 25,9 prosent.) Bergens Tidende & Bergensavisen

14 Dekning Nordlys Dekning TromsøFelles/ Brutto Dobbelt- dekning Enedekning Nordlys Enedekning Tromsø 00_1 97 847 39 198 103 908 33 000 65 000 6 000 00_2 93 034 40 612 101 766 32 000 61 000 9 000 01_1 91 654 41 978 101 638 32 000 60 000 10 000 01_2 92 729 38 659 100 948 30 000 62 000 8 000 02_1 89 451 38 603 98 620 29 000 60 000 9 000 02_2 89 710 36 220 98 111 28 000 62 000 8 000 03_1 87 299 36 273 96 181 27 000 60 000 9 000 03_2 90 300 40 391 99 548 31 000 59 000 9 000 04_1 92 135 39 055 101 086 30 000 62 000 9 000 04_2 89 898 42 046 99 969 32 000 58 000 10 000 05_1 92 930 43 489 103 519 33 000 60 000 11 000 05_2 93 564 39 483 102 831 30 000 63 000 9 000 06_1 92 673 39 576 100 757 31 000 61 000 8 000 06_2 93 521 42 319 102 483 33 000 60 000 9 000 07_1 97 008 44 191 105 355 36 000 61 000 8 000 07_2 96 473 43 831 104 684 36 000 61 000 8 000 08_1 92 991 41 387 102 424 32 000 61 000 9 000 08_2 93 441 39 719 102 201 31 000 62 000 9 000 09_1 93 380 39 463 101 279 32 000 62 000 8 000 09_2 94 897 42 067 104 101 33 000 62 000 9 000 Nordlys & Tromsø

15 Stavanger Aftenblad & Rogalands Avis Dekning Stavanger Aftenblad Dekning Rogalands AvisFelles/ BruttoDobbelt-dekning Enedekning Stavanger Aftenblad Enedekning Rogalands Avis 00_1 186 933 77 257 204 852 59 000 128 000 18 000 00_2 184 023 74 681 203 268 55 000 129 000 19 000 01_1 179 507 65 830 198 389 47 000 133 000 19 000 01_2 184 216 66 526 201 866 49 000 135 000 18 000 02_1 182 499 63 063 197 394 48 000 134 000 15 000 02_2 183 404 60 458 197 433 46 000 137 000 14 000 03_1 178 557 63 111 195 604 46 000 132 000 17 000 03_2 174 262 65 405 194 674 45 000 129 000 20 000 04_1 177 318 66 417 195 748 48 000 129 000 18 000 04_2 177 693 66 652 195 413 49 000 129 000 18 000 05_1 176 316 66 774 195 053 48 000 128 000 19 000 05_2 186 661 68 178 204 581 50 000 136 000 18 000 06_1 183 362 64 292 201 162 46 000 137 000 18 000 06_2 180 979 65 330 198 908 47 000 134 000 18 000 07_1 183 063 61 192 199 921 44 000 139 000 17 000 07_2 183 456 60 469 200 761 43 000 140 000 17 000 08_1 183 618 59 382 200 716 42 000 141 000 17 000 08_2 185 803 56 207 201 270 41 000 145 000 15 000 09_1 179 970 54 243 195 773 38 000 142 000 16 000 09_2 176 842 55 054 193 226 39 000 138 000 16 000 NED 10'NED 22'NED 10'NED 20'OPP 10'Stabil

16 Varden & Telemarksavisa Dekning Varden Dekning Telemarks-avisaFelles/ BruttoDobbelt-dekning Enedekning Varden Enedekning Telemarks-avisa 00_1 86 837 66 241 121 806 31 000 56 000 35 000 00_2 85 521 64 120 120 371 29 000 56 000 35 000 01_1 79 984 60 458 115 182 25 000 55 000 35 000 01_2 82 483 65 392 119 733 28 000 54 000 37 000 02_1 81 902 67 388 119 638 30 000 52 000 38 000 02_2 82 060 65 617 117 871 30 000 52 000 36 000 03_1 80 229 63 523 116 741 27 000 53 000 37 000 03_2 80 141 65 652 117 088 29 000 51 000 37 000 04_1 82 552 64 784 117 165 30 000 52 000 35 000 04_2 82 987 68 756 120 672 31 000 52 000 38 000 05_1 77 675 71 132 119 697 29 000 49 000 42 000 05_2 76 149 67 746 116 277 28 000 49 000 40 000 06_1 80 429 66 596 118 849 28 000 52 000 38 000 06_2 81 501 65 500 120 493 27 000 55 000 39 000 07_1 86 099 64 187 122 018 28 000 58 000 36 000 07_2 82 789 65 705 120 023 28 000 54 000 37 000 08_1 80 501 69 264 120 539 29 000 51 000 40 000 08_2 77 518 70 872 118 490 30 000 48 000 41 000 09_1 74 437 70 493 117 284 28 000 47 000 43 000 09_2 75 663 69 708 117 144 28 000 47 000 41 000

17 Aftenposten & Budstikka Dekning Aften- posten Dekning BudstikkaFelles/ BruttoDobbelt-dekning Enedekning Aften-posten Enedekning Budstikka 00_1 802 632 83 054 828 220 57 000 745 000 26 000 00_2 812 643 82 637 836 888 58 000 754 000 24 000 01_1 780 910 79 011 805 717 54 000 727 000 25 000 01_2 758 977 76 982 782 994 53 000 706 000 24 000 02_1 737 780 76 023 762 512 51 000 686 000 25 000 02_2 724 818 75 242 751 096 49 000 676 000 26 000 03_1 726 001 76 395 751 091 51 000 675 000 25 000 03_2 727 124 75 470 751 349 51 000 676 000 24 000 04_1 718 107 74 089 745 364 47 000 671 000 27 000 04_2 733 365 74 566 760 761 47 000 686 000 27 000 05_1 727 667 77 661 756 521 49 000 679 000 29 000 05_2 764 396 85 259 792 867 57 000 708 000 28 000 06_1 758 157 82 533 784 776 56 000 702 000 27 000 06_2 742 482 82 548 772 623 52 000 690 000 30 000 07_1 728 298 85 174 759 313 54 000 674 000 31 000 07_2 731 093 81 109 759 834 52 000 679 000 29 000 08_1 723 152 79 071 750 247 52 000 671 000 27 000 08_2 728 554 79 299 757 523 50 000 678 000 29 000 09_1 734 911 78 128 763 796 49 000 686 000 29 000 09_2 731 222 78 105 758 903 50 000 681 000 28 000

18 Utvikling for tilgjengelige mediekanaler Her er både avisgruppene, ukepressegruppene og TV- og Radiogrupper forsøkt presentert samlet. De mediene som inngår i de forskjellige gruppene begrenses av at mediene må ha blitt målt i F&M i alle årene som skal sammenlignes. For å kunne sammenligne alle mediegruppene er denne sammenligningen basert på de 20 F&M-MGI databasene som inneholder de svarene fra de omtrent 10000 som både besvarer telefonintervju og sender inn postalskjema med opplysninger om andre medier etc. Ved avvik er det tallene for avisgruppene er fra F&M TLF basene som er mest korrekt. Mediene som er med i hver gruppe er angitt bakerst i dette dokumentet.

19 F&M MGI basene er benyttet i denne sammenligningen.

20 Medier i gruppene benyttet i sammenligningene Riksspredte nyhetsaviser –Dagbladet –VG Riksspredte nisjeaviser Dagens Næringsliv Finansavisen Klassekampen Nationen Vårt Land Storby abonnementsaviser Aftenposten mrg. Aftenposten Aften Stavanger Aftenblad Bergens Tidende Nordlys Dagsavisen Rogalands Avis Bergensavisen Tromsø Fædrelandsvennen Adresseavisen Lokale dagsaviser Fredriksstad Blad Moss Avis Hamar Arbeiderblad Varden Aura Avis Telemarksavisa Halden Arbeiderblad Sarpsborg Arbeiderblad Asker og Bærums Budstikke Østlandets Blad Romerikes Blad Eidsvold Blad Glåmdalen Østlendingen Gudbrandsdølen/Da gningen Oppland Arbeiderblad Hadeland Valdres Ringerikes Blad Drammens Tidende Laagendalsposten Gjengangeren Tønsbergs Blad Sandefjords Blad Østlands-Posten Porsgrunns Dagblad Telen Agderposten Lindesnes Haugesunds Avis Sunnhordland Sogn Avis Firda Sunnmørsposten Romsdals Budstikke Tidens Krav Sør-Trøndelag Trønder-Avisa Namdals-Avisa Brønnøysunds Avis Helgeland Arbeiderblad Rana Blad Fremover Lofotposten Bladet Vesterålen Harstad Tidende Troms Folkeblad Finnmark Dagblad Finnmarken Lokale fådagersaviser Strilen Demokraten Hamar Dagblad Fanaposten Bygdanytt Driva Rakkestad Avis Varingen Indre Akershus Blad Ringsaker Blad Hallingdølen Jarlsberg Avis Aust Agder Blad Dalane Tidende Jærbladet Sandnesposten Strandbuen Hardanger Folkeblad Hordaland Hordaland Folkeblad Askøyværingen Firdaposten Firda Tidend Fjordabladet Fjordenes Tidende Opdalingen Arbeidets Rett Trønderbladet Malvik-Bladet Fosna-Folket Stjørdalens Blad Levanger-Avisa Innherredes Folkeblad Helgelands Blad Lofot-Tidende Vesteraalens Avis Nye Troms Framtid i Nord

21 Medier i gruppene benyttet i sammenligningene Ukepresse Annet Donald Duck & Co Hjemme-PC I form Illustrert Vitenskap Kapital PC-World Norge SAS magasinet SCANORAMA Shape Up Ukepresse Bolig Bonytt/Hjem og Fritid Gjør det selv Hagen for alle Idèbladet Hytteliv Ukepresse Friluft Jakt Jeger Hund & Våpen Villmarksliv Ukepresse Kvinne Det Nye Elle Norsk utgave Familien Foreldre og barn Henne Hjemmet KK Norsk Ukeblad Ukepresse Mann Mann Vi Menn Ukepresse Bil /båt Båtmagasinet


Laste ned ppt "Utvikling i perioden 2000 -2010 en analyse av data fra Forbruker & Media Avistyper og målgrupper Konkurrentanalyse for et utvalg aviser Sammenligning daglig."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google